Vitulv said:
Jag har kört solospel några gånger i PF och 3.x och tycker att det är väldigt kul. Däremot så är ju spelet i sin natur gjort för en spelgrupp, vilket gör att klasserna inte riktigt är rätt anpassade för en ensam äventyrare. Därför skapar jag den här tråden för att diskutera hur en sådan skulle kunna utformas.
Låt oss kalla klassen "Dungoneer", eftersom det låter häftigt och beskriver vad den ska göra: gå ner i underjorden och slå monster på käften, desarmera fällor och sno skatter.
Vi börjar med lite basgrejor:
Dungeoneer
Role: The Dungeoneer is a solo-adventurer. He does not rely on the aid of others, but masters a wide range of skills, spells and abilities to boost his own performance in battle and spelunking alike.
Alignment: Any
Hit die: d12
Class skills: At character creation, the Dungeoneer may chose any 10 skills that are considered class skills. Each time a Dungeoneer gains a level, another class skill may be added to the list.
Class features: Ja, det här tål att diskuteras. Några saker jag har kommit på är att klassen relativt tidigt behöver få trapfinding (som rogue) och möjligheten att antingen hela sig själv eller kunna dricka potions utan att provocera AOO - helst som en swift action.
Dungeoneer bör få tillgång till spells, men vilka och hur många? Och när ska de börja bli tillgängliga? Spontaneous casting?
Attack bonus and saves: Kanske inte så mycket att diskutera runt. Rätt höga överlag, skulle jag påstå.
Jag tror att en bra sak att tänka på är att det ska finnas användning för alla abilities. När du gör en dungeoneer ska det inte vara uppenbart att CHA är något man kan dumpa utan att riskera något. Spelar du en vanlig klass i en grupp är det ju ofta lätt att bara dumpa något/några abilities och med rätta tänka "äh, det där tar någon annan hand om".
STR ger melee-dmg och +hit.
DEX ger ref save, viss AC och +hit på ranged.
CON ger HP och fort save
INT ger skills
WIS ger will save
CHA ger ?
Hur ska spells funka? Om man själv får välja vilken mental ability som spells baseras på så finns det ingen anledning till att välja CHA, eftersom det inte ger något direkt.
Kanske ska det delas upp lite? Bonus spells per dag får du av din INT. All healing påverkas av din WIS, Spell DCs beror på din CHA?
Sen kom jag på att man nog ska få en feat per level.