Nekromanti Snyggaste rollspelsnamnet

Archer

Swashbuckler
Ursäkta, men, jag uppfattar namnet i den betydelsen som;
Dunder = En stor massiv explosion som hörs långväga....
Drakar = Drakar
Dunder & Drakar = Spelet där man spränger drakar.....

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det gör inte jag, men...

...jag gillar inte namnet i alla fall. Det känns som en blek ripoff på Drakar och Demoner. Och innan du säger något, jag jag vet att det är den svensa översättning av D&D av vilken DoD rippade sitt namn ifrån. Men det känns här inte som det är taget från originalet, utan det anspelar på Sveriges största rollspel.

Så för mig är namnet avtändande som bara den - även om jag nu börjat älska D&D. Det svenska namnet skrämmer dock bort mig från att kolla närmare på det. Sorry. :gremfrown:

Nero_UBBT

Warrior
Dunder och så vidare...

Problemet med detta är väl här kanske att dunder inte riktigt passar in i det hela, troligtvis av två anledningar.

1. Dunder är inte särskilt stämningsfullt, Thunder på engelska hade varit det, men tyvärr inte Dunder.
2. Dunder låter som del av en svordom; exempelvis har vi som internskämt efter en diskussion där vi kom fram till just detta låtit en karikatyr på Kapten Haddock i Eon gå runt och skrika "dunder och drakar " istället för "bomber och granater".
Kopplingen är inte långt bort.

Targon

Hero
Daimonion och 1700-talet

men mitt favvohatnamn just nu är Daimonion, som inte luktar det minsta av det 1700-tal som det sägs vara så troget.
Eftersom jag först nu har tillgång till bredbandet så kommer följande reaktion kanske lite sent.

Att du inte gillar Daimonion som rollspelsnamn har jag naturligtvis inte några synpunkter på. Jag vill dock göra en i mitt tycke viktigt påpekande för att undanröja oklarheter. I många aspekter strävar Daimonion att i så hög grad som möjligt vara troget 1700-talet. Det är sant. Men det som motiverat Daimonions som rollspelsnamn har ingenting med det "verkliga" 1700-talet att göra. Namnet, som i grunden inte är något annat än grekiska för "demon", är istället specifikt förbunden med den speciella kosmologi som utgör bakgrund för spelet, en kosmologi som inte är vår och absolut inte har ett enda dugg med 1700-talet att göra. Inspirationen för Daimonions kosmologi är i stället framför allt hämtad från senantika kosmologier, framför allt uttryckta i dåtida grekisk språkmiljö, varvid Daimonion inte blir ett helt onaturligt namn i sammanhanget.

Nåväl, det var bara det jag ville säga. Annars får jag till önska dig, Krille, en synnerligen god fortsättning på det nya året. Personligen ser jag fram emot många stimulerande bataljer under 2005 men förhoppningsvis även samförstånd och sämja. :gremsmile:

Grog

Swordsman
Re: när det ändå är på tapeten...

Gryningstid finns det en Dia Psalma skiva som heter bara så du vet, men namnet är fint
ajdå, det var lite olyckligt speciellt med tanke på att världen är en segregerad värld där idéer om den alviska rasens överlägsenhet berättigar folkmord av lägre stående varelser....

tack! vi får se vad det blir för namn i slutändan, kanske en variant av gryningstid.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Det gör inte jag, men...

jag gillar inte namnet i alla fall. Det känns som en blek ripoff på Drakar och Demoner. Och innan du säger något, jag jag vet att det är den svensa översättning av D&D av vilken DoD rippade sitt namn ifrån. Men det känns här inte som det är taget från originalet, utan det anspelar på Sveriges största rollspel.
Det var en lite oväntad reaktion från någon som är insatt i bakgrunden. Personligen tycker jag det känns ännu mer taget från Dungeons&Dragons än vad Drakar&Demoner var. Fler bokstäver som är lika och andra ordet är drakar i bägge fallen.

Men, men, alla uppfattar vi namn olika.

Tack för kommentaren.

/Mikael

Jarl

Hero
Håller lite med...

När jag först läste "Dunder och Drakar" trodde jag att det rörde sig om en parodi på Dungeons & Dragons måste jag erkänna. Ordet "Dunder" är som Nero påpekar inte speciellt stämningshöjande. Sen hjälper det inte direkt att jag tenderar tycka att många översättningar låter fjantiga i största allmänhet. Dock så är "Dunder och Drakar" milsvida bättre än den svenska versionen av "The Shadowen" (från Shannara-böckerna). "Skuggoner"... ja säger då det...

Rosen

Myrmidon
Re: Dunder och så vidare...

2. Dunder låter som del av en svordom;

Min första association var
Dunder och snus och lurviga luder
Danska skallar så det sa tjong
Dunder och snus och lurviga luder
In me' en omgång och botten opp

(Simon Brehm)

--
Åke

Ulfgeir

Swashbuckler
Kom att tänka på ett namn som jag vill minnas jag såg i ett gammalt nummer av tidningen Beholdern.

Nämligen namnet "dungar och dragoner". Har ett svagt minne av att det var ett skämt. Det hade kanske annars varit ett passande namn? Bortsett då från att det är normalt sett ont om dragoner i spelet, såvida man nu inte räknar en paladin som detta.

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Dunder & Drakar = Spelet där man spränger drakar.....
--------------------------------------------------------------------------------

Och det kan väl förekomma...
Blir inte drakarna väldigt arga över det? :gremtongue:

/Ulfgeir

Rosen

Myrmidon
Kom att tänka på ett namn som jag vill minnas jag såg i ett gammalt nummer av tidningen Beholdern. Nämligen namnet "dungar och dragoner". Har ett svagt minne av att det var ett skämt.

Säkerligen, eftersom ingen av orden betyder samma sak som i originalet.
Hade man velat ha en puristisk översättning som stämmer med "D... & D..."-formatet så skulle väl "Donjoner och Drakar" vara det närmaste man kommer. Fast hur många moderna svenskar vet vad en donjon är för någe.....

The word donjon is French, but comes from the latin dominus meaning “Lord” or “master”. In a military context, the donjon is the central keep of a castle or fortress but can also, as is the case with Kungsholmen, be the principal structure in a defence complex.

--
Åke

Oldtimer

Slava Ukraini!
Blir inte drakarna väldigt arga över det?
Jag misstänker att få monster uppskattar att bli hackade i bitar av dessa eländiga äventyrare.

Men när det gäller just ambitionen att spränga drakar, tänkte jag osökt på min fd svåger som spelade Invoker (magiker specialicerad på magi som gör mycket dunder). Han vägrade att preparera formler som inte gick att spränga sönder saker med. :gremsmile:

/Mikael

P.S. Han preparerade faktiskt en Upplåsa (Knock) en gång av misstag, men sa inget om det ens när gänget stod inför en låst port som kostade dem flera timmars speltid att försöka forcera...

Honken

Hero
Själv tillhör jag väl de som kanske inte har något favoritnamn, men tycker nog att spel med viss rytm, eller korta namn brukar funka mest.

Drakar och Demoner - är ett sånt namn som har bra rytm, det beskriver lite av det man får.

Eon - är ett kort namn, fast som kanske inte beskriver vad det är för typ av spel, det kunde lika gärna vara ett spaceopera spel. Fast jag gillar namnet.

Rolemaster - Bra rytm, beskriver dåligt vad det är för typ av spel.

Shadowrun - Bra rytm, hög coolhetsfaktor. Inte så beskrivande.

Neotech - Bra rytm, hintar lite om vad det är för typ av spel.

/Honken

Sodivra

Champion
Jag med! [NT]

Bekvamt nar andra skriver ens inlagg.

Och i en sadan har liten intressefraga ar det val okej med Ja NT-inlagg, va?