Nekromanti Socialt kontrakt...

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag har försökt en smula med en spelgrupp. Efter att jag börjat hänga här har jag meroch mer börjat reflektera över mitt rollspelande och kommit fram till att jag vill strukturera upp det på något sätt. I mitt fall kan jag tänka mig att det handlar om att inte vilja slösa tid på "dåliga" rollspelsmöten om det nu finns sådana, eftersom jag nånstans inom mig känner att tiden börjar rinna iväg för mig.

Nåja, hursomhelst gick samtalet inget vidare eftersom jag misstänker att ingen av de andra direkt reflekterat över sånt här. Jag kände att jag blev lite "besvärlig".

I afton sågs vi och spelade Civilisation och då föreslog jag att vi skulle börja spela nåt OSR lir på en väldigt simpel nivå, loota nere i dungeons och så, och till detta fick jag positiva svar. Det första mötet där tänker jag mig ha ett kortare snack med gruppen om just sånt här och det var därför jag överhuvudtaget skrev tråden.

RasmusL

Champion
BMOC said:
Jag har försökt en smula med en spelgrupp. Efter att jag börjat hänga här har jag meroch mer börjat reflektera över mitt rollspelande och kommit fram till att jag vill strukturera upp det på något sätt. I mitt fall kan jag tänka mig att det handlar om att inte vilja slösa tid på "dåliga" rollspelsmöten om det nu finns sådana, eftersom jag nånstans inom mig känner att tiden börjar rinna iväg för mig.

Nåja, hursomhelst gick samtalet inget vidare eftersom jag misstänker att ingen av de andra direkt reflekterat över sånt här. Jag kände att jag blev lite "besvärlig".

I afton sågs vi och spelade Civilisation och då föreslog jag att vi skulle börja spela nåt OSR lir på en väldigt simpel nivå, loota nere i dungeons och så, och till detta fick jag positiva svar. Det första mötet där tänker jag mig ha ett kortare snack med gruppen om just sånt här och det var därför jag överhuvudtaget skrev tråden.
Jag har haft liknande erfarenheter, "Vadå? Vi ska väl spela rollspel, räcker inte det?". Jag har haft mest framgång när jag har försökt styra in samtalet på vad som upplevts som bra spel tidigare och lägga mindre fokus på vad man vill uppnå, då kommer man runt en hel del av problemen kring att andra kanske inte reflekterat så mycket kring vad som gör att de uppskattar rollspel och med hjälp av frågor hjälpa dem att komma underfund med detta.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det är om alla rollpersoner skall ha något de är ensamma om. Hur kul skulle det vara att spela tjuven i ett standardfantasyparty om krigaren var bättre än dig på alla tjuvuppgifter OCH på att slåss?

Det handlar väl egentligen om (ett kanske primitivt) sätt att se till att alla får vara i spotlighten, det kommer helt enkelt utmaningar till partyt som bara en roll kan lösa.

Gänget jag spelade Vampire med för många år sedan var noga med det här, där hade man en fördelning med en Smygare (som kunde skaffa information), en Social (som alltid snackade med spelledarpersonerna och hade högt i de sociala färdigheterna), en expert på närstrid (som var bäst på att slåss), osv

--

I takt med att jag gått över till andra typer av spel har NP slutat vara relevant för mig, men jag antar att vi skulle diskutera saken om vi gick tillbaka och började spela trad på ett traddigt vis igen.

Mogger

Hipsteranka
Och, för att återknyta lite till Big Model, så är det här ett bra exempel på en lösning som en spelskapare kan lägga på designnivå genom att helt enket skapa spelbara roller som fyller de här nisherna, skapa en scenariostruktur som ser till att nisherna får vettiga utmaningar och ser till att kommunicera det här på ett vettigt sätt.

Jag har alltid sett Big Model som ett redskap för hur man skriver mer ändamålsenliga spel. Så gillar man sånt går det, med hjälp av modellen, att problematisera på flera plan.

Inte ett svar specifikt till Wilper alltså.

RasmusL

Champion
Måns said:
Och, för att återknyta lite till Big Model, så är det här ett bra exempel på en lösning som en spelskapare kan lägga på designnivå genom att helt enket skapa spelbara roller som fyller de här nisherna, skapa en scenariostruktur som ser till att nisherna får vettiga utmaningar och ser till att kommunicera det här på ett vettigt sätt.

Jag har alltid sett Big Model som ett redskap för hur man skriver mer ändamålsenliga spel. Så gillar man sånt går det, med hjälp av modellen, att problematisera på flera plan.

Inte ett svar specifikt till Wilper alltså.
Big Model är något som många inte kan skriva under på till fullo men finns det några andra försök till mer omfattande förklaringsmodeller och terminologisystem för rollspel? Har de motsvarigheter till det sociala kontraktet och hur ser det i så fall ut?

EDIT: Lite samma här, öppen fråga inte endast specifikt till Måns.

Genesis

Ni dés ni maître
RasmusL said:
Big Model är något som många inte kan skriva under på till fullo men finns det några andra försök till mer omfattande förklaringsmodeller och terminologisystem för rollspel? Har de motsvarigheter till det sociala kontraktet och hur ser det i så fall ut?
Det finns ett helt gäng, men de tittar på olika sätt och går inte riktigt att likställa med varandra. Och ingen jag känner till är lika komplett som TBM.

En av mina favoriter är Arvidos Flow-er-modell. Den ger en bra bild av de sociala och psykologiska faktorer som gör att spelet kan frodas.

En annan klassiker, som dock känns ganska gammal och stel numera, är Meilahti-modellen. Den är mer eller mindre en formalisering av hur vanliga rollspelare ser på rollspel och har "spelledare" som en definierande del av vad rollspel är.

En annan delmodell som jag gillar är Levi Kornelsens "Enjoyments". Originaltråden på I Would Knife Fight a Man finns inte kvar, men den finns citerad här och där på wrnu, till exempel här. Men den tittar bara specifikt på olika typer av kul i rollspel.

Fler exempel finns på Wikipedia. Men som sagt, jag tycker att TBM:s styrka ligger i att den är såpass komplett och övergripande.

w176

Förlorad dotter
RasmusL said:

Analysmodeller och teorier är bra att ha, men hur bra det är handlar alltid om vad man vill analysera/teoretisera, på vilket sätt och varför. Därför kan varje enskild analysmodell/teori både vara jätteanvändbar eller totalt värdelös i olika sammanhang.

"The Mixing Desk of Larp" tycker jag är en jättetrevlig modell för både analys och teori, även för bordsrollspel. Just för att den bygger på att man plockar in de skalor som är relevant att diskutera i den aktuella diskussionen och plockar bort dom som inte är det.

http://nordiclarp.org/wiki/The_Mixing_Desk_of_Larp

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Återigen, tack allihopa för inputen!

Jag har fått mer än tillräckligt för att ha mitt snack med gruppen.

RasmusL

Champion
w176 said:
RasmusL said:

Analysmodeller och teorier är bra att ha, men hur bra det är handlar alltid om vad man vill analysera/teoretisera, på vilket sätt och varför. Därför kan varje enskild analysmodell/teori både vara jätteanvändbar eller totalt värdelös i olika sammanhang.

*The Mixing Desk of Larp* tycker jag är en jättetrevlig modell för både analys och teori, även för bordsrollspel. Just för att den bygger på att man plockar in de skalor som är relevant att diskutera i den aktuella diskussionen och plockar bort dom som inte är det.

http://nordiclarp.org/wiki/The_Mixing_Desk_of_Larp
Kul tänk!

...och det skulle vara åsom med en kvantitativ faktoranalys på det här...

RasmusL

Champion
Genesis said:
Det finns ett helt gäng, men de tittar på olika sätt och går inte riktigt att likställa med varandra.
Givetvis går de inte att likställa (det är väl inneboende i förklaringsmodeller i och med att de antar olika ansatser för att förklara olika fenomen) men likväl jämföra och kombinera. Till BM skulle vi exempelvis kunna regressionsanalysera olika delar av den larpdiskbänken för att se hur tekniker mappar till spelare med olika CA etc. Grymt skulle det vara.