Kalas! Gillar det här, man börjar lågt, sätter fart för att samla poäng och det sen bangar man av alla i slutet när stora klimaxet nås! I vart fall får jag den bilden i huvudet...Simon said:[*]Dramapoängen bekostar tuffa saker man vill göra, men varje episod/äventyr/kapitel så återställs de till ett, så man vill satsa på att tjäna in en del poäng i början, så man har. Men det är alltså inte lönt att ha kvar när det är slut.
Gillar att man kan få poäng för färdigheter man är dålig på, motivation att ställa till det helt enkelt. Svårt att se hur mycket bokföring det kan bli och kan nog lösas med glaspärlor eller något annat tjusigt.[*]Varje gång man vill använda en färdighet på nivå noll så får man ett poäng, och vill man använda en på nivå 2 så kostar det ett poäng. Nivå ett-färdigheter kan man alltid använda gratis.
Släng in en nivå på två poäng också. Ex. Spelledaren har precis försökt få spelaren att agera galet och lockar med tre poäng "inte en chans" säger spelaren och skjuter över en poäng för att betala av, "Men om vi säger såhär..." mumlar spelledaren och ler och bjuder 2 poäng istället... osv. Man kan säkert skapa något trixigt snyggt system för hur man gör det, eller så har man bara en kaosartar auktion, men alltid skoj när spelledaren verkligen kan locka med något...[*]Karaktärsdrag liknar Nycklar och Aspekter. De är personlighetsdrag, svagheter, relationer, intressen och annat som kan komma ivägen för rollpersonen. När man själv för in ett karaktärsdrag i spelet får man in ett poäng. Om spelledaren eller någon annan vill ta över rollpersonen och bestämma vad karaktärsdraget ställer till med i en scen så får man tre poäng, men om man inte vill acceptera det så betalar man istället ett poäng för att hålla emot. När man för in en annan rollpersons Karaktärsdrag i spel så får båda personerna varsitt poäng.
Och en snabb idé som jag fick nu var att varför inte låta Mål köpas bort och bli dramapoäng om målet inte uppfylls om karaktären i ett dramatiskt ögonblick väljer att titta bort, gå åt ett annat håll, etc...[*]Mål liknar sådana Nycklar som handlar om rollpersonens mål och drivkrafter. De belönar en när man agerar i linje med sina mål och när man uppnår mål eller delmål. Målen ger inte dramapoäng utan xp, vilka spenderas för att köpa nya resurser, karaktärsdrag, mål och köpa till eller höja färdigheter.[/list]
Det där måste nog dom andra som kan saker kommentera. Allt handlar väl också om vilken känsla man vill få in i spelet, skall det vara pompös ösaction eller ska det vara en liderlig kamp?! Men gissar att speltest kan avgöra det hela. Och under ett eventuellt speltest lär man ju få svar på hur jobbigt det blir att bokföra alla dramapoäng, om det nu är jobbigt alls.Nu undrar jag vilka uppenbara hål i detta som jag har missat. Och ifall någon mer än jag tycker det verkar ha något att komma med. Blir ekonomin fuckad nånstans?
OmniGraffle. Tror det följde med min mac-dator när jag skaffade den, fast jag har inte gett mig på det förrän nu. Nu är jag stormförtjust. Håller på och drar runt rutor och pilar och gud vet vad i arbetet med Astarteskrönikor.ChristofferL said:Föresten, på tal om något helt annat, vad har du använt för program för att skapa flödesschemat? Riktigt stilrent och snyggt, letat efter något bra för att rita relationskartor men ännu inte hittat något...
Roligt att du tycker det ser kul ut! Vi skissade upp det som en variant att testa, utifrån att vi saknade aspekter som vi använde dem i Stormarnas tid, vilket var hämtat rakt av från Fate. Plus att jag var nyfiken på den där Supergänget-varianten för färdigheter.Dimfrost said:Jag gillar det här! Att ha ett tydligare fokus på påverkandet av berättelsen med färdigheterna tycker jag är väldigt rimligt. En liten fråga är dock vad du har tänkt att spela med det här, alltså vilken typ av berättelser/kampanjer som du tycker att det här systemet borde hantera bättre än Solar System.
Om ekonomin är sund eller inte är inte helt lätt att säga efter en snabb koll. Det finns inga uppenbara vansinnigheter som jag har märkt, men det är inte riktigt klart för mig om man verkligen uppmuntrar till rätt beteenden i alla situationer.
Sedan håller jag med om att XP-frågan är knepig. Ska man alls förbättra färdigheter, till exempel? Jag är inte så säker på det. Någonting säger mig att det här skulle kunna gå att kombinera med mitt virriga klur om SS med mindre förbättringsfokus. Men jag vet inte riktigt hur.
Vad var det du saknade med aspekterna? Det vill säga, vad var det med dem som du tyckte SS inte kunde efterlikna på andra sätt? Var det möjligheten att använda fritt beskrivande spelvärden, och aktivera dem i en mångfald olika situationer, även negativt? För just "nackdelar" är ju något som kan sägas saknas i SS.Vi skissade upp det som en variant att testa, utifrån att vi saknade aspekter som vi använde dem i Stormarnas tid, vilket var hämtat rakt av från Fate. Plus att jag var nyfiken på den där Supergänget-varianten för färdigheter.
Den kampanj vi planerar att spela såhär är (ännu!) en superhistoria, även denna förlagd till Sverige, fast nu i mer av en Ultimates-värld, där de stora staterna i världen har en massa persons of mass destruction och lilla Sverige har typ en superpolis på RPS och en supertyp på försvarsstaben. Det kommer förmodligen börja med att vi försöker nysta upp en terrororganisation som just visat sig använda Sverige som operationsbas.
Bra i alla fall att du inte ser nåt kardinalknas sådär på direkten. Vi kommer förmodligen testa det när vi har tillfälle att spela i just den konstellationen av folk. Vi ska bara lista ut hur färdigheterna ska fungera...
Precis så.Dimfrost said:Vad var det du saknade med aspekterna? Det vill säga, vad var det med dem som du tyckte SS inte kunde efterlikna på andra sätt? Var det möjligheten att använda fritt beskrivande spelvärden, och aktivera dem i en mångfald olika situationer, även negativt? För just "nackdelar" är ju något som kan sägas saknas i SS.
Njä, dels eventuell förbättring, men också redan från början. Hur breda ska färdigheterna vara? Hur många på varje nivå, i pyramid, block eller romb? Ska man begränsa breda färdigheter till kanske nivå noll eller ett, och bara tillåta smalare färdigheter högre upp (Exvis Polis 1, Pistol 2, eller Utrustning 0, Vapen 1, Sniper rifle 2)?Dimfrost said:Med "hur färdigheterna ska fungera", menar du förbättringen då? Jag är inte säker på att det alls bör förekomma förbättring av färdigheter. Men jag kan fundera lite om jag kommer på någon lösning inom systemet som du har skissat upp det också.