Gammalt tema, gammal fråga! Hur gör ni som spelledare för att vägleda spelare in i inlevelse?
Tänk tradspel, skrivna äventyr, fördefinierad spelvärld, osv.
Vad jag gör just nu, några exempel:
- innan vi börjar spela recappar vi inte bara vad som hänt utan också vilka rollisarna är, hur de ser ut. Varje gång.
- vi börjar spela via en liten öppningsritual/portal där vi spelar ett musikstycke och läser en rad i var av en text om/från spelet. Samma varje gång.
- under spelet ber jag spelarna att spela ut dialog mellan rollisarna även när de planerar vad de ska göra.
- i situationer med tidspress (strid etc) i spel pushar jag spelarna med stress, hetsar dem att handla utan att tänka efter så mycket.
Vad har ni för knep för att få spelare att känna att de är "där"?
Tänk tradspel, skrivna äventyr, fördefinierad spelvärld, osv.
Vad jag gör just nu, några exempel:
- innan vi börjar spela recappar vi inte bara vad som hänt utan också vilka rollisarna är, hur de ser ut. Varje gång.
- vi börjar spela via en liten öppningsritual/portal där vi spelar ett musikstycke och läser en rad i var av en text om/från spelet. Samma varje gång.
- under spelet ber jag spelarna att spela ut dialog mellan rollisarna även när de planerar vad de ska göra.
- i situationer med tidspress (strid etc) i spel pushar jag spelarna med stress, hetsar dem att handla utan att tänka efter så mycket.
Vad har ni för knep för att få spelare att känna att de är "där"?
Last edited: