Sömniga Isaac
Rollspelsinkvisitor
Jag tänker att social konstruktion i sin grund har mycket med kultur att göra. Det är därför jag skulle säga att genus är en social konstruktion då det härstammar från hur vi ser på vår kultur. Olika kulturer runt om i världen har olika synsätt på kvinnligt och manligt (även vad som är ett barn och inte)vilket medför att en kan tala om genus som social konstruktion. Det vill säga bilden av kvinnligt och manligt är skapat genom kultur och norm vilket medför att det blir en social konstruktion. Sen kan jag hålla med om att begreppet är svårt att fånga i somliga avseenden då väldigt mycket av vår värld och kultur kan förklaras som en social konstruktion.RasmusL said:Men det säger inte huruvida det måste vara en social konstruktion eller ej? Precis som jag tycker att det är självklart att funktionsnedsättningar är sociala konstruktioner så finns det många som hävdar att det är bättre att se på dem genom den medicinska modellen via vad de menar är fysiska yttringar, jfr hjärnan och genus.Sven-Göran said:Som Mucus var inne på, genus handlar om det sociala könet och könet som skapas genom kulturer. Det är till exempel intressant för antropologer och sociologer att studera genus före kön då genus säger mer om kulturen i sig en vad könet gör. Genus förmedlar i detta fall för sociologen och antropologen hur föreställningen om könet är och inte hur det biologiska könet är uppbyggt där det sista är intressantare för den som studerar medicin.RasmusL said:Så genus är genom sin definition en social konstruktion och spårar inte därmed inte sitt ursprung till biologiska/medicinska faktorer?