Nekromanti Solar/Supergänget/Fate-derivat

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Simon said:
[*]Dramapoängen bekostar tuffa saker man vill göra, men varje episod/äventyr/kapitel så återställs de till ett, så man vill satsa på att tjäna in en del poäng i början, så man har. Men det är alltså inte lönt att ha kvar när det är slut.
Kalas! Gillar det här, man börjar lågt, sätter fart för att samla poäng och det sen bangar man av alla i slutet när stora klimaxet nås! I vart fall får jag den bilden i huvudet...

[*]Varje gång man vill använda en färdighet på nivå noll så får man ett poäng, och vill man använda en på nivå 2 så kostar det ett poäng. Nivå ett-färdigheter kan man alltid använda gratis.
Gillar att man kan få poäng för färdigheter man är dålig på, motivation att ställa till det helt enkelt. Svårt att se hur mycket bokföring det kan bli och kan nog lösas med glaspärlor eller något annat tjusigt.


[*]Karaktärsdrag liknar Nycklar och Aspekter. De är personlighetsdrag, svagheter, relationer, intressen och annat som kan komma ivägen för rollpersonen. När man själv för in ett karaktärsdrag i spelet får man in ett poäng. Om spelledaren eller någon annan vill ta över rollpersonen och bestämma vad karaktärsdraget ställer till med i en scen så får man tre poäng, men om man inte vill acceptera det så betalar man istället ett poäng för att hålla emot. När man för in en annan rollpersons Karaktärsdrag i spel så får båda personerna varsitt poäng.
Släng in en nivå på två poäng också. Ex. Spelledaren har precis försökt få spelaren att agera galet och lockar med tre poäng "inte en chans" säger spelaren och skjuter över en poäng för att betala av, "Men om vi säger såhär..." mumlar spelledaren och ler och bjuder 2 poäng istället... osv. Man kan säkert skapa något trixigt snyggt system för hur man gör det, eller så har man bara en kaosartar auktion, men alltid skoj när spelledaren verkligen kan locka med något...

[*]Mål liknar sådana Nycklar som handlar om rollpersonens mål och drivkrafter. De belönar en när man agerar i linje med sina mål och när man uppnår mål eller delmål. Målen ger inte dramapoäng utan xp, vilka spenderas för att köpa nya resurser, karaktärsdrag, mål och köpa till eller höja färdigheter.[/list]
Och en snabb idé som jag fick nu var att varför inte låta Mål köpas bort och bli dramapoäng om målet inte uppfylls om karaktären i ett dramatiskt ögonblick väljer att titta bort, gå åt ett annat håll, etc...


Nu undrar jag vilka uppenbara hål i detta som jag har missat. Och ifall någon mer än jag tycker det verkar ha något att komma med. Blir ekonomin fuckad nånstans?
Det där måste nog dom andra som kan saker kommentera. Allt handlar väl också om vilken känsla man vill få in i spelet, skall det vara pompös ösaction eller ska det vara en liderlig kamp?! Men gissar att speltest kan avgöra det hela. Och under ett eventuellt speltest lär man ju få svar på hur jobbigt det blir att bokföra alla dramapoäng, om det nu är jobbigt alls.

Men tycker det verkar riktigt intressant, gillar system som lockar med att man sabbar för sig själv och inte spelar optimalt. Ser fram emot fortsatt utvecklande!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Föresten, på tal om något helt annat, vad har du använt för program för att skapa flödesschemat? Riktigt stilrent och snyggt, letat efter något bra för att rita relationskartor men ännu inte hittat något...
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
OmniGraffle

ChristofferL said:
Föresten, på tal om något helt annat, vad har du använt för program för att skapa flödesschemat? Riktigt stilrent och snyggt, letat efter något bra för att rita relationskartor men ännu inte hittat något...
OmniGraffle. Tror det följde med min mac-dator när jag skaffade den, fast jag har inte gett mig på det förrän nu. Nu är jag stormförtjust. Håller på och drar runt rutor och pilar och gud vet vad i arbetet med Astarteskrönikor.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Re: OmniGraffle

Perfekt! Skall spana in det omedelbart! Borde tänkt på det, jobbar mycket med OmniOutliner som jag gillar mycket...

Tackar och bockar!!!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,634
Location
Fallen Umber
Jag gillar det här! Att ha ett tydligare fokus på påverkandet av berättelsen med färdigheterna tycker jag är väldigt rimligt. En liten fråga är dock vad du har tänkt att spela med det här, alltså vilken typ av berättelser/kampanjer som du tycker att det här systemet borde hantera bättre än Solar System.

Om ekonomin är sund eller inte är inte helt lätt att säga efter en snabb koll. Det finns inga uppenbara vansinnigheter som jag har märkt, men det är inte riktigt klart för mig om man verkligen uppmuntrar till rätt beteenden i alla situationer.

Sedan håller jag med om att XP-frågan är knepig. Ska man alls förbättra färdigheter, till exempel? Jag är inte så säker på det. Någonting säger mig att det här skulle kunna gå att kombinera med mitt virriga klur om SS med mindre förbättringsfokus. Men jag vet inte riktigt hur.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Dimfrost said:
Jag gillar det här! Att ha ett tydligare fokus på påverkandet av berättelsen med färdigheterna tycker jag är väldigt rimligt. En liten fråga är dock vad du har tänkt att spela med det här, alltså vilken typ av berättelser/kampanjer som du tycker att det här systemet borde hantera bättre än Solar System.

Om ekonomin är sund eller inte är inte helt lätt att säga efter en snabb koll. Det finns inga uppenbara vansinnigheter som jag har märkt, men det är inte riktigt klart för mig om man verkligen uppmuntrar till rätt beteenden i alla situationer.

Sedan håller jag med om att XP-frågan är knepig. Ska man alls förbättra färdigheter, till exempel? Jag är inte så säker på det. Någonting säger mig att det här skulle kunna gå att kombinera med mitt virriga klur om SS med mindre förbättringsfokus. Men jag vet inte riktigt hur.
Roligt att du tycker det ser kul ut! Vi skissade upp det som en variant att testa, utifrån att vi saknade aspekter som vi använde dem i Stormarnas tid, vilket var hämtat rakt av från Fate. Plus att jag var nyfiken på den där Supergänget-varianten för färdigheter.

Den kampanj vi planerar att spela såhär är (ännu!) en superhistoria, även denna förlagd till Sverige, fast nu i mer av en Ultimates-värld, där de stora staterna i världen har en massa persons of mass destruction och lilla Sverige har typ en superpolis på RPS och en supertyp på försvarsstaben. Det kommer förmodligen börja med att vi försöker nysta upp en terrororganisation som just visat sig använda Sverige som operationsbas.

Bra i alla fall att du inte ser nåt kardinalknas sådär på direkten. Vi kommer förmodligen testa det när vi har tillfälle att spela i just den konstellationen av folk. Vi ska bara lista ut hur färdigheterna ska fungera...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,634
Location
Fallen Umber
Vi skissade upp det som en variant att testa, utifrån att vi saknade aspekter som vi använde dem i Stormarnas tid, vilket var hämtat rakt av från Fate. Plus att jag var nyfiken på den där Supergänget-varianten för färdigheter.

Den kampanj vi planerar att spela såhär är (ännu!) en superhistoria, även denna förlagd till Sverige, fast nu i mer av en Ultimates-värld, där de stora staterna i världen har en massa persons of mass destruction och lilla Sverige har typ en superpolis på RPS och en supertyp på försvarsstaben. Det kommer förmodligen börja med att vi försöker nysta upp en terrororganisation som just visat sig använda Sverige som operationsbas.

Bra i alla fall att du inte ser nåt kardinalknas sådär på direkten. Vi kommer förmodligen testa det när vi har tillfälle att spela i just den konstellationen av folk. Vi ska bara lista ut hur färdigheterna ska fungera...
Vad var det du saknade med aspekterna? Det vill säga, vad var det med dem som du tyckte SS inte kunde efterlikna på andra sätt? Var det möjligheten att använda fritt beskrivande spelvärden, och aktivera dem i en mångfald olika situationer, även negativt? För just "nackdelar" är ju något som kan sägas saknas i SS.

Med "hur färdigheterna ska fungera", menar du förbättringen då? Jag är inte säker på att det alls bör förekomma förbättring av färdigheter. Men jag kan fundera lite om jag kommer på någon lösning inom systemet som du har skissat upp det också.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Dimfrost said:
Vad var det du saknade med aspekterna? Det vill säga, vad var det med dem som du tyckte SS inte kunde efterlikna på andra sätt? Var det möjligheten att använda fritt beskrivande spelvärden, och aktivera dem i en mångfald olika situationer, även negativt? För just "nackdelar" är ju något som kan sägas saknas i SS.
Precis så.

Fate-baserade aspekter var ju centrala i regelmixen vi använde i Stormarnas tid, och även om det var problematiskt där att de bara blev färg kring att köpa bonustärningar ur vår enda pool så var de ändå väldigt skoj.

Dimfrost said:
Med "hur färdigheterna ska fungera", menar du förbättringen då? Jag är inte säker på att det alls bör förekomma förbättring av färdigheter. Men jag kan fundera lite om jag kommer på någon lösning inom systemet som du har skissat upp det också.
Njä, dels eventuell förbättring, men också redan från början. Hur breda ska färdigheterna vara? Hur många på varje nivå, i pyramid, block eller romb? Ska man begränsa breda färdigheter till kanske nivå noll eller ett, och bara tillåta smalare färdigheter högre upp (Exvis Polis 1, Pistol 2, eller Utrustning 0, Vapen 1, Sniper rifle 2)?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,634
Location
Fallen Umber
Först: förbättring. Vill man ha förbättring, och i så fall varför? Om jag tillåts återvända till tidigare resonemang tror jag att man vill åt förbättringens påverkan på fiktionen, och inte den regelmässiga förbättringen. (Det senare är intressantare i taktiska spel, till exempel D&D4.)

Och i så fall hanterar man ju det hela enklare genom att måluppfyllande (och kanske motsvarigheten till bortköpande av nycklar, i det här fallet förändrade karaktärsdrag?) påverkar fiktionen och karaktären, men inte så att den senare blir bättre utan bara annorlunda. Enligt tidigare skiss: man får en bunt dramapoäng som en engångsbonus när man utvecklar en ny talang, förbättrar en (fiktionsmässigt, och behöver alltså inte nödvändigtvis motsvara förhöjda värden även om det naturligtvis också är en möjlighet), byter målsättningar och slutligen transcenderar. Etc.

Äh, ja. Nu skrev jag samma sak igen som jag har skrivit tidigare. Hmm.

Sedan: färdigheters bredd. Tänk på vad du vill uppnå. Man tvingas ju i stort sett använda nivå 0-färdigheter för att kunna använda nivå 2-färdigheter, om man bortser från resten av ekonomin. Säg att man då skulle ha både nivå 0 och nivå 2 i specialiseringsförslaget. I så fall skulle man få använda Utrustning 0, alltså plocka fram märkliga småsaker som inte är så bra, för att få använda Sniper rifle 2 sen. Jag vet inte. Det känns inte alldeles perfekt. Supergänget är bra för att nivå 0-kraften ställer till med problem, även om det är Starkast i solsystemet.

Spontant skulle jag slå till med två färdigheter på varje nivå, kanske, valda helt fritt. Eller, nu såg jag att det skulle finnas högre nivåer än 2 också. Jag vet faktiskt inte, jag får fundera lite på saken. Borde inte Utrustning vara en Resurs, förresten? Det finns en liten men inte helt obefintlig risk att du har en aning många kategorier för spelvärden här ...

Så. Ähm. Inte jättemycket konkret bidrag direkt, kanske, men jag vet inte riktigt själv vad jag tycker här heller.
 
Top