Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,054
Jag har kört solospel några gånger i PF och 3.x och tycker att det är väldigt kul. Däremot så är ju spelet i sin natur gjort för en spelgrupp, vilket gör att klasserna inte riktigt är rätt anpassade för en ensam äventyrare. Därför skapar jag den här tråden för att diskutera hur en sådan skulle kunna utformas.
Låt oss kalla klassen "Dungoneer", eftersom det låter häftigt och beskriver vad den ska göra: gå ner i underjorden och slå monster på käften, desarmera fällor och sno skatter.
Vi börjar med lite basgrejor:
Dungeoneer
Role: The Dungeoneer is a solo-adventurer. He does not rely on the aid of others, but masters a wide range of skills, spells and abilities to boost his own performance in battle and spelunking alike.
Alignment: Any
Hit die: d12
Class skills: At character creation, the Dungeoneer may chose any 10 skills that are considered class skills. Each time a Dungeoneer gains a level, another class skill may be added to the list.
Class features: Ja, det här tål att diskuteras. Några saker jag har kommit på är att klassen relativt tidigt behöver få trapfinding (som rogue) och möjligheten att antingen hela sig själv eller kunna dricka potions utan att provocera AOO - helst som en swift action.
Dungeoneer bör få tillgång till spells, men vilka och hur många? Och när ska de börja bli tillgängliga? Spontaneous casting?
Attack bonus and saves: Kanske inte så mycket att diskutera runt. Rätt höga överlag, skulle jag påstå.
Låt oss kalla klassen "Dungoneer", eftersom det låter häftigt och beskriver vad den ska göra: gå ner i underjorden och slå monster på käften, desarmera fällor och sno skatter.
Vi börjar med lite basgrejor:
Dungeoneer
Role: The Dungeoneer is a solo-adventurer. He does not rely on the aid of others, but masters a wide range of skills, spells and abilities to boost his own performance in battle and spelunking alike.
Alignment: Any
Hit die: d12
Class skills: At character creation, the Dungeoneer may chose any 10 skills that are considered class skills. Each time a Dungeoneer gains a level, another class skill may be added to the list.
Class features: Ja, det här tål att diskuteras. Några saker jag har kommit på är att klassen relativt tidigt behöver få trapfinding (som rogue) och möjligheten att antingen hela sig själv eller kunna dricka potions utan att provocera AOO - helst som en swift action.
Dungeoneer bör få tillgång till spells, men vilka och hur många? Och när ska de börja bli tillgängliga? Spontaneous casting?
Attack bonus and saves: Kanske inte så mycket att diskutera runt. Rätt höga överlag, skulle jag påstå.