Ok, nu har det snackats om solospelande, solospelsmakande och i den senaste Rising-trådstarten recenseras nyutgivna sk. "Fighting-Fantasy" soloäventyr... Några här på forumet har visat intresse för en eventuell solorollspelsutmaning, men med tanke på hur svalt mottagande trådstarter om solorollspel fått undrar jag om det skulle intressera fler än ett fåtal inbitna eldsjälar. Nå, jag drar ändå kort några tänkbara förutsättningar för en eventuell utmaning.
En variant är att på något sätt samköra varsin del av ett övergripande soloprojekt, där man jämför varandras alster efterhand som arbetet fortskrider samt testspelar varandras betasolon för bedömning och inspiration. Rising har varit inne på de här tankarna och om han vill får han gärna utveckla sina idéer i den här tråden. Problemet jag ser med en sån här variant är att det inte finns någon konkret "belöning", förutom att man ger varandra konstruktiv kritik och får nya insikter i hur man kan lösa olika problem på smidiga speltekniska och tilltalande dramaturgiska sätt. Ett annat problem är att om man inte begränsar de alster som aktiva solorollspelsmakare jobbar med får man kanske en uppsjö halvfärdiga solon och bra idéer, men inga helt färdiga "bidrag", som i t ex Trobergs Dogmautmaning.
En annan variant är att införa ett tävlingsmoment där man röstar fram vilka spel som är "bäst" i olika kategorier, samt eventuellt fixar fram lite halvschyssta priser till vinnarna (precis som i dogmautmaningen). Då måste man naturligtvis begränsa tävlingsbidragen bl a vad gäller antal paragrafer, omfattning (sidantal), layoutbegränsningar samt eventuellt även regelbegränsningar av olika slag. Nackdelen med detta är ju att spelen blir begränsade, och bra idéer blir "isolerade" i olika bidrag. Å andra sidan får man "färdiga" spel med ett hanterligt antal paragrafer (svårigheter med att hantera paragrafnavigering ökar drastiskt med antal paragrafer). Ett tak på ca 30-50 paragrafer och 3-5 sidor med max 8 pt textstorlek kunde isf vara en rimlig begränsning (men bidragen blir kanske för trista och linjära?).
Vad tycker ni? Hur mycket koll på solokonceptet har folk på forumet egentligen? Bryr ni er överhuvudtaget om solon tillräckligt mycket för att det ska vara motiverat att sparka igång en utmaning?
En variant är att på något sätt samköra varsin del av ett övergripande soloprojekt, där man jämför varandras alster efterhand som arbetet fortskrider samt testspelar varandras betasolon för bedömning och inspiration. Rising har varit inne på de här tankarna och om han vill får han gärna utveckla sina idéer i den här tråden. Problemet jag ser med en sån här variant är att det inte finns någon konkret "belöning", förutom att man ger varandra konstruktiv kritik och får nya insikter i hur man kan lösa olika problem på smidiga speltekniska och tilltalande dramaturgiska sätt. Ett annat problem är att om man inte begränsar de alster som aktiva solorollspelsmakare jobbar med får man kanske en uppsjö halvfärdiga solon och bra idéer, men inga helt färdiga "bidrag", som i t ex Trobergs Dogmautmaning.
En annan variant är att införa ett tävlingsmoment där man röstar fram vilka spel som är "bäst" i olika kategorier, samt eventuellt fixar fram lite halvschyssta priser till vinnarna (precis som i dogmautmaningen). Då måste man naturligtvis begränsa tävlingsbidragen bl a vad gäller antal paragrafer, omfattning (sidantal), layoutbegränsningar samt eventuellt även regelbegränsningar av olika slag. Nackdelen med detta är ju att spelen blir begränsade, och bra idéer blir "isolerade" i olika bidrag. Å andra sidan får man "färdiga" spel med ett hanterligt antal paragrafer (svårigheter med att hantera paragrafnavigering ökar drastiskt med antal paragrafer). Ett tak på ca 30-50 paragrafer och 3-5 sidor med max 8 pt textstorlek kunde isf vara en rimlig begränsning (men bidragen blir kanske för trista och linjära?).
Vad tycker ni? Hur mycket koll på solokonceptet har folk på forumet egentligen? Bryr ni er överhuvudtaget om solon tillräckligt mycket för att det ska vara motiverat att sparka igång en utmaning?