Nekromanti Solospelsklass - Dungeoneer!

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Vitulv said:
Laowai said:
Vitulv said:
Laowai said:
Jag hade gjort klassen som en kombination av sorcerer och rogue. D6 hit die, saves som rogue, skills som bard, rogue bab.

Sen hade jag gett den en egen spell list som skulle vara hårt fokuserad på utility spells, illusioner, och lite helning. Typ invisibility, cure light wounds, conjure shadows (den där som låter en använda skuggor i sina conjuration magier).

Sen hade den varit rätt mycket byggd för att hellre ta sig runt och överlista fienderna än att vara hård nog att slå dem på käften ensam.

Det skulle nog på så sätt gå att få en soloklass som kan överlista de flesta dungeons själv, men utan att den för den skull är så lolawesome att det är den enda klassen som någon spelar.
Jag tycker om det mesta du skriver, men vad skulle syftet med d6 hit die vara? För en ensam rollperson låter det väääldigt lite.
Tänkte väl mest att det skulle vara för att uppmuntra att spelaren tänker "Hm, fast jag kanske inte ska kuta in och slåss där ändå". Fast är man ensam lär d8/d10 vara nog så lite. Man är ju ensam om att ta precis alla smällar.

Jag tror att det är någon fånig prenerf mekanism jag har i hjärnan. Typ att jag känner att om man ska kunna vara bra på allt är man bäst i inget, och d12 är ju ledigt bäst :gremsmile:
Om du är helt ensam så är 12 hitpoints rätt lite. Du kan med lite otur bli one-shottad av en vanlig orc, även om den inte crittar :gremsmile:

Melee falchion +5 (2d4+4/18–20)
Men en ensam orch känns ju som en bra boss för level 1-delen. Tidigare har det bara varit gobbos...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,054
chrull said:
Men en ensam orch känns ju som en bra boss för level 1-delen. Tidigare har det bara varit gobbos...
Absolut, men om man har en orc som boss så är det nog rätt nice att kunna få med sig 12 hitpoint in i den fighten. Annars riskerar man ett fett antiklimax :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Vitulv said:
Jag har kört solospel några gånger i PF och 3.x och tycker att det är väldigt kul. Däremot så är ju spelet i sin natur gjort för en spelgrupp, vilket gör att klasserna inte riktigt är rätt anpassade för en ensam äventyrare. Därför skapar jag den här tråden för att diskutera hur en sådan skulle kunna utformas.

Låt oss kalla klassen "Dungoneer", eftersom det låter häftigt och beskriver vad den ska göra: gå ner i underjorden och slå monster på käften, desarmera fällor och sno skatter.

Vi börjar med lite basgrejor:

Dungeoneer

Role: The Dungeoneer is a solo-adventurer. He does not rely on the aid of others, but masters a wide range of skills, spells and abilities to boost his own performance in battle and spelunking alike.

Alignment: Any

Hit die: d12

Class skills: At character creation, the Dungeoneer may chose any 10 skills that are considered class skills. Each time a Dungeoneer gains a level, another class skill may be added to the list.

Class features: Ja, det här tål att diskuteras. Några saker jag har kommit på är att klassen relativt tidigt behöver få trapfinding (som rogue) och möjligheten att antingen hela sig själv eller kunna dricka potions utan att provocera AOO - helst som en swift action.

Dungeoneer bör få tillgång till spells, men vilka och hur många? Och när ska de börja bli tillgängliga? Spontaneous casting?

Attack bonus and saves: Kanske inte så mycket att diskutera runt. Rätt höga överlag, skulle jag påstå.
Jag tror att en bra sak att tänka på är att det ska finnas användning för alla abilities. När du gör en dungeoneer ska det inte vara uppenbart att CHA är något man kan dumpa utan att riskera något. Spelar du en vanlig klass i en grupp är det ju ofta lätt att bara dumpa något/några abilities och med rätta tänka "äh, det där tar någon annan hand om".

STR ger melee-dmg och +hit.
DEX ger ref save, viss AC och +hit på ranged.
CON ger HP och fort save
INT ger skills
WIS ger will save
CHA ger ?

Hur ska spells funka? Om man själv får välja vilken mental ability som spells baseras på så finns det ingen anledning till att välja CHA, eftersom det inte ger något direkt.
Kanske ska det delas upp lite? Bonus spells per dag får du av din INT. All healing påverkas av din WIS, Spell DCs beror på din CHA?


Sen kom jag på att man nog ska få en feat per level.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,054
chrull said:
Vitulv said:
Jag har kört solospel några gånger i PF och 3.x och tycker att det är väldigt kul. Däremot så är ju spelet i sin natur gjort för en spelgrupp, vilket gör att klasserna inte riktigt är rätt anpassade för en ensam äventyrare. Därför skapar jag den här tråden för att diskutera hur en sådan skulle kunna utformas.

Låt oss kalla klassen "Dungoneer", eftersom det låter häftigt och beskriver vad den ska göra: gå ner i underjorden och slå monster på käften, desarmera fällor och sno skatter.

Vi börjar med lite basgrejor:

Dungeoneer

Role: The Dungeoneer is a solo-adventurer. He does not rely on the aid of others, but masters a wide range of skills, spells and abilities to boost his own performance in battle and spelunking alike.

Alignment: Any

Hit die: d12

Class skills: At character creation, the Dungeoneer may chose any 10 skills that are considered class skills. Each time a Dungeoneer gains a level, another class skill may be added to the list.

Class features: Ja, det här tål att diskuteras. Några saker jag har kommit på är att klassen relativt tidigt behöver få trapfinding (som rogue) och möjligheten att antingen hela sig själv eller kunna dricka potions utan att provocera AOO - helst som en swift action.

Dungeoneer bör få tillgång till spells, men vilka och hur många? Och när ska de börja bli tillgängliga? Spontaneous casting?

Attack bonus and saves: Kanske inte så mycket att diskutera runt. Rätt höga överlag, skulle jag påstå.
Jag tror att en bra sak att tänka på är att det ska finnas användning för alla abilities. När du gör en dungeoneer ska det inte vara uppenbart att CHA är något man kan dumpa utan att riskera något. Spelar du en vanlig klass i en grupp är det ju ofta lätt att bara dumpa något/några abilities och med rätta tänka "äh, det där tar någon annan hand om".

STR ger melee-dmg och +hit.
DEX ger ref save, viss AC och +hit på ranged.
CON ger HP och fort save
INT ger skills
WIS ger will save
CHA ger ?

Hur ska spells funka? Om man själv får välja vilken mental ability som spells baseras på så finns det ingen anledning till att välja CHA, eftersom det inte ger något direkt.
Kanske ska det delas upp lite? Bonus spells per dag får du av din INT. All healing påverkas av din WIS, Spell DCs beror på din CHA?


Sen kom jag på att man nog ska få en feat per level.
CHA är så klart en dumpstat. Måste ju finnas en anledning till att en Dungeoneer inte har några polare!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Vitulv said:
CHA är så klart en dumpstat. Måste ju finnas en anledning till att en Dungeoneer inte har några polare!
I så fall kanske man bara ska plocka bort CHA?
Alla dungeoneers har det låst till 10.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,054
chrull said:
Vitulv said:
CHA är så klart en dumpstat. Måste ju finnas en anledning till att en Dungeoneer inte har några polare!
I så fall kanske man bara ska plocka bort CHA?
Alla dungeoneers har det låst till 10.
Jag skojade mest. Jag tycker nog att spells ska vara CHA-baserade, och då kanske man ska skapa spell-listen efter det, dvs. att en Dungeoneer i huvudsak har spells för att luras, skrämmas, förvränga verkligheten etc. Eftersom att han är ensam så kan han gott behöva den typen av CC som t.ex. cause fear och charm person ger.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,054
chrull said:
STR ger melee-dmg och +hit.
DEX ger ref save, viss AC och +hit på ranged.
CON ger HP och fort save
INT ger skills
WIS ger will save
CHA ger ?
Det här är intressant, för det skapar möjligheter att specialisera sin Dungeoneer utan att behöva cross-classa. Om du inte vill vara medioker på allt så måste du redan vid karaktärsskapandet ha ett hum om vilka områden du vill dras åt. WIS borde dock ge något mer än bara will-save.

Edit: WIS borde ge plus på ritualer.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Vitulv said:
chrull said:
STR ger melee-dmg och +hit.
DEX ger ref save, viss AC och +hit på ranged.
CON ger HP och fort save
INT ger skills
WIS ger will save
CHA ger ?
Det här är intressant, för det skapar möjligheter att specialisera sin Dungeoneer utan att behöva cross-classa. Om du inte vill vara medioker på allt så måste du redan vid karaktärsskapandet ha ett hum om vilka områden du vill dras åt. WIS borde dock ge något mer än bara will-save.

Edit: WIS borde ge plus på ritualer.
Vitulv said:
chrull said:
Vitulv said:
CHA är så klart en dumpstat. Måste ju finnas en anledning till att en Dungeoneer inte har några polare!
I så fall kanske man bara ska plocka bort CHA?
Alla dungeoneers har det låst till 10.
Jag skojade mest. Jag tycker nog att spells ska vara CHA-baserade, och då kanske man ska skapa spell-listen efter det, dvs. att en Dungeoneer i huvudsak har spells för att luras, skrämmas, förvränga verkligheten etc. Eftersom att han är ensam så kan han gott behöva den typen av CC som t.ex. cause fear och charm person ger.
Svarar på två inlägg i ett!

Dungeoneeren får tillgång till bardens spell-list, och där använder man CHA.
Men man får också tillgång till paladinens, där används WIS.

INT ger ju redan välbehövliga skillpoints.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Förtydligande: Man plockar paladinens buffar och gör dem till ritualer. Man plockar spells som förändrar verkligheten från barden, och de används mer som vanliga spells.

kanske?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,054
chrull said:
Förtydligande: Man plockar paladinens buffar och gör dem till ritualer. Man plockar spells som förändrar verkligheten från barden, och de används mer som vanliga spells.

kanske?
Ja, det låter coolt och bra tycker jag.

Mycket bra tips, råd och funderingar i den här tråden överlag.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Vitulv said:
chrull said:
Förtydligande: Man plockar paladinens buffar och gör dem till ritualer. Man plockar spells som förändrar verkligheten från barden, och de används mer som vanliga spells.

kanske?
Ja, det låter coolt och bra tycker jag.

Mycket bra tips, råd och funderingar i den här tråden överlag.
... men mina är väl ändå bäst? så då får jag väl en kaka?
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
chrull said:
Vitulv said:
chrull said:
Förtydligande: Man plockar paladinens buffar och gör dem till ritualer. Man plockar spells som förändrar verkligheten från barden, och de används mer som vanliga spells.

kanske?
Ja, det låter coolt och bra tycker jag.

Mycket bra tips, råd och funderingar i den här tråden överlag.
... men mina är väl ändå bäst? så då får jag väl en kaka?
Nää, mina!
 
Top