Nekromanti Snyggaste skivomslaget?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Eftersom det finns för många svinbra omslag för att det ska gå att svara på frågan ordentligt så begränsar jag mig till vilket av omslagen bland mina LP-skivor som är världens bästa just idag. Och, vinnaren är... *trummvirvel*

Jethro Tull - Broadsword & the Beast

Hedersomnämnanden: Accept - Balls to the Wall, Love Generation - Vibrations, Santana - Santana & Abraxas .

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Draugen said:
Ja, jag vet att jag är svintöntig som postar metalomslag men skit i det. Det är ju åtminstone inte lökig powermetal.
Vad är det som är töntigt med ett metalomslag?

Du gillar ju uppenbarligen metal eftersom du känner till Marduk. Vad är det att skämmas för?
Jag tycker att metal är väldigt, väldigt fånigt, förutsägbart och - i 99% av fallen - uruselt. Och det är aningen tröttsamt med alla dessa finniga lajvnördar som antingen galer banala fantasyklyschor i sprucken falsett, eller leker ondskans prins med corpse paint och fejkat grisblod.

Jag skulle kunna fortsätta, men jag gjorde faktiskt ett blogginlägg om det här för ett bra tag sedan; "Fine, subkulturer dör, och ersätts av andra, det tillhör naturens gång. Men hårdrocken är inte bara död - den är förnedrad, utskrattad och fullständigt assimilerad i mainstreamkulturens kvällstidningsupplagor. Det finns några få band som förtvivlat försöker klamra sig fast vid en sönderfallande stolthet, som försöker vara lite farliga, men inramade av den kastrerade massan omsveps de bara av ett löjets skimmer."

Det bör tilläggas att jag var hårdrockare en gång i tiden. Jag var tuff. Det är de inte längre.

Ymir

Liten kantbaron
Det tråkiga svaret vore väl:

Dead Can Dance - Aion.

Helt enkelt för att 'Garden of Earthly Delights' är ett av de främsta verken i mänsklighetens samlade kulturhistoria. Det är liksom svårt att slå. Att bara saxa en detalj från en ungrenässansmålning är kanske inte direkt imponerande vad konstnärliga ambitioner anbelangar dock, så låt mig föreslå något annat:

Jag gillar diskreta, artsy, gåffiga omslag a'la Helium Vola:

- Ymir, kommer inte på något bättre just nu

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Allright, ditt var snyggare, Marduk kanske gjorde en homage.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bra platta också. Som jag av en händelse råkar lyssna på i detta nu. Precis tagit mig igenom introt på titelspåret.

Vitulv said:
Jag var tuff. Det är de inte längre.

Ok, så det är viktigt att vara tuff desutom. Vilket forum var det du hängde på nu igen??? Nåväl, jag kan bara skratta åt det.
Tack för ett gott skratt! :gremsmile:

android_iv

Warrior
Jag har alltid gillat Rage Against The Machine, och detta skivomslag framförallt (sen är väl bilden så pass känd att den kanske känns söndertjatad, men det skiter jag i). Sen kan ju inte RATM få särskilt mycket cred för själva omslaget, snarare Malcom Browne som tog bilden och Thích Quảng Đức som tog livet av sig.

poppe (om Raise Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven) said:
Världens bästa skiva, världens bästa band. Punkt slut.
Jag har alltid tyckt bättre om Yanqui U.X.O. ...

android_iv

Warrior
Android IV said:
Sen kan ju inte RATM få särskilt mycket cred för själva omslaget, snarare Malcom Browne som tog bilden och Thích Quảng Đức som tog livet av sig.
Jag är inte alls så cynisk som jag låter, förlåt. Jag tycker om själva bilden OCH dess kontext. Det är både starkt och makabert. Ville bara tydliggöra det...

Sodivra

Champion

Omslaget blir faktiskt ännu bättre av att det inte är folkmusik eller något annat uppenbart på skivan. Kopplingen blir lite mer gåtfull. Men jag kan känna igen det här omslaget i musiken, definitivt. Det finns tydligen en annan version med lite mer perspektiv, vilken är det som gäller egentligen?

Sen gick dom ju vidare till att göra det här, och det är ju inte heller så pjåkigt.

Slutligen ett helt annat band.

Wow.

Här kan ni se och lyssna på deras två andra skivor:

http://www.fallingyou.com/discography.php#

Ymir

Liten kantbaron
Okej, de där var skiiiiitsnygga. Särskilt det översta. Jag älskar hur färgskalan för associationer till gamla mörknade oljemålningar. Och det nedersta är också awesome.

- Ymir, diggar

Organ

Out of time, out of mind
Även den är gjord sedan tidigare. Kanske inte exakt samma bild men i alla fall samma motiv.

Pendragon

Swashbuckler
Jag gillar den här:

och den här:

fast i det andra fallet kan jag inte svära på att det inte är Sophie Zelmani som är jävligt snygg, men oavsett, så gör hon sig jävligt bra på omslaget till Precious Burden.

/Joel - viker inte för ytlighet

GnomviD

Heresiark
Kivenkantaja, av Moonsorrow:

Den här vinner min lista för att den är 1) väldigt anonym och minimalistisk, till den grad att den inte ens har band/skivnamn på framsidan och 2) den är så Moonsorrow. Det är kargt och kallt, men fortfarande lugnt ute i skogen. Hade jag velat vara pretentiös hade jag kunnat läsa in en parallell till det sublima i romantikens måleri, men det vore kanske en överanalys.
Moonsorrow har f.ö. rent allmänt hög nivå på sina omslag; de senaste två plattorna Tulimyrsky och Havitetty är också riktigt snygga.

(F.ö. lite överraskande att Kristian Wåhlin inte har omnämnts i tråden. Metalomslagens kung!)

Bunny

Crazy like a fool
Organ said:
Med en trådsmal kropp utan ett uns underhudsfett och en helt blank min i ett hårt sminkat ansikte och med en blick lika långt bort i fjärran som en sovjetisk arbetare på en propagandaaffish är Iggy Pop mer rock 'n' roll än någon annan någonsin varit. Han utstrålar nihilism, hårdhet, en vägran att ta skit och, framförallt, SEX, allt i en väl avägd blandning.
Lite lustigt att vad omslaget främst får mig att tänka på är Jesus.

Blicken, nakenheten, trådsmalheten - tänk på det. Någon har naglat honom till det där stativet, och nu lider han för våran skull. :gremwink:

solvebring

Superhero
Så otroligt simpel egentligen. En bild från en svunnen tid då Metallica fortfarande gjorde bra musik.
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Förövrigt bästa plattan om jag får säga vad jag tycker, vilket jag gör.

Dess stilrena och enkla form får mig förövrigt att tänka på Rush's många snygga och enkla omslag.