chrull
Stockholm Kartell
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 8,429
Vitulv said:Laowai said:Vitulv said:Laowai said:Jag hade gjort klassen som en kombination av sorcerer och rogue. D6 hit die, saves som rogue, skills som bard, rogue bab.
Sen hade jag gett den en egen spell list som skulle vara hårt fokuserad på utility spells, illusioner, och lite helning. Typ invisibility, cure light wounds, conjure shadows (den där som låter en använda skuggor i sina conjuration magier).
Sen hade den varit rätt mycket byggd för att hellre ta sig runt och överlista fienderna än att vara hård nog att slå dem på käften ensam.
Det skulle nog på så sätt gå att få en soloklass som kan överlista de flesta dungeons själv, men utan att den för den skull är så lolawesome att det är den enda klassen som någon spelar.
Jag tycker om det mesta du skriver, men vad skulle syftet med d6 hit die vara? För en ensam rollperson låter det väääldigt lite.
Tänkte väl mest att det skulle vara för att uppmuntra att spelaren tänker "Hm, fast jag kanske inte ska kuta in och slåss där ändå". Fast är man ensam lär d8/d10 vara nog så lite. Man är ju ensam om att ta precis alla smällar.
Jag tror att det är någon fånig prenerf mekanism jag har i hjärnan. Typ att jag känner att om man ska kunna vara bra på allt är man bäst i inget, och d12 är ju ledigt bäst![]()
Om du är helt ensam så är 12 hitpoints rätt lite. Du kan med lite otur bli one-shottad av en vanlig orc, även om den inte crittar
Melee falchion +5 (2d4+4/18–20)
Men en ensam orch känns ju som en bra boss för level 1-delen. Tidigare har det bara varit gobbos...