Nekromanti Sopp-tråden

w176

Förlorad dotter
Cidermarinerad gläskgryta

Äpple är oslagbart ingrediens. Den här cidermarinerade fräskgryta går lika gjärna att soppa till och äta så. Asgod.

Cidermarinerad fläskgryta
(6 Portioner)

Ingredienser

800 g Grytbitar griskött
1 Squash; i "gurkstorlek"
1/2 Purjolök
6 Champinjoner; färska
1 Buljongtärning
1 äpple
Vatten

MARINAD
3 Vitlöksklyftor; pressade
1 Citron; skalet av
2 tsk Ingefära
Salt
Peppar
2 msk Basilika; torkad
2-3 dl Äppelcider

Beskrivning

Blanda alla ingredienser till marinaden i en skål. Lägg i köttet.
Fyll på med äppelcider tills det knappt täcker. Rör om. Låt marinera i kyl minst 3-4 timmar. Rör om då och då. Ta fram köttet och låt detrinna av. Spara marinaden. Hetta upp lite olja i en gryta, fräsköttbitarna, salta och peppra efter hand. Skiva champinjonerna och
purjon. Dela squashen och gröp ur kärnorna med en sked, skiva sedan. Hacka äpplet fint.
Lägg ner alltsammans i grytan, fräs några minuter. Häll i marinaden,och fyll på med vatten så det knappt täcker, och en halvbuljongtärning. Smaka av när den löst sig, den andra halvan kanske behövs, beroende på hur mycket du saltat under stekningen.

Servera med t ex kokt ris.

Johan K

Gammal & dryg
Ärtsoppa!

Är egentligen emot soppor...
Dock, av nån jävla anledning, så är jag barnsligt förtjust i ärtsoppa. Så därför blir mitt förslag, hemmagjord ärtsoppa.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Ärtsoppa!

Låter bra!! =)
Se till att få en fin fläskbit också, det piffar upp det hela. Tro mig..

/Johan K, som blev sugen på att rodda ihop ett parti med ärtsoppa

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Snow said:
Okej, enkel och god linssoppa (jag ska göra den imorgon):

Hacka en gul lök.
Stek den i smör i grytan.
Häll i 2dl röda linser, 1 liter vatten och 2 buljongtärningar (eller fond om man vill vara lite fin).
Krydda med oregano eller mejram.
Koka i 20 minuter.

Inte mer än så.
Nu sitter jag här och smakar på en lätt variant på det här receptet. I brist på smör så tog jag olivolja för att steka löken, och jag smög ner en vitlöksklyfta också. Den blev inte alls så dum! Det jag saknar mest är något gott bröd att äta till. :gremsmile:

Den här gör jag fler gånger.

Christoffer

It's all pig.
Skulle jag laga något just nu, skulle det bli ungefär såhär:

Två tre gula lökar

Tre fyra klyftor vitlök

Stek ordentligt

Hacka en stor spansk peppar grej.

Finfinhacka en eller två röda paprikor.

Kasta i och stek tillsammans med löken, massa curry, massa koriander, massa spiskummin och lite peppar och salt.

I med typ en liter vatten.

I med två tre deciliter röda linser. (två om man vill ha lösare soppa, tre om man vill ha den lite mindre lös).

Koka järnet i 20 minuter kanske, vispa sönder linserna så hårt du bara kan.

I med ett par burkar kokosmjölk.

Servera i en skål.

Smula över rökt tofu. Ryck lite korianderblad från färsk koriander och dekorera med. Och råkar man ha hemma så är nog rostade kikärtor riktigt grymma att strö över också.

Ät med typ, nanbröd eller vitlöksbröd eller något annat gott.

Berätta sen hur det där smakade så jag vet om det blev gott eller ej, friformade recept i all ära, men om man inte får smaka dem utan bara fantisera om dem, är lite fattiga. :gremsmile:

Petter42

Swordsman
Det borde bli rätt bra. Skulle väl vara om man vill ha den lite kryddigare. Själv skulle jag nog vilja använda mjölk istället för vatten, men sojamjölk kan vara lite sötsliskigt och havremjölk kan vara lite "torrt". Vill man inte använda vanlig komjölk kan det få vara vatten.
Det jag är lite tveksam mot är kanske mängden linser, fast det är för att jag alltid råkar göra grytor i stället för soppor. Dom blir mest blaskiga, enligt min åsikt. Har gärna lite konsistens och sammanhållning. Av den anledningen skulle jag gärna ha i nåt hårt också. Morötter skulle kunna passa bra och ge lite färgvariation(beroende på linserna dock).
Själv gillar jag att ha det lite kryddstark och skulle nog kunna ha rätt mycket mer lök och massor med kryddor. Å andra sidan vet jag inte vilken den spanska peppargrejen är, så jag kanske inte ska förhasta mig.
Vill man kan man ha lite honung för att få lite lenare smak eller citron för att få lite underton.

I övrigt verkar det vara ett bra recept, även om jag inte testat det(bor hos pärona nu, så jag lagar inte så mycket mat längre).

/Petter anpassar receptet till sig själv.

Halvtand

Warrior
Fattar inte att ingen kommit på den gamla hederliga "potatisochpurjsoppan".

Vatten
Potatis
Purjulök
Andra grönsaker till exempel morötter

Skala och hugg upp grönsakerna, lägg dem i vattnet, koka vattnet, ät. Det blir knappt enklare än så.

Ärtsoppa gör för övrigt även bra att köpa, antingen i korv eller plåtburk, men då ska man köpa med minst ett paket bacon att röra ner i eländet också.

Ymir

Liten kantbaron
Potage impressionnant supplémentaire de tomate

Tomatsoppa är pretty much sopparnas drottning (om Pekingsoppa är deras kung), så jag känner att en riktigt klassisk, mustig tomatsoppa behöver vara med här. Sålunda:

För att allt blir bättre på franska; dock även känd som "Olas Extra Awesome Tomatsoppa".

Ingredienser (centrala)
- Lök
- Vatten
- Grönsaksbuljong
- Tomatpuré
- Passerade tomater

Ingredienser (viktiga men inte liv och död)
- Svartpeppar
- Salt
- Timjan
- Basilika
- Salvia
- Kryddkorv
- Gräddfil
- Mjöl
- Tabasco

Det här är väldigt mycket enklare än det låter, men men. Man fräser lite finhackad lök i olja i en kastrull, ungefär en mindre lök är lagom. Sedan häller man på en matsked mjöl, göjsar runt lite, och därefter fort 6 dl vatten, 5 dl passerade tomater, och en grönsaksbuljongtärning. Kvalitén på de passerade tomaterna är a och o här - många billiga märken är utmärkta, men vissa tyska sunkmärken har gett jävligt dassig smak, i min erfarenhet. Avslutningsvis strör man på en shitload med basilika, och låter koka upp en stund (tar kanske 5-7 minuter).

Vill man ha korv i, vilket jag rekommenderar, bör den stekas separat i små slantar. Olika kryddkorvar är utmärkta, allra bäst är Willys Sremska eller Scans Red Hot Chorizo. Man kan antingen sedan ha i korven i soppgrytan, eller bara lägga i den i skålen när man ska äta - det brukar jag göra, så ration korv/soppa blir bra

När soppan kokat har man i svartpeppar, salt och en mindre mängd timjan, och tomatpuré - basically blir det godare ju mer tomatpuré man har i, jag brukar ta två matskedar. Sedan lägger man upp soppan i skål/skålar, har i en liten klick gräddfil och några droppar tabasco, och strör salvia på toppen. Voíla, färdigt. Mängderna som angetts här räcker antingen till två pers, eller en riktigt rejält hungrig karlakarl.

Soppan ätes med fördel med ett gott bröd (nyskuren baguette är stellar), men eftersom jag är sunkfattig brukar det få bli sunkäckliga enkronors frukostbullar - det går också bra. Jag finner att pålägg på brödet ofta är ett distraktionsmoment från soppans godawesome smak, men därom kan man ju göra lite som man vill.

Skulle man sakna någon specifik av de rekommenderade kryddorna är det inte hela världen, man kan pröva med andra då - ingrediensen timjans awesomeness upptäckte jag faktiskt när jag tvingades ta till timjan för att min salvia vart slut. Nu kör jag båda, if able.

Tyvärr har jag ingen bild, och jag är för sjuk för att laga min fina tomatsoppa idag, hade bara spytt upp den :gremfrown: ...men jag kan ordna senare.

- Ymir, kryar på sig

android_iv

Warrior
Någon som har ett bra recept på en gulasch-soppa?
Efter att min mor bjudit mig på sin vanliga, vanliga gulasch-gryta (och jag klagade och sa att gulasch-soppa är mycket bättre) har jag blivit utmanad att bjuda på en utmärkt gulasch-soppa. Recept kan säkert googlas eller improviseras, men kanske har ni något utsökt gammalt recept på lager? Ett recept som gått i arv från din ungerska gammel-gammel-mormor kanske?
I utbyte kan jag försöka skriva ner mina enkla recept på en grön ärt-soppa och morotssoppa med ingefära.

w176

Förlorad dotter
Re: Potage impressionnant supplémentaire de tomate

Jag gillar verkligen tomatsoppa själv. Billigt och snabbt, men linser gör sig bra i den tycker jag.

w176

Förlorad dotter
Jag har inget bra recept men jag rekommenderar antingen gormal köttfärs eller stimlat kött.

Men det som verkligen höjer en gulashsoppa är att ha gjort aioli till den som man kan klicka i när man äter.

Organ

Out of time, out of mind
Android IV said:
Efter att min mor bjudit mig på sin vanliga, vanliga gulasch-gryta (och jag klagade och sa att gulasch-soppa är mycket bättre)
Vänta nu; har du KLAGAT på din mors MATLAGNING!?!?!?!? Inser du hur pyrt du egentligen ligger till grabben?
Det lär finnas en egen krets i helvetet för sådana som gör så.

Din synd kan endast tvättas bort genom att du bjuder din mor på lyxrestaurang.

/Anders

android_iv

Warrior
Organ said:
Vänta nu; har du KLAGAT på din mors MATLAGNING!?!?!?!? Inser du hur pyrt du egentligen ligger till grabben?
Njae. Alltså, min mor hatar matlagning och är inte särdeles bra på det (vilket hon är mycket väl medveten om). Faktum är att hon inte riktigt är som "mammor" antas vara. Hon är betydligt bättre på att snickra tak och mura kakelugnar än att laga mat. Även om min recept-förråd är lite tunt anser jag mig vara en bättre kock än hon (något som kommit de senaste åren). Så att klaga är ingen allvarlig synd; det var snarast ett kort "rant" om gulasch-soppans förträfflighet varpå hon (bitvis) höll med. Så helvetets 10:e krets tror jag mig kunna undvika, men uppgiften att laga en utsökt gulash-soppa kvarstår. Mer recept-förslag?

android_iv

Warrior
Tack för tipsen. Jag tror jag siktar på strimlat kött (även om jag är relativt vegetarisk i min kost-hållning), inget jättestort fan av köttfärs.
Aioli låter som en god idé, ska kolla mot ett recept, fundera på smaker och grunna lite. Vi får se vad det blir.

Vimes

Sillkung
w176 said:
Mitt snabbfavorit för lunch eller mellanmål är asenkel soppa kokad i kopp i micron.
Måste säga att det här är awesome och jag har ätit microsoppa som lunch två dagar i rad nu. Kan också rekomendera kombinationen mjölk och soya som vätska.

w176

Förlorad dotter
*Highfive*

Min favoritgrej med den här är att man kan ta typ vilken mattrest som helst, typ överbliven tacokryddad köttfärs och göra snabbsoppa på det.