Nekromanti Sommar summarum

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Socialt:
Två veckors smålandsmester hos olika konstellationer goda vänner. Trevligt, avslappat och regnigt. :t6r-6: :t6b-6: :t6r-6:

Roligheter:
En familjefri helg hos en kompis i Göteborg. Massor av Firefly och FreeCiv.
:zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare:

Nyttighet:
Diverse viktiga småsaker fixade i lägenheten. :kaffe: :kaffe: :kaffe:Ommöbleringsplanerna börjar konkretiseras.

Mat:
Inget grillat alls. :gremsmile:

Annat:
Indien fyller 60 år imorgon. :gremcool: :tekopp: Bra final på en trevlig sommar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Sex och lögner på Bjärehalvön

"Okej, nyfikenheten vinner över självbevarelsedriften. Utveckla!"

Är du redo för den rafflande upplösningen?

Har du låst in dina husdjur och spikat fast alla lösa inventarier?

Är volymen uppskruvad till max och sängen bäddad?

*trumvirvel*

Jag har jobbat på ett äldreboende!

Feuflux

omjonasson.se
Fått flickvän. Vilket för en invand ensamvargsnörd givetvis överskuggar precis allting annat. Så jag skulle kunna sluta inlägget här.

Semestern (den riktiga, inte de typ två veckor då jag jobbade typ 20%) på två veckor bestod till hälften av att hälsa på respektive föräldrapar (mina i Kalmar och Malins i Norrtälje). Kalmar är tydligen asbra ur skoshoppingsynpunkt, butiker överallt. Se vad man kan lära sig av att få flickvän... Norrtälje var mer idyll. Vädret var fantastiskt! Regn hela tiden. Vi slapp bli solbrända och jag lyckades till och med få halsont och feber. (Men jag är inte bitter...)

Annars har väl sommaren varit som resten av året. Inget särskilt har hänt (och har det det så har jag väl förträngt det). Det jobbigaste är att jag inte trivs lika bra med att lyssna på emo-musik sen jag blev så här glad och harmonisk, samt att jag har mindre fritid att slösa bort på att misslyckas med att skriva solon, stressa fram d12-serier på söndagkvällar och spela dataspel.

Nightowl

Champion
Jag tog en tidig semester, som vanligt. Några av det vanliga gänget fårskallar såg mig därför i Stockholm i juni; det var alltså inte en hallucination. Annars har tillbringat semestern i sommarstugan. Det var inga av de konflikter med min far som ofta förekommer; å andra sidan har hans hälsa blivit sämre. :gremfrown: En del nyttigheter uträttades ändå. Mina föräldrar har släpat en TV till sommarstugan - det finns absolut ingen mottagning, men de har blivit video-fiends, och jag spenderade därför en ansenlig del av semesterkvällarna med TV-serie-maraton; 'Allå, 'allå och Tillbaka till Aidensfield, om någon bryr sig. Det kändes urkonstigt att glo på TV där, dock.

I sommar började jag också spela rollspel för första gången på flera år, och det är skrämmande hur bra jag mår av det! Folk som hänger i Vrållådan vill antagligen skjuta oss vid det här laget, så jag ska inte orda mer om det.

Min bristande mentala hälsa: den hjälp och terapi som jag haft det senaste halvåret har krackelerat på grund av semester, men samtidigt har jag tillfrisknat så pass mycket att jag inte behöver den lika mycket. Vilket glädjer mig oerhört. För ett år sedan hade jag inte kunnat delta i den där rollspelskampanjen, t.ex. - jag hade aldrig "kommit i tid" in i IRC, inte förberett mig, etc etc. För att inte tala om hur bra det gått på jobbet - förutom en stump i slutet på juli, när jag bara vegeterade när jag var där...

Erik

Hunk

Hero
Den här sommaren lyckades jag ge mig själv två och en halv veckors semester och den spenderades på en road-trip genom New York och New England. Jag har bara varit i USA en gång tidigare och då på västkusten, men måste nog, den kassa urvalsstorleken till trots, hävda att USA är världens bästa land. Folk är trevligare, servicen är bättre och maten är godare än i något annat land jag har varit. Och framför allt - de har ett fantastiskt urval av riktigt god öl! I varenda småstad verkar det finnas minst tre bryggerier och de flesta av dem är helt överlägsna varenda djävla europeiskt skitbryggeri. Den enda egentliga anledningen till att inte vilja flytta dit är nog sjukvårdssystemet...

Rent nördighetsmässigt är nog det enda jag kan stoltsera med att jag besökte H.P. Lovecrafts grav och minnesmärke.

I övrigt har sommaren bestått i jobb, midsommarfirande, min sambos 30-årsfest, ett bröllop med tillhörande Stockholmsresa, sommarstugebesök och ett par rollspelstillfällen. Jag är (åtminstone hittills) mycket nöjd med min sommar. Har dock än så länge bara badat en gång och grillat vid två tillfällen, men det finns fortfarande tid att hinna ikapp.

Hunk

Hero
Öl

Jag måste bara flika in att jag generellt gillar västkustölen bättre än östkustölen, men det är säkert bara någon sjuk slump.
Jag har druckit mycket mer östkust- än västkustöl, så jag har svårt att uttala mig. Mitt intryck från en road-trip på vardera sidan (varav västkustresan var för drygt två år sedan) är dock att tillgången på lokalproducerade öl (av varierande kvalitet) är bedydligt bättre på östkusten än västkusten. På västsidan var det nog bara i San Francisco jag hittade annan god öl än Sierra Nevada IPA och Sam Adams Lager (i SF var Anchor Steam Brewery hett). På östsidan var urvalet mycket bättre och framför allt kunde man alltid hitta något kul öl att testa. Däremot är mitt intryck att biffarna är godare på västsidan (framför allt i norra Californien). Om man skall forsätta att generalisera grovt utan något statistiskt underlag kan jag också tillägga att hummer är godare i Maine än i Massachusetts.

Den godaste ölen jag drack i USA var nog Hopdevil Ale (Victory Brewery) godast och den var inte ett dugg lokalproducerad (bryggd i Pennsylvania). Enligt en lokal pubägare i den goa staden Göteborg finns det en svensk importör som har agenturen på Victorys grejer, så vi får hoppas att de börjar ta in Hopdevil Ale till Sverige. Förra veckan fick jag för övrigt en aha-upplevelse av Flying Dog Brewerys (Colorado) Lager och IPA. Dessa finns inte på Systemet, men på en hel del krogar. Jag håller på att förhandla med en restaurangbekant om att få köpa loss en halv låda av varje...

Får se till att följa din blogg i fortsättningen!

Foggmock

Myrmidon
Re: Öl

Tja, bryggeritätheten har ju säkert att göra med nybyggeriet, en mer solidiferad bas av engelsmän på östkusten än på västkusten. Jag har nog bara druckit för lite östkustöl eller tyckt att det vart för likt brittisk dryckjom.

Får se till att följa din blogg i fortsättningen!

Jag bara måste varna för att det blir ölinlägg rätt så sporadiskt (och andra inlägg också nuförtiden) :gremsmirk:

Troberg

Sinister eater
Och framför allt - de har ett fantastiskt urval av riktigt god öl! I varenda småstad verkar det finnas minst tre bryggerier och de flesta av dem är helt överlägsna varenda djävla europeiskt skitbryggeri.
American beer is like making love in a canoe: fucking close to water.

Tacka vet jag en iskall Amstel eller en fesljummen Guiness.

Big Marco

Läskig

Fast det citatet visar snarare på bristande insikt och kunskap då det härrör från Budweiser snarare än amerikank öl i största allmänhet.

Sam Adams är ett av många exempel som visar på att det finns massor av jävligt bra amerikansk öl.

Big Marco

Läskig
Re: Biff

Däremot är mitt intryck att biffarna är godare på västsidan

Hmmm, jag vet inte om jag håller med. Överlag är köttet mycket godare i USA än i Sverige tack vare att man får hängmöra det, något som är förbjudet här. Kött smakar kött i USA.

Synd att jag inte visste att du skulle till NYC - då hade jag rekommenderat Gallagher's Steak House, ett av de bästa köttställerna i sta'n. Ligger på 228 W 52nd St och är ett mysigt ställe med gamla anor, en del kändisar och otroligt bra kött. Det första man möter när man går in är ett kylrum med glasvägg, där man ser köttstycken av alla de slag, vissa nästan så möra så de kryper iväg. Inte det billgaste stället, men väl värt varenda dollar. Gallagher's

Socialt:
Har inte kunnat umgås tillräckligt med vänner och bekanta tycker jag... Nästan alla utom jag har ju haft jobb:(

Roligheter:
Har anordnat/gått på en del fester, gått en del på bio och även spelat en del rollspel (ett spelmöte inkluderade en "roadtrip" till en kompis land i skärgården vilket var riktigt kul). Sedan så har jag spelat för mycket dataspel också...

Mat:
En hel del grillande har det faktiskt blivit, fast det blir det varje sommar.

Nyttighet:
tja... jag har vaktat huset i några veckor medans päronen var utomlands.

Vila:
Hade alldeles för mycket slötid och hade velat göra så mycket mer om jag kunnat.

Summering: En halvsunkig och slö sommar som hade kunnat varit så mycket roligare/produktivare... Ville ju åka på roadtrips eller tågluffa genom europa eller liknande... Men det ville ingen annan typ:( Får väl kanske lära känna några nya människor som kan tänka sig att åka nästa år...

Organ

Out of time, out of mind

Några av de bättre amerikanska ölsorterna jag smakat kommer från Brooklyn Brewery. Det är på intet sätt något mikrobryggeri och inte alls särskillt "speciellt", utan bara en schysst tillverkare av bira. Och det räcker enligt mig ganska långt. Dessutom finns deras grejor på bolaget.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Trobie, du behöver dricka mer öl. I alla fall fler sorter.

Hojta till om du kommer till Stockholm nån gång så får du gå grundkursen. :gremgrin:

/Anders

Hunk

Hero

Brookly Brewery har jag besökt och man kan väl se det som ett microbryggeri som lyckats och därmed växt. Tyvärr finns dock inte deras East India Pale Ale på Systemet, men däremot i restaurangdistribution, så förhoppningsvis dröjer det inte så länge innan vi ser det där. Den och deras lager tycker jag är deras främsta öl (Local 1 är däremot inte prisvärd, då kan man lika gärna köpa Leffe Blonde). Enligt rykten har Carlsberg tagit över distributionen av Brooklyn i Skandinavien (och kanske också i resten av Europa) och det talas om att det kan komma att licensbryggas i Europa. Det är väl ett teckan på att det inte kan kallas microbryggeri längre...

Hunk

Hero
Re: Biff

Jag var bara 2 1/2 dagar i NYC och dessutom hade vi en vegetarian i sällskapet, så det är inte säkert att vi hade hunnit med det i alla fall. Definitivt är köttet generellt sett mycket godare i USA än i Sverige, min enda besvikelse hittills är en sunkrestaurang i Brandon, VT.

Hunk

Hero

Tacka vet jag en iskall Amstel eller en fesljummen Guiness.
Jämfört med en Hopdevil Ale, Red Seal Ale eller Bigfoot Ale är Amstel förbannat vattnigt och Guiness mesigt.

Troberg

Sinister eater
Jämfört med en Hopdevil Ale, Red Seal Ale eller Bigfoot Ale är Amstel förbannat vattnigt
Inte deras 7%-are på iskalla 66cl flaskor med kondens på utsidan.