2009 kombinerade jag Solar System med Artesia första gången i en kampanj. Det blev till en krönika på gamla forumet. Efter att ha pusslat och ponderat ett längre tag har jag nu gett mig på det igen. Det har blivit till Vålnaden och kronan, en kampanj som försöker kombinera rennäsans-fantasy med Shakespeariansk tragedi, berättarspel med ett tjockt jävla tradspel. Vi får se hur väl vi lyckas.
Varför Shakespearianskt?
I den här kampanjen kopierar vi skamlöst rakt av från mäster Shakespeare. Namn och relationer må ha skiftat, men vad som sätter igång vår berättelse är identiskt med Shakespeares tragedi Hamlet. Ni förstår, jag ville ha någon form av avspark på kampanjen, och efter att ha gått igenom mitt Story Games-bibliotek så föll mitt val på Svart av kval, vit av lust. Det är ett vampyrspel som startar kring en katalysator, en händelse rollerna i dramat ska få reagera på, och vilken en sedan bygger en relationskarta utifrån. De katalysatorer som är formulerade i boken är tematiskt fel, handlar ju om vampyrer, så jag kom på idén att istället skriva ner utgångspunkterna för Shakespeares tragedier och sedan låta spelarna välja. De valde således Hamlet:
Rollpersonerna
Iolande heter en ung hovdam som vuxit upp på slottet. Hon älskar drottning Venera, som hon har en hemlig och mycket förbjuden affär med. Av denna orsak fruktar hon kung Vaslav, som uttalat ruggiga hot mot den som går bakom ryggen på honom med hans drottning - om bara hans död hade kunnat innebära slutet på denna oro. Hennes bror heter Mutimir, han har under flera år studerat på universitet i fjärran Palatia och nu återkommit till hovet i rollen som såväl livmedikus som präst. Han vet redan att Miklos dödat sin bror, en sanning han hört från ett döende vittnes läppar. Mutimir är väldigt beskyddande över sin lillasyster Iolande. Vaslav och Miklos har även en yngre bror, sladdbarnet Janovic, som känner innerlig vördnad till sin äldste bror och... lite mer blandade känslor till mittenbrorsan Miklos. Janovic har tillbringat år ute på äventyr med en grupp murder hobos, men återvänder nu vid budet om Vaslavs död. Han är vår berättelses Hamlet.
Iolande spelas av en person som heter Linnéa, Mutimir av Jonas och Janovic av forumets egen Man Mountainman.
Andra roller av betydelse är slottets vaktkapten, Lysia, som har ett vänskapligt leende som aldrig når ögonen och som aldrig någonsin kommer visa att hon egentligen trånar efter kung Miklos. Malik växte upp i slottets kök, och är barndomskamrat till framför allt Iolande. Han har visat sig ha en talang för folkmagi, han har därför kunnat hjälpa Iolande med en förtrollad amulett som låter henne förbli osedd av Vaslav och därtill fått följa med Janovic och äventyra. Samtidigt som Iolande ser Malik som en nära vän så lever Malik för att kunna visa sig värdig hennes kärlek.
Barfing forth Shakespearicalyptica?
Eller: Hur vi tar vara på källmaterialet. Crunchmässigt har rollpersonerna "nycklar" som belönar spelarna med xp när de, så att säga, spelar rollerna så som de är tänkta att spela. Således har vår Hamlet Svartsinthetens nyckel som triggas när han ger sig på veklagan (gärna, men inte nödvändigtvis, monologer med ett kranium) och agerar självdestruktivt. Spöket Vaslav (som är SLP och egentligen inte får xp) har jag givit nyckeln Vandra slottets salar, vilken triggas när han orsakar oförklarliga ljussken, ljud och dylikt, samt när han gör en fullfjädrad dramatisk entré, med rökridåer, speglar och andra "teaterprops". Kung Miklos har Ångerns nyckel som går igång när han deppar, super och tar ut sina känslor på dem omkring sig. Detta är exempel på vad som ska göda vår berättelse med vad vi tycker är intressanta trageditroper.
Vi har redan spelat ett första spelmöte. Nu ska jag bara ge mig tid att skriva ner hur det gick.
Varför Shakespearianskt?
I den här kampanjen kopierar vi skamlöst rakt av från mäster Shakespeare. Namn och relationer må ha skiftat, men vad som sätter igång vår berättelse är identiskt med Shakespeares tragedi Hamlet. Ni förstår, jag ville ha någon form av avspark på kampanjen, och efter att ha gått igenom mitt Story Games-bibliotek så föll mitt val på Svart av kval, vit av lust. Det är ett vampyrspel som startar kring en katalysator, en händelse rollerna i dramat ska få reagera på, och vilken en sedan bygger en relationskarta utifrån. De katalysatorer som är formulerade i boken är tematiskt fel, handlar ju om vampyrer, så jag kom på idén att istället skriva ner utgångspunkterna för Shakespeares tragedier och sedan låta spelarna välja. De valde således Hamlet:
"En brodersmördare tar såväl tron som drottning. En osalig ande vandrar slottets salar."
Därifrån drog vi ut de första rollerna i dramat. Brodersmördaren heter Miklos, och är nu kung istället för kungen. Drottningen heter Venera, och är nu såväl drottning som änkedrottning. Den osalige anden heter Vaslav, och vandrar slottets salar med hämndbegär i sitt ektoplasmiska bröst. Slottet heter Dara Dess, ligger i pseudoskottland och spelar en central roll även i serien Artesia. Vi tänkte att det var ett bra sätt att lyfta ut allt som berättas där och göra settingen till vår egen. Hursomhaver, ingen av de tre första rollerna är en rollperson.Rollpersonerna
Iolande heter en ung hovdam som vuxit upp på slottet. Hon älskar drottning Venera, som hon har en hemlig och mycket förbjuden affär med. Av denna orsak fruktar hon kung Vaslav, som uttalat ruggiga hot mot den som går bakom ryggen på honom med hans drottning - om bara hans död hade kunnat innebära slutet på denna oro. Hennes bror heter Mutimir, han har under flera år studerat på universitet i fjärran Palatia och nu återkommit till hovet i rollen som såväl livmedikus som präst. Han vet redan att Miklos dödat sin bror, en sanning han hört från ett döende vittnes läppar. Mutimir är väldigt beskyddande över sin lillasyster Iolande. Vaslav och Miklos har även en yngre bror, sladdbarnet Janovic, som känner innerlig vördnad till sin äldste bror och... lite mer blandade känslor till mittenbrorsan Miklos. Janovic har tillbringat år ute på äventyr med en grupp murder hobos, men återvänder nu vid budet om Vaslavs död. Han är vår berättelses Hamlet.
Iolande spelas av en person som heter Linnéa, Mutimir av Jonas och Janovic av forumets egen Man Mountainman.
Andra roller av betydelse är slottets vaktkapten, Lysia, som har ett vänskapligt leende som aldrig når ögonen och som aldrig någonsin kommer visa att hon egentligen trånar efter kung Miklos. Malik växte upp i slottets kök, och är barndomskamrat till framför allt Iolande. Han har visat sig ha en talang för folkmagi, han har därför kunnat hjälpa Iolande med en förtrollad amulett som låter henne förbli osedd av Vaslav och därtill fått följa med Janovic och äventyra. Samtidigt som Iolande ser Malik som en nära vän så lever Malik för att kunna visa sig värdig hennes kärlek.
Barfing forth Shakespearicalyptica?
Eller: Hur vi tar vara på källmaterialet. Crunchmässigt har rollpersonerna "nycklar" som belönar spelarna med xp när de, så att säga, spelar rollerna så som de är tänkta att spela. Således har vår Hamlet Svartsinthetens nyckel som triggas när han ger sig på veklagan (gärna, men inte nödvändigtvis, monologer med ett kranium) och agerar självdestruktivt. Spöket Vaslav (som är SLP och egentligen inte får xp) har jag givit nyckeln Vandra slottets salar, vilken triggas när han orsakar oförklarliga ljussken, ljud och dylikt, samt när han gör en fullfjädrad dramatisk entré, med rökridåer, speglar och andra "teaterprops". Kung Miklos har Ångerns nyckel som går igång när han deppar, super och tar ut sina känslor på dem omkring sig. Detta är exempel på vad som ska göda vår berättelse med vad vi tycker är intressanta trageditroper.
Vi har redan spelat ett första spelmöte. Nu ska jag bara ge mig tid att skriva ner hur det gick.