Nekromanti Solospelande

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Re: Snigelsvärm!

/Baldyr, som helst inte vill spelleda någon som egentligen hellre skulle vilja göra någonting annat (än att spela)
Det där är väldig skillnad. De spelare som jag har haft är inte alls särskilt drivande på egen hand, men i grupp blir de drivande. Då får de säkerhet och trygghet och bolla idéer med varandra. Det bör även påpekas att alla av rollspelarna gillar spela rollspel, så det är inte oengagemang det rör sig om. De vill helt enkelt ha varandra för att kunna ta sig framåt. (Nu sitter jag med en spelgrupp där det skulle fungera bättre med solospel för de flesta dock.)

Vad jag försöker säga med andra ord, att en spelare inte är drivande i solospel betyder inte alls på något oengagemang. Snarare att vissa helt enkelt föredrar att spela i grupp. Precis som det finns lagsporter finns det individuella grenar. Det ena är inte bättre än det andra, utan istället är det en fråga o mtycke och smak.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Re: hear, hear!

Jag tror inte det är att rulla tärningar Baldyr menar, utan snarare precis vanligt rollspel - som du har då du spelar för en grupp. Har du en stor grupp är det lätt att alla inte får lika mycket "screen time". Du måste helt enkelt ha koll på för mycket att du inte hinner med alla helt enkelt. Med en spelare kan du fokusera dig på den och ge han 100% av din uppmärksamhet.

Det rör sig med andra ord om socialiserande mellan SL och spelaren, inte mellan spelare och spelare samt med en krydda av SL.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ear, ear!

"Fast rollspel kanske "bara" är en ursäkt att umgås för många? Själva har jag nog alltid betraktat det sociala spektaklet kring spelbordet som en distraktion från själva spelandet."

Det sociala spektaklet? Inte precis ett särskilt vidsynt uttalande. Nyckelordet är nog "själv har jag", vad som rollspel är och vad det ger är i allra högsta grad subjektivt. Jag har aldrig spelat med bara en spelledare eller en spelare och även om det inte nödvändigtvis är en upplevelse som jag prioriterar så är det inte heller något som jag avfärdar som mindre värt en annat rollspelandet. Men jag ser det å andra sidan inte som en högre eller sannare form för den delen.

Sådana här inlägg där någon, medvetet eller omedvetet, framhåller sin föredragna spelstil som bättre eller korrektare dyker upp med jämna mellanrum och brukar även få samma reaktion.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Snigelsvärm!

"Det där är väldig skillnad. De spelare som jag har haft är inte alls särskilt drivande på egen hand, men i grupp blir de drivande. Då får de säkerhet och trygghet och bolla idéer med varandra. Det bör även påpekas att alla av rollspelarna gillar spela rollspel, så det är inte oengagemang det rör sig om. De vill helt enkelt ha varandra för att kunna ta sig framåt."

Den så kallade "helheten är större än summan av delarna-effekten". Jo, den känner man igen ifrån ett flertal sociala sammanhang. Gruppen sporrar varandra och tillsammans kommer de på ideér som ingen av dem hade klurat ut ensam. Som blivande lärare tror jag att en klass bestående av olika typer av människor med olika erfarenheter och bakgrunder (inom rimliga gränser naturligtvis) kan underlätta för varandras inlärning jämfört med en homogen grupp eller bara en lärare och en elev.

Och sedan är förstås frågan varför inte ett spelmöte både skulle kunna vara en social sammankomst och en stund av rollspelande (och mer därtill om man så vill)?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Re: Snigelsvärm!

Precis det jag menar. Man inspirerar varandra till storhet. Jag vet att det definitivt är sant för mig som spelare. Det blir också roligare att få spela mot andra också. Så visst finns det ett visst behov av att umgås också. Men jag ser inte heller det som om det skulle vara något negativt - jag menar, varför är det mer fel att umgås socialt med flera personer istället för en?
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
förtydligande

Jag uttryckte mig visst ovanligt (?) klantigt. Med "det sociala spektaklet" menas alltså out of character- och OT-snack. Så som gårdagens hockeymatch på teve, helgens festligheter, skvaller o dyl. Med "spelandet" menar jag givetvis rollspelandet, vilket visserligen även innefattar tabellrunk och tärningsonani (som någon på forumet visst brukar benämna det).

Nyckelordet är nog "själv har jag"...
Exakt så menade jag också. Du lyckades tyda mina haranger korrekt i det hänseendet.

/Baldyr, politiskt inkorrekt onanist :gremblush:
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
intimitet och (o)trygghet

Jag får vidare anta att jag haft ett ganska... intimt förhållande till mina spelare, speciellt när vi var i skolåldern. (På den tiden hade jag mer eller mindre fasta spelgrupper, dessutom.) Däremot finner jag det inte otroligt att andra spelgrupper känner sig mindre trygga i rollspelandet. Jag kan alltså tänka mig att det i vissa kretsar skulle kunna uppfattas som aningen... "bögigt" att låsa in sig ensam med spelledaren i ett mörkt rum. :gremcrazy:

/Baldyr
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Ribbit!

Flertalet gånger faktiskt. Fast främst när jag var yngre, från åtta till tio år gammal ungefär. Det var min storebror som ville testa sina spelidéer på mig först innan han körde dem med sin exklusiva vuxengrupp (fyra år äldre än mig). Tror det kan vara ett bra sätt att använda sig av solospelandet.

Jag minns specifikt en gång då han körde ett äventyr där jag vaknade upp med total minnesförlust och skulle samla ledtrådar till vem jag var och vad det var tänkt att jag skulle göra. Ganska elementärt eftersom vi var unga båda två och nivån därmed inte var så superkomplex, men likväl kändes det oerhört schysst att spela endast spelledare och spelare på det sättet. Jag tror att man kan göra ett riktigt bra äventyr på de grunderna idag. Nästan värt att testa.

Hoppas inte jag repeterat ngn i tråden. Orkade inte läsa alla inlägg ... höhö :gremwink:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Re: hear, hear!

"Fast rollspel kanske 'bara' är en ursäkt att umgås för många? Själva har jag nog alltid betraktat det sociala spektaklet kring spelbordet som en distraktion från själva spelandet."
Vad många inte tänker på att det är skönt att vara singel. Man kan göra vad man vill, som att käka när man vill eller gå någonstans när man känner för det. Man slipper helt enkelt tänka på någon annan. Samhället idag bygger (eller byggde, vi börjar komma bort från det) på att man bör vara ihop med någon, annars är man konstig (eller "bög", har hört det en del :gremgrin:).

Jag har inget emot att vara singel, men det kan vara rätt skönt att vara ihop med någon. Någon som delar ens upplevelser (vilket kan skapa anekdoter och interna skämt) och som kan komma med nya infallsvinklar. Varje gång som jag har träffat en ny, även om det inte lett till en långvarig relation, så har jag också förändrats som individ (att säga "utvecklas" känns fel för jag vill inte direkt säga att jag var "sämre" förut).

Så "för- och nackdelar" vill jag egentligen inte diskutera. Man kan helt njuta utav det på två olika sätt.

/Han som funderar på att det är bortkastat att göra en jämförelse med relationer på ett nördforum
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Jag spelade väldigt mycket solospel när jag var yngre. Oftast var det helt spontant - det kunde vara när jag och en polare tog en promenad, på en lunchrast eller liknande (då rörde det sig om friform i sin renaste form). På lågstadiet regerade X-Men, men då hängde vi oftast i grupp när vi lekte att vi var Colossus, Järven eller Magneto och slogs mot varandra under "spelledarens" översyn. Ibland gjorde vi regler till våra spel, och slog tärningar. Desto fler grundegenskaper, desto mer avancerat spel hette det - så dessa blev med tiden lite väl krystade (Visdom, Intelligens och Smarthet efter varandra, utan någon förklaring till vad som skilde dem åt).

Det blev med tiden lite mer sofistikerat, speciellt från min sida för jag var dedikerad till konceptet. Förutom att jag kom på dataspelsaktiga spel - fast på papper - som till slut en stor del av skolan spelade*, var mitt "kungaspel" min största kontribution till solospelandet. Idén var enkel - man ritade en karta och prickade ut städer, skogar, berg och floder på den (jag har alltid varit väldigt fascinerad av kartor), sedan fick spelaren eller spelarna gestalta en eller flera ledare för de riken som existerade där. Vad det var för ett slags rike bestämdes i samråd, och ibland innan kartan var ritad ("vill du spela ett pappersspel** med highlander-tema, man spelar en klanhövding och ens soldater har fetingstora svärd!", "Ja, men min klanhövding ska vara trollkarl, sådetså!"). Settingen var mer eller mindre alltid någon form av fantasy, med den vanliga uppsättningen raser (plus några från brädspelet HeroQuest, likt fimirerna med sina klubbsvansar, och senare även Skaven-liknande raser tagna från WFRP v.1). Spelaren/spelarna fick sedan styra sina kungar och sitt rike genom generationer av krig, utveckling, strid mot mytiska bestar, utforskning av okända kontinenter (som ritades upp efter hand de upptäcktes), plötsliga invasionshot osv. Det kunde bli väldigt detaljistiskt, och ofta använde vi varianter av Vikings fältslagsregler för att avgöra slag (då växte skaran av karaktärer till att även innefatta olika generaler och deras krigiska egenskaper) och regler för hur teknologin utvecklades (riktningen fick spelaren besluta, men vilken takt det gick i var upp till spelledaren). Min variant av Viking-reglerna innefattade även att modernt utrustade soldater, med rustning och svärd, fick en stor fördel ifall de slogs mot soldater med träspjut och liknande. Samtidigt var trollstammar eller andra storvuxna raser fruktade, då de kunde få bonus för storlek och stridsraseri trots att de var få och dåligt rustade. Spelet blev till ett slags gemensamt fantasiutövande som stora delar av min bekantskapskrets höll på med, och som jag och de mest ståndaktiga först slutade med under den senare delen av högstadiet (jag gav det ett sista försök under en helkväll med en vän under gymnasietiden - det var fortfarande riktigt ballt, men då började vi känna oss för gamla, typ). Det är fortfarande ballt att se de kartor av stora kontinenter, ögrupper och enskilda städer vi med iver ritade upp och finputsade, samt att se våra gamla anteckningar och skisser kring regler, kungalinjer, generaler och slag.

<font size="1">* Det startade med att två spelare byggde varsin bas genom att köpa komponenter som murar och kanoner för ett fast pris, och med valuta man började spelet med (dessa ritades av spelledaren på ett papper efter spelarens idéer) - spelets andra stadie var när dessa två baser brakade lös på varandra, då inlevelsen var den bästa ingrediensen för en bra spelupplevelse (spelet var både obalanserat och godtyckligt). Varianter av spelet fanns, då man byggde städer på små öar och köppte flottor som gick i krig med varandra. Spelets utformning varierade kraftigt med vem som ledde det, och ibland var det ohyggligt likt någon slags multiplayer-version av Sim City eller Civilization. Ofta blev det någon slags rit-exercis för spelledaren, som fick gratis inspiration att rita balla baser och liknande.

** Vi hade lite svårt att definiera vad vi spelade; att kalla det "pappersspel" (då man oftast samlades runt ett tomt pappersark och spelade) blev någon slags dålig kompromiss.</font size>
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag tycker man missar en hel del i solospel, visst kan det funka och i vissa delar av kampanjer kan det t o m vara nyttigt, men rollspel för mig är interaktion mellan spelare och värld, någon man kraftigt krypplar när man solospelar. Så jag är emot det.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
...rollspel för mig är interaktion mellan spelare och värld, någon man kraftigt krypplar när man solospelar...
Du menar "interaktion mellan spelare", va?

Jag anser i a f att det blir mer interaktion mellan spelare(n) och spelmiljön (genom spelledaren) om man enbart har en spelare. De andra spelarna är ju inte i vägen för den direkta kommunikationen mellan spelare och spelledare.

/Baldyr
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag åsyftade just kombinationen av interaktion mellan spelare sinsiemellan och spelarna och världen (sl, system, bakgrund osv), så tar du bort interaktionen med andra spelare faller en vesäntlig bit av underhållningen för mig.
 
Top