Njord;n126981 said:
Framtiden är flygande bilar och månbaser. Framtiden är robotarmar och augmented reality, och så har det alltid varit. Men vad skulle en framtidsvision från 2000-talets början vara utan sociala medier? Detta enorma fenomen som redan i sin vagga vuxit sig stor som en muterad blåval. Vad kommer hända med dessa medier när de fått åldras, mogna och korrumperas? Mad andra ord, hur ser sociala medier ut i Neotechs värld 2070? Och hur kan rollpersoner använda dessa i sina äventyr bland megastädernas neonupplysta gränder?
Mycket bra fråga! Neotech 1 och 2 är ju framtidsvisionerna innan internet blev vad det är idag, så de saknar nästan helt en syn på sociala medier, mobilt internet, etc. Nästa Neotech är förstås helt annorlunda på den fronten.
Sociala medier är ju egentligen inget dramatiskt, det är bara att ta människans vardagliga relationer, och göra dem digitala och kvantifierbara. I kommande Neotech har detta gått såpass långt att man inte längre behöver se sociala medier som ett fenomen separat från "vanligt socialt liv". Det har blivit osynligt på det sättet. Men att det är digitaliserat innebär rätt dramatiska effekter ibland. Några exempel:
- Reglerna kommer med en central status-faktor, som blir att aggregat för hur många som följer en, och som funkar lika mycket off- som online (som sagt, den skillnaden görs sällan). Att få vissa jobb eller information kan vara helt kopplat till ens rykte. Det finns ryktesbörser, där man kan satsa pengar på andras rykteskurvor, och det finns an0n - grafnätverket som likt bitcoin gör att man kan få access och resurser via ens status och via ens kontakters status.
- Allt man gör, säger, etc är per default sparat och inspelat. Idag gör man oftast aktiva val för att publicera - i Neotech är det default och automatiskt. Å andra sidan är informationsmängden så enorm att det går att vara gömd i massan fortfarande. Men din korp vet exakt vad du har sagt och gjort från dagen du blev anställd, och förmodligen innan. Mer att läsa här:
http://nautil.us/issue/28/2050/what-searchable-speech-will-do-to-you . Många kanaler (läs: sociala medier) kan mot betalning dock redigera ens historik, och hackers och andra kan manipulera den redan från början.
- Stora delar av befolkningen använder augmented reality, eller "virr", vilket gör att allt de ser annoteras och kvanitifieras. På så sätt ser man vilken status alla man träffar har (genom att ens agent kollar upp dem på Lagren). Man kan köpa access till särskilda Lager som gräver djupare och visualiserar information utöver den vanliga publika. Tänk hur kritiserade appar idag, som Tinder, Grindr och Girls Around Me (
http://www.cultofmac.com/157641/thi...ge-its-a-wake-up-call-about-facebook-privacy/) fast visualiserade i realtid för alla man träffar.
- Alla har och konsumerar en konstant feed så man vet vad ens nätverk håller på med. Att skicka en bild eller kommentar är oftast bara en tanke bort. Det "delade sinnet" som en typisk rollspelsgrupp har men sällan borde ha in-game är nu ett faktum (som att man ser vad ens kamrat på andra sidan huset ser).
- Allt detta har förstås genererat backlash. Nomo - ibland kallat offliners - är en subkultur och global rörelse som vill stoppa många av dessa fenomenen eftersom de kommersialiserar och möjliggör ett enormt storebrorssamhälle. Nomos motpol anon - hackers och cyberanarkister - väljer hellre att lura och infiltrera systemet för sin egen fördel.