Nekromanti Sociala medier i Neotech

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Framtiden är flygande bilar och månbaser. Framtiden är robotarmar och augmented reality, och så har det alltid varit. Men vad skulle en framtidsvision från 2000-talets början vara utan sociala medier? Detta enorma fenomen som redan i sin vagga vuxit sig stor som en muterad blåval. Vad kommer hända med dessa medier när de fått åldras, mogna och korrumperas? Mad andra ord, hur ser sociala medier ut i Neotechs värld 2070? Och hur kan rollpersoner använda dessa i sina äventyr bland megastädernas neonupplysta gränder?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Njord;n126981 said:
Framtiden är flygande bilar och månbaser. Framtiden är robotarmar och augmented reality, och så har det alltid varit. Men vad skulle en framtidsvision från 2000-talets början vara utan sociala medier? Detta enorma fenomen som redan i sin vagga vuxit sig stor som en muterad blåval. Vad kommer hända med dessa medier när de fått åldras, mogna och korrumperas? Mad andra ord, hur ser sociala medier ut i Neotechs värld 2070? Och hur kan rollpersoner använda dessa i sina äventyr bland megastädernas neonupplysta gränder?
Mycket bra fråga! Neotech 1 och 2 är ju framtidsvisionerna innan internet blev vad det är idag, så de saknar nästan helt en syn på sociala medier, mobilt internet, etc. Nästa Neotech är förstås helt annorlunda på den fronten.

Sociala medier är ju egentligen inget dramatiskt, det är bara att ta människans vardagliga relationer, och göra dem digitala och kvantifierbara. I kommande Neotech har detta gått såpass långt att man inte längre behöver se sociala medier som ett fenomen separat från "vanligt socialt liv". Det har blivit osynligt på det sättet. Men att det är digitaliserat innebär rätt dramatiska effekter ibland. Några exempel:
- Reglerna kommer med en central status-faktor, som blir att aggregat för hur många som följer en, och som funkar lika mycket off- som online (som sagt, den skillnaden görs sällan). Att få vissa jobb eller information kan vara helt kopplat till ens rykte. Det finns ryktesbörser, där man kan satsa pengar på andras rykteskurvor, och det finns an0n - grafnätverket som likt bitcoin gör att man kan få access och resurser via ens status och via ens kontakters status.
- Allt man gör, säger, etc är per default sparat och inspelat. Idag gör man oftast aktiva val för att publicera - i Neotech är det default och automatiskt. Å andra sidan är informationsmängden så enorm att det går att vara gömd i massan fortfarande. Men din korp vet exakt vad du har sagt och gjort från dagen du blev anställd, och förmodligen innan. Mer att läsa här: http://nautil.us/issue/28/2050/what-searchable-speech-will-do-to-you . Många kanaler (läs: sociala medier) kan mot betalning dock redigera ens historik, och hackers och andra kan manipulera den redan från början.
- Stora delar av befolkningen använder augmented reality, eller "virr", vilket gör att allt de ser annoteras och kvanitifieras. På så sätt ser man vilken status alla man träffar har (genom att ens agent kollar upp dem på Lagren). Man kan köpa access till särskilda Lager som gräver djupare och visualiserar information utöver den vanliga publika. Tänk hur kritiserade appar idag, som Tinder, Grindr och Girls Around Me (http://www.cultofmac.com/157641/thi...ge-its-a-wake-up-call-about-facebook-privacy/) fast visualiserade i realtid för alla man träffar.
- Alla har och konsumerar en konstant feed så man vet vad ens nätverk håller på med. Att skicka en bild eller kommentar är oftast bara en tanke bort. Det "delade sinnet" som en typisk rollspelsgrupp har men sällan borde ha in-game är nu ett faktum (som att man ser vad ens kamrat på andra sidan huset ser).
- Allt detta har förstås genererat backlash. Nomo - ibland kallat offliners - är en subkultur och global rörelse som vill stoppa många av dessa fenomenen eftersom de kommersialiserar och möjliggör ett enormt storebrorssamhälle. Nomos motpol anon - hackers och cyberanarkister - väljer hellre att lura och infiltrera systemet för sin egen fördel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Det här är ascoolt. Hur funkar det i faktiskt spel? Alltså, hur bestämmer SL vilken info man får om personen i fråga? Det är ju typ 10 000 000 ggr mer info än i vanlig fjantasy. Det ställer ju lite andra krav på spelet och spelandet.

Edit: Hörde att Alibaba redan idag har liknande statusmätare.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Måns;n127007 said:
Det här är ascoolt. Hur funkar det i faktiskt spel? Alltså, hur bestämmer SL vilken info man får om personen i fråga? Det är ju typ 10 000 000 ggr mer info än i vanlig fjantasy. Det ställer ju lite andra krav på spelet och spelandet.

Edit: Hörde att Alibaba redan idag har liknande statusmätare.
Allt ovan har ju inte lösts i regler. Ibland är lösningen för den massiva komplexiteten i Neotech-världen att abstrahera, vilket är vad vi gör med status-mätaren. Den kan användas som en färdighet, men har också en nackdel när man vill gå under jorden.

Att allt är kvantifierbart även ingame har ju dock vissa fördelar - emedan ett annat spels "ryktesvärde" på SLP:er hade varit ren metainfo så är det ju faktiskt info karaktärern i spelet kan ha tillgång till med rätt Lager. Så det går åt båda hållen.

Men, totalt sett, så är det svårt att hantera informationsmängden i en värld som Neotechs, något som vi alltid brottas med när vi diskuterar regler och koncept. (inte för att det går särskilt snabbt framåt...)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Läs Eclipse Phase. Det är det bästa Sci-fi rollspelet som faktiskt använder modern Sci-fi till skillnad från Neotech som är mer 90-tal. Det är också gratis så bara sno de delarna och använd i Neotech: https://robboyle.wordpress.com/eclipse-phase-pdfs/

Enda problemet är väll att Elipse Phase är hard scifi på ett sätt Neotech inte är. Men what the fuck, man kan ändå smasha ihop det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
FReemarket är väl det rollspel som mest integrerar sociala medier, så det kan ju också vara bra inspiration, även om det är mer transhumanistiskt och mindre cyberpunk.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Genesis;n127119 said:
FReemarket är väl det rollspel som mest integrerar sociala medier, så det kan ju också vara bra inspiration, även om det är mer transhumanistiskt och mindre cyberpunk.
Freemarkets sociala media är också ett fruktansvärt mardröms vapen i fel händer (alltså spelarkaraktärernas händer :D ) så stoppa in det här och se shit explode! It will be great!
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
ripperdoc;n126993 said:
- Allt detta har förstås genererat backlash. Nomo - ibland kallat offliners - är en subkultur och global rörelse som vill stoppa många av dessa fenomenen eftersom de kommersialiserar och möjliggör ett enormt storebrorssamhälle. Nomos motpol anon - hackers och cyberanarkister - väljer hellre att lura och infiltrera systemet för sin egen fördel.
Betyder detta att Nomo och Anon mer eller mindre lever i närmast parallella världar? Jag talar av egen erfarenhet när jag säger att den som av olika anledningar väljer bort sociala medier idag, lätt blir lite, hur ska jag säga...efter.( VA! Visste du inte det? Nej, just det, du har ju inte Feeejjjjsbook.) Om det är så idag hur ter sig då livet för en offliner 2070? Hur blir det om en Nomo och en Anon finns i samma "äventyrargäng".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Njord;n127333 said:
Betyder detta att Nomo och Anon mer eller mindre lever i närmast parallella världar? Jag talar av egen erfarenhet när jag säger att den som av olika anledningar väljer bort sociala medier idag, lätt blir lite, hur ska jag säga...efter.( VA! Visste du inte det? Nej, just det, du har ju inte Feeejjjjsbook.) Om det är så idag hur ter sig då livet för en offliner 2070? Hur blir det om en Nomo och en Anon finns i samma "äventyrargäng".
Ja, det skulle man nog kunna säga. Men samtidigt har de, som alla bra antagonister, mycket gemensamt; de delar liksom en radikal, rebellisk och visionär ådra. De är båda emot samhällets ohållbara status quo, och har drömmar om en annorlunda framtid. Det är dock inte tvunget så att nomo liksom är ludditer som vägrar teknologi (även om somliga kanske är det), de är bara mycket mer skeptiska till teknologin och använder den på andra sätt, och litar mycket mindre till den, än vad anon gör. anon och nomo i samma posse (dvs äventyrargäng) är inget spelet kommer vara byggt för; därmed inte sagt att det är otänkbart, men utgångspunkten i grundböckerna kommer vara att man spelar anon, och sedan kommer en annan bok utveckla nomo och visa upp hur saker ser ut från deras perspektiv. Dessförinnan kommer nomo primärt att presenteras som, om än nyanserade, rivaler och antagonister till anon.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
God45;n127126 said:
Freemarkets sociala media är också ett fruktansvärt mardröms vapen i fel händer (alltså spelarkaraktärernas händer :D ) så stoppa in det här och se shit explode! It will be great!
Det här låter ju sjukt spännande. Jag köpte aldrig Freemarket (var så jäkla dyrt och jag skulle aldrig få spela det), så jag har ingen koll alls.

Orkar du kort dra upplägget? Eller någon annan?
 
Top