Så som termen definieras, om jag minns rätt, är att själva överenskommelsen inte behöver vara explicit.
"Ska vi spela rollspel?
"Ja, gärna."
"Kan vi vara hos dig?"
Det är en del av kontraktet. Det behöver inte alls vara en öppen diskussion kring vilka ämnen som känns svåra, och sånt.
Jo, det är jag med på - och det är såklart nyttigt att åskådliggöra sådant. Jag tror bara inte att kontrakt är en hjälpsam modell att tänka på det sociala sammanhanget runt och i ett spel i. Hellre i så fall just socialt sammanhang och god kommunikation. "Ska vi spela rollspel hemma hos mig" kan ju lika gärna var en del av "vi hänger alltid hos Peter" som "vad kan vi komma överens om för att kunna spela rollspel".
Kontrakt är nyttiga ekonomiska verktyg, men ganska dåliga på att förklara sociala sammanhang i min ringa mening.
P.s. En av anledningarna till att jag aldrig fallit för GNS är nog det där rational-choice/kontrakt elementet. Lär känna din inneboende preferens, s.a.s. Är du simulationist, spela då sim spel. Återigen tror jag att preferenser skapas av aktiviteter mer än åt andra hållet