Sociala skills ska inte påverka något eller ens existera i regelsystemet.God45 said:Sociala skills bör inte kunna påverka andra spelarkaraktärer och hur de rollspelar sina karaktärer bortom mekaniska effekter som att en intimidatad karaktär får vissa minus. För det är dumt och minskar rollspelande. Diskutera
Chrull telling it like it is! Sociala skills är en ondska.chrull said:Sociala skills ska inte påverka något eller ens existera i regelsystemet.
Slutdiskuterat.
En person som inte är en suave charmör ska kunna rollspela en suave charmör. Därför behövs sociala skills. De kan bestämma helt hur människor interagerar socialt, eller så kan det vara ett slags handikappsystem. Allt ifrån tärninsrullsiffror till "Kan kräva tips på hur man gör i en sådan här situation från SL och övriga spelare".chrull said:Sociala skills ska inte påverka något eller ens existera i regelsystemet.God45 said:Sociala skills bör inte kunna påverka andra spelarkaraktärer och hur de rollspelar sina karaktärer bortom mekaniska effekter som att en intimidatad karaktär får vissa minus. För det är dumt och minskar rollspelande. Diskutera
Slutdiskuterat.
Så i praktiken kan jag sätta mig vid ditt spelbord, spela en bard och sedan enväldigt bestämma allt som gruppen ska företa sig? Detta skulle i princip tvinga ala medspelare att optimera för att kunna motstå övertalningen, inte särskilt kul. I ett spel som D&D ser jag inget existensberättigande för en mekanik som låter en spelare enväldigt bestämma över vad resten ska göra.Tell said:precis motsatt åsikt. Om sociala skills inte har någon tvingande funktion på andra spelare, innebär det att de per definition stängs ute från resten av världen, vilken påverkas (förutsätter jag? Annars finns ingen anledning att alls ha skillsen.) - i princip postulerar SL i så fall att spelarna är vansinniga och inte omfattar den kulturella kodning resten av kulturen har.
Som minst bör spelarens övertalaslag tvinga fram motståndsslag för att låta den övertalade ignorera dem. Min mening är att även detta slag skall kräva särskilt tvingade skäl, såsom moraliska kvalm, rädsla inför ett potentiellt resultat, eller en avvikande uppfattning grundad i stark övertygelse. Detta bör gälla åt alla håll - en Talleyrandkaraktär (halt, sjuklig, midlevel cleric/midlevel sorc) bör kunna dominera det sociala spelet, och styra de mer sakkompetenta individerna med hjälp av överlägsen social kompetens.
Detta fungerar åt alla håll. Det skall finnas en poäng i att inte låta den skickliga demagogen från torget gå in i en offentlig debatt mot en, för att få ens rp att gå upp ensam mot draken. Det skall gå för en general att hejda rollpersonernas (och de andra (NPC-)soldaternas) flykt med hjälp av rent ledarskap. Bardklassen bör ha ett existensberättigande någonstans. Om rollpersonerna ställs inför rätta, bör det finnas effekter av det massiva sociala trycket på att de bör dömas.
Detta förutsätter regeltekniska effekter av sociala slag, både för att skydda spelarna från SL:s godtycke, och för att skydda SL:s spelvärld från totalpsykotiska beteenden (såsom småköpmannen som ber kungen vänta medan han gör sig färdig).
Jag spelar rollspel med folk som inte alls är några suave charmörer, de klarar dock fortfarande av att visa att deras rollperson är/försöker vara charmig. Inga skillslag behövs.Cybot said:En person som inte är en suave charmör ska kunna rollspela en suave charmör. Därför behövs sociala skills. De kan bestämma helt hur människor interagerar socialt, eller så kan det vara ett slags handikappsystem. Allt ifrån tärninsrullsiffror till "Kan kräva tips på hur man gör i en sådan här situation från SL och övriga spelare".chrull said:Sociala skills ska inte påverka något eller ens existera i regelsystemet.God45 said:Sociala skills bör inte kunna påverka andra spelarkaraktärer och hur de rollspelar sina karaktärer bortom mekaniska effekter som att en intimidatad karaktär får vissa minus. För det är dumt och minskar rollspelande. Diskutera
Slutdiskuterat.
Spelar man så är man en taskmört. Bara för att du spelar fighter behöver du inte slå ihjäl övriga RP. En rogue måste inte stjäla övriga RP:s prylar och kniva dem i ryggen. Etc.RasmusL said:Så i praktiken kan jag sätta mig vid ditt spelbord, spela en bard och sedan enväldigt bestämma allt som gruppen ska företa sig? Detta skulle i princip tvinga ala medspelare att optimera för att kunna motstå övertalningen, inte särskilt kul. I ett spel som D&D ser jag inget existensberättigande för en mekanik som låter en spelare enväldigt bestämma över vad resten ska göra.Tell said:precis motsatt åsikt. Om sociala skills inte har någon tvingande funktion på andra spelare, innebär det att de per definition stängs ute från resten av världen, vilken påverkas (förutsätter jag? Annars finns ingen anledning att alls ha skillsen.) - i princip postulerar SL i så fall att spelarna är vansinniga och inte omfattar den kulturella kodning resten av kulturen har.
Som minst bör spelarens övertalaslag tvinga fram motståndsslag för att låta den övertalade ignorera dem. Min mening är att även detta slag skall kräva särskilt tvingade skäl, såsom moraliska kvalm, rädsla inför ett potentiellt resultat, eller en avvikande uppfattning grundad i stark övertygelse. Detta bör gälla åt alla håll - en Talleyrandkaraktär (halt, sjuklig, midlevel cleric/midlevel sorc) bör kunna dominera det sociala spelet, och styra de mer sakkompetenta individerna med hjälp av överlägsen social kompetens.
Detta fungerar åt alla håll. Det skall finnas en poäng i att inte låta den skickliga demagogen från torget gå in i en offentlig debatt mot en, för att få ens rp att gå upp ensam mot draken. Det skall gå för en general att hejda rollpersonernas (och de andra (NPC-)soldaternas) flykt med hjälp av rent ledarskap. Bardklassen bör ha ett existensberättigande någonstans. Om rollpersonerna ställs inför rätta, bör det finnas effekter av det massiva sociala trycket på att de bör dömas.
Detta förutsätter regeltekniska effekter av sociala slag, både för att skydda spelarna från SL:s godtycke, och för att skydda SL:s spelvärld från totalpsykotiska beteenden (såsom småköpmannen som ber kungen vänta medan han gör sig färdig).
Jag antar att du menar "men det är inte dnd version 3+ eller d20".frulling said:Det är lätt som social individ själv att kräva av andra att kunna spela ut sociala karaktärer, i dnd behöver de inte detta då det finns färdiga regler för detta. Dessa regler är främst tänkta att använda mot npc men jag tycker att man som spelledare kan kräva att spelarna förhåller sig till andra karaktärers höga Sociala färdigheter. Vare sig det är diplomati eller bluff som det brukar bli i mina kampanjer. Exempel:
Lawfull spelare: Var hittade du det där föremålet.(pekar på guldkedja på annan spelare)
Giriga spelare: vad menar du? jag har alltid haft den här kedjan(lögn)
Spelledare slå bluff mot sense motive.
Som spelare kan man inte sedan bara välja att säga, "jag tror inte på det" jag gör som jag vill(t.ex. för att man har lågt i sense motive). Då blir färdigheterna oviktiga och man får välja ett annat system kring sociala färdigheter(eller inget system alls). Jag tycker det är viktigt att man kan leva ut sina fantasier även om de går emot ens egna färdigheter i verkligheten, vi kräver inte av krigaren att vissa har han avväpnar trollet eller magikern hur han kastar magi.
Jag kan se nöjet i det omvända men det är inte dnd eller d20.(där det ska finnas regler för det mesta)
Alla karaktärer har något att sätta emot i strid. Stjälandet är dock en liknande regel som inte bör figurera spelare emellan.Dante said:Spelar man så är man en taskmört. Bara för att du spelar fighter behöver du inte slå ihjäl övriga RP. En rogue måste inte stjäla övriga RP:s prylar och kniva dem i ryggen. Etc.RasmusL said:Så i praktiken kan jag sätta mig vid ditt spelbord, spela en bard och sedan enväldigt bestämma allt som gruppen ska företa sig? Detta skulle i princip tvinga ala medspelare att optimera för att kunna motstå övertalningen, inte särskilt kul. I ett spel som D&D ser jag inget existensberättigande för en mekanik som låter en spelare enväldigt bestämma över vad resten ska göra.Tell said:precis motsatt åsikt. Om sociala skills inte har någon tvingande funktion på andra spelare, innebär det att de per definition stängs ute från resten av världen, vilken påverkas (förutsätter jag? Annars finns ingen anledning att alls ha skillsen.) - i princip postulerar SL i så fall att spelarna är vansinniga och inte omfattar den kulturella kodning resten av kulturen har.
Ja.Kraetyz said:Chrull telling it like it is! Sociala skills är en ondska.chrull said:Sociala skills ska inte påverka något eller ens existera i regelsystemet.
Slutdiskuterat.
100% rätt!RasmusL said:Det är i mina ögon extremt deprotagoniserande att låta en spelare bestämma över en annan spelares karaktärs vilja. Övertalning gentemot spelvärlden är cool, gentemot de andra spelarna är det dåligt.
Håller helt med det här!Tage Möckling said:Ja.Kraetyz said:Chrull telling it like it is! Sociala skills är en ondska.chrull said:Sociala skills ska inte påverka något eller ens existera i regelsystemet.
Slutdiskuterat.