Steg 2 i debatten
Kul att så många bemödat sig med att svara, och roligt att trots en 14-år lång rollspelarkarriär få tips om en hoper rollspel jag aldrig hört talas om!
Debatten verkar ha kretsat kring två huvudspår, "1, det finns massor av bra system, så varför bry sig" och "2, sådant skall man rollspela".
Bägge korrekta i sig, men samtidigt inte... Vad jag eftersträvar är ett sätt att mäta en karaktärs sociala inflytande i olika kulturer. Om han är en krigare, räknas han som en omoralisk uppkomling, utan heder? Eller räknas krigaren som en stor kämpe, värd all heder? Ett generellt system som man kan anpassa till flera spelssystem.
I den typen av rollspel som jag har koncentrerat mig på, kulturrollspel (ex. Khelataar, Shadowrun, Earthdawn etc) är det ofta en mycket viktig och stark social hierarki. Hur stor är chansen att äventyrarna bjuds in på middag hos guvernören i den lilla bergsprovinsen? Hur påverkar det en rollpersons status när det blir känt att han vägrar hedra en skuld till en annan (en gentjänst dvs.).
Förvisso är det absolut möjligt att rollspela sig igenom detta, men i de kulturer där social status är något mycket viktigt och snarast kan liknas vid en form av "social valuta" anser jag att det kan vara intressant med lite regler om detta. Vissa rollspel gör regler för alla personlighetsdrag och uppträdanden, men vad jag menar är alltså *** de specifika värden i en kultur som fungerar på som en social valuta, och därmed är i viss mån utbytbara mot den gängse valutan *** Låt mig några real-world exmpel:
I det gamla Kina, Norden, Japan var Ansikte, eller Heder något mycket viktigt.
I medeltidens Europa var Gudsfruktighet mkt viktigt.
I antikens Rom var Börd mkt viktigt.
En person aktad i något av de värden som var viktiga i sin kultur kunde använda denna som en social valuta. Om en aktad person sökte tjänst i armén fick han en högre rang än vanligt vid inträde. En aktad men medellös person kunde använda sin heder och gudsfruktighet för att öppna dörrar till Europas hov och få audiens hos härskarna.
Ungefär som idag. Med en prestigefylld CV är det lättare att få ett nytt prestigefyllt jobb. Om du har en CV fylld med jobb som inte värderas högt av samhället minska din chans att få ett prestigefyllt jobb.
Ungefär så skulle jag villja formulera regler för social valuta i ett rollspel, ett par sidor text, ungefär.
Nightowl gav ett långt och relativt uttömmande svar om sina åsikter i frågan och en del saker jag/vi/ni skulle kunna spinna vidare på.
Nightowl skrev också:
"Saker som hamnar på pappret i ett rollspel
är de som är viktiga. Ofta hamnar inte det sociala på pappret. Därmed är det inte viktigt."
Aha. Men om jag tycker att det är viktigt, kan jag inte få sätta det på papper då, och har inte du lust att vara med och pränta?
För övrigt måste jag få tillägga att jag inte är en regelfanatiker. Jag eftersträvar bara lite mer balans, samt uppslag till ett rollspel jag själv har jobbat med sedan 1994 men ständigt gått bet på två regelområden, varav social status är det ena. Men i slutändan är det självklart alltid upp till var och en vad man prioriterar i sin hobby.
Tack också för länken till Clanlands. Kul initiativ, och intressant sätt att hantera social status i ett icke feodalt samhällssystem...
Mvh, Robert Svärd, Uppsala.
robertsvard@yahoo.com