Nekromanti Spår av The Forge

talgboll

Rollspelskollektivet
Då jag knappast läst alla svenska rollspel som kom ut 2005-2010 tänkte jag fråga er som har bättre koll. I USA (och även på ett par andra håll) fick indievågen stort inflytande och man kan tydligt se publicerade rollspel som skapats utifrån tankarna från The Forge. När jag tittar på svenska rollspel, så ser jag inte alls samma prägel.

Jag vet att det förekommit på konvent (Fastaval i Danmark, på Sydcon och t.ex. Jeep) men i utgivna rollspel ser jag det inte. Jag vet också att det då var mycket svårare att själv publicera sina spel, så det kanske är att de skrev men inte gavs ut eller inte spreds.

Så, min fråga: Vilka svenska spel och/eller spelkonstruktörer har tydligt varit influerade av The Forge (gäller faktiskt ända fram till idag)?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har varit väldigt influerad av The Forge of tankarna därifrån. Mina spel Det sjätte inseglet, Utpost och Svart av kval, vit av lust bär samtliga tydliga influenser. Även Kaleidioskops spel, som Supergänget, Haragada och Nostalgi tycker jag är starkt relaterade, och såklart Arvid Axbrink Cederholms Berättelser från Staden. Det finns också utländska spel av svenska spelmakare, som The Daughters of Verona av Wilhelm Persson och This is Pulp av Rickard Elimää. Wilhelm har ju också gjort det svenska Medan världen går under. Mikael Bergströms spel Evolutionens Barn (ja, det ska vara stort 'b') och, tror jag, Värmedöd bär även dessa influenser. Till dessa kan läggas en stor mängd mindre spel som bara publicerats här på forumet eller på folks hemsidor. Risings gamla Pookafiktum och Cadillac Crazy Cillers (hette det, va?), till exempel.

Genesis

Ni dés ni maître
Och nu börjar det ju komma AW-hack på svenska. Apocalypse World, även om det är ett relativt "traditionellt" spel, kan såklart spåras till The Forge, eftersom vincent Baker var en av de stora kontributörerna till det forumet. Därmed blir även nya Kult genetiskt relaterat till The Forge.

Och en massa mindre influenser i "neotrad-spelen" kommer från innovationer som har sin grund i forge-tänket. Så på den nivån kan nog spel som Noir, Järn eller alla Fria ligans spel sägar bära vittne.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis;n190512 said:
Mikael Bergströms spel Evolutionens Barn (ja, det ska vara stort 'b') och, tror jag, Värmedöd bär även dessa influenser.
Evolutionens Barn var mitt försök att se om jag fattade The Forge och om jag kunde göra den sortens spel trots att jag egentligen är en helt annan sorts spelare - det visade sig att jag missuppfattade mycket och idag är jag inte speciellt nöjd med EB, men jag lärde mig mycket. Och att det är influerat av EB är helt säkert.

VÄRMEDÖD vet jag inte... Jag tänkte inte så mycket på The Forge-teorier eller GNS eller så när jag skapade det, men det är inte omöjligt att det bär spåren ändå.

Det jag tog med mig från GNS och indiespelen och som influerat mycket av mitt eget skapande även när jag sedan började skriva mer traditionella spel är nog det här med medveten design, att inte bara köra på BRP eller motsvarande tradsystem för att "det är så det ska vara". Att ifrågasätta, kapa bort, bygga nytt utifrån varje spels förutsättningar och designmål.

Däremot har jag inte läst speciellt mycket på The Forge alls. =)

Ond bråd död

Swashbuckler
Har inte läst så mkt svenskt och har dålig koll på exakt allt Forge innebär, men åtminstone M:å0, och troligen då¨även nya Coriolis som använder samma regler vad jag förstår, bär tydliga spår. Via AW vad jag förstår.

T o m spel som Eon 4 innehåller spår (spår av spår kanske). Deras hantering av karaktärsdrag påminner om ett gammalt indiespel som jag tyvärr glömt namnet på, och som antagligen Genesis eller nån annan scholar ivf kan säga inte alls var först. Det är också den mekanik som jag tror är vanligast att kopiera. Typ spela karaktärsdrag för att bli bättre eller hela, men när du gör det så får du nya problem. Lite kretslopp-knas. BW var väl spelet som var värst/bäst på det där och som påverkat mkt. Jag är rätt säker på att många andra spel har den här grejen också. Tror det var tal om det till Western bland annat, men vet inte om det kom med eller inte.

Men annars är de stora spelen väldigt traditionella. Lånar nån småsak på sin höjd.

.113

Swashbuckler
Jag själv vet så klart allting om the Forge och sånt, *host, host*, men för alla de som inte har någon aning, vad är the Forge?

:)

Ond bråd död

Swashbuckler
.113;n190553 said:
Jag själv vet så klart allting om the Forge och sånt, *host, host*, men för alla de som inte har någon aning, vad är the Forge?

:)
Ett forum för rollspelsdesigners som hade lite nya idéer om regler. De blev väldigt inflytelserika och för en del blev lite nyfrälsta över detta nya sätt att spela. Genesis med fler kan nog ge bättre beskrivningar, men det var om jag förstått rätt grunden för "indie"-vågen med spel där reglerna styrde spelet mer. "rules matter" var en slogan. Så reglerna skulle stödja den typ av spel man ville spela och inte bara vara standardregler i stil med BRP som var standard i Sverige. De hade idéer om att man inte skulle behöva förbereda äventyr utan att reglerna skulle skapa historierna medhjälp av spelarna kring bordet. Det var revolutionära grejer som spelledarlösa spel och väldigt mekaniska regler som tvingade spelet i en viss riktning m.m. Ofta väldigt korta regler jämfört med de traditionella spelen.

Nu har jag kanske fel nånstans här, men forumet var väldigt betydelsefullt för hela den där utvecklingen. Kanske lämnade en del forge och gick sin egen väg senare, men som utomstående känns hela alltet som en del i samma rörelse.

talgboll

Rollspelskollektivet
Genesis;n190512 said:
Jag har varit väldigt influerad av The Forge of tankarna därifrån. Mina spel Det sjätte inseglet, Utpost och Svart av kval, vit av lust bär samtliga tydliga influenser. Även Kaleidioskops spel, som Supergänget, Haragada och Nostalgi tycker jag är starkt relaterade, och såklart Arvid Axbrink Cederholms Berättelser från Staden. Det finns också utländska spel av svenska spelmakare, som The Daughters of Verona av Wilhelm Persson och This is Pulp av Rickard Elimää. Wilhelm har ju också gjort det svenska Medan världen går under. Mikael Bergströms spel Evolutionens Barn (ja, det ska vara stort 'b') och, tror jag, Värmedöd bär även dessa influenser. Till dessa kan läggas en stor mängd mindre spel som bara publicerats här på forumet eller på folks hemsidor. Risings gamla Pookafiktum och Cadillac Crazy Cillers (hette det, va?), till exempel.
Tack som fan! Det var ju ändå en hel del och flera av dem känner jag ju till och har läst. Som jag formulerade frågan, "spel som är tydligt influerade av" så tycker jag inte att "spår av" räknas. Att lyfta in små detaljer räcker inte :) Jag räknar därför bort allt neotrad och AW. Inte heller Fria Ligan räknas, med undantag för Svalvinter, för det har jag inte läst men kan tänka mig, kanske.

Hur stor spridningar har spelen du nämnt fått? Hur många känner till/har läst/spelat/spelar dem (utanför konvent)? Tycker det är märkligt att stora kommersiella svenska spel ändå är så konventionella men det beror väl på att svenska spelare är det och det inte finns marknad för annat?

Ond bråd död

Swashbuckler
talgboll;n190569 said:
Tack som fan! Det var ju ändå en hel del och flera av dem känner jag ju till och har läst. Som jag formulerade frågan, "spel som är tydligt influerade av" så tycker jag inte att "spår av" räknas. Att lyfta in små detaljer räcker inte :) Jag räknar därför bort allt neotrad och AW. Inte heller Fria Ligan räknas, med undantag för Svalvinter, för det har jag inte läst men kan tänka mig, kanske.

Hur stor spridningar har spelen du nämnt fått? Hur många känner till/har läst/spelat/spelar dem (utanför konvent)? Tycker det är märkligt att stora kommersiella svenska spel ändå är så konventionella men det beror väl på att svenska spelare är det och det inte finns marknad för annat?
Rubriken var ju "spår av". :)

Rickard

Urverk speldesign
Mina spel är inte influerade av The Forge alls, utan från egen spelteori och rollspelsteori från detta forum. Visst, This is Pulp har i grund Apocalypse World-moves och jag stal dem från Måns som stal, men gjorde om dem, från AW. Karthanteringen i This is Pulp stal jag från Debracy men jag vet inte varifrån han stal det i första taget. Fast själva spelsättet har inget med The Forge att göra.

Matiné hade keys från FATE, men det var instoppat utan att jag hade förstått hur man ska spela med dem och hur de faktiskt förändrar hur man spelar rollspel.

De spelskapare som jag anser är väldigt influerade från The Forge är Måns, Peppe, Genesis samt Thomas från Fria Ligan. Mutant: År noll är väldigt Forgeigt, från det jag läste i gratisversionen, och Coriolis verkar ha liknande tankesätt. Nya Kult är i princip ett AW-hack, från vad jag har förstått. Om jag chansar lite är Kaleidoskops spel Forgiga. Magneter och Mirakel, Haragada utöver de spel som Genesis nämnde.

Sedan finns det spår av indietankarna. Eon IV har redan nämnts, men till och med det ultratraddiga Western har nu en mekanik för att få belöning när nackdelar spelar in (kanske inte så "indie"-regligt, men ändå). Noir har bangs/bomber från Ron Edwards.

---

När folk säger "indie" så menar de i regel Forge-influerade spel.

Robert

Warrior
Skjut gärna skallen av mig men visst är det samberättande elementet i form av klanskapandet i Järn forge-igt så det förslår?

Bolongo

Herr Doktor
Robert;n190599 said:
Skjut gärna skallen av mig men visst är det samberättande elementet i form av klanskapandet i Järn forge-igt så det förslår?
Ja, men för maximal forge-iness skulle det också ha funnits någon spelmekanism knuten till relationskartan. Typ värden på relationerna som man kan använda sig av, och manipulera och förändra, under spel.

Genesis

Ni dés ni maître
talgboll;n190569 said:
Inte så stor spridning, men jag har ju stött på folk som spelat mina spel (en kollega visade sig inte bara vara gammal rollspelare utan hade dessutom spelat Det sjätte inseglet). För mig handlar det mest om att jag inte gör reklam, inte skickar in grejor till Fenix, inte gör kickstarters, inte säljer dem på SF-bokhandeln och så vidare. Jag gör små spel och lägger upp dem för gratis nedladdning och pratar om dem här och med vänner, och det räcker för mig. Jag har inga ambitioner om att göra vad Helmgast eller Fria ligan gör och jag skulle inte vilja lägga ned den typen av arbete.

Stora utländska kommersiella spel är väl också konventionella?

Genesis

Ni dés ni maître
Ond bråd död;n190566 said:
Ett forum för rollspelsdesigners som hade lite nya idéer om regler. De blev väldigt inflytelserika och för en del blev lite nyfrälsta över detta nya sätt att spela. Genesis med fler kan nog ge bättre beskrivningar, men det var om jag förstått rätt grunden för "indie"-vågen med spel där reglerna styrde spelet mer. "rules matter" var en slogan. Så reglerna skulle stödja den typ av spel man ville spela och inte bara vara standardregler i stil med BRP som var standard i Sverige. De hade idéer om att man inte skulle behöva förbereda äventyr utan att reglerna skulle skapa historierna medhjälp av spelarna kring bordet. Det var revolutionära grejer som spelledarlösa spel och väldigt mekaniska regler som tvingade spelet i en viss riktning m.m. Ofta väldigt korta regler jämfört med de traditionella spelen.

Nu har jag kanske fel nånstans här, men forumet var väldigt betydelsefullt för hela den där utvecklingen. Kanske lämnade en del forge och gick sin egen väg senare, men som utomstående känns hela alltet som en del i samma rörelse.
Tycker att du sammanfattar det rätt bra. Forumet grundades av Ron Edwards och Clinton R. Nixon någonstans runt 2000 och var hem till ett gediget teoribygge kallat The Big Model. Om man har hört termer som Narrativism, Gejmism och Simulationism så har man utsatts för Forge-teori (antagligen misstolkad sådan, eftersom Edwards är en kass pedagog). The Forge var visserligen främst tillhåll för folk som gillade spel som underlättade Narrativism/Story Now, men forumet var inte officiellt en plattform för detta, och en del mer speliga eller simulerande spel kom också därifrån (Agon är ett exempel på det förstnämnda, InSpectres på det senare). Forumet är nedlagt sedan en tid tillbaka, då Edwards ansåg att dess uppdrag var avklarat. Story Games är väl den spirituella arvtagaren, även om endast en liten del av de gamla forgeiterna migrerade dit.

Ond bråd död

Swashbuckler
Genesis;n190605 said:
Tycker att du sammanfattar det rätt bra. Forumet grundades av Ron Edwards och Clinton R. Nixon någonstans runt 2000 och var hem till ett gediget teoribygge kallat The Big Model. Om man har hört termer som Narrativism, Gejmism och Simulationism så har man utsatts för Forge-teori (antagligen misstolkad sådan, eftersom Edwards är en kass pedagog). The Forge var visserligen främst tillhåll för folk som gillade spel som underlättade Narrativism/Story Now, men forumet var inte officiellt en plattform för detta, och en del mer speliga eller simulerande spel kom också därifrån (Agon är ett exempel på det förstnämnda, InSpectres på det senare). Forumet är nedlagt sedan en tid tillbaka, då Edwards ansåg att dess uppdrag var avklarat. Story Games är väl den spirituella arvtagaren, även om endast en liten del av de gamla forgeiterna migrerade dit.

Hur har det gått sen dess för övrigt? Har utvecklingen stannat av vad gäller nya idéer och produceras det lika mycket än? Den sista stora grejen jag minns var AW och dess kopior, och nu verkar folk inte ens klassa AW som Storynow.

Nässe

Myrmidon
Mutant År Noll och Svavelvinter har mycket från "Forge-spel". Ny Kult har väldigt mycket från AW. Det finns grejer i Eon 4 som direkt kan ledas dit, liksom från Järn. Tycker nog trenden är att i stort sett alla nya svenska spel har inspirerats av Forge/ Story Now.

Robert

Warrior
Bolongo;n190601 said:
Ja, men för maximal forge-iness skulle det också ha funnits någon spelmekanism knuten till relationskartan. Typ värden på relationerna som man kan använda sig av, och manipulera och förändra, under spel.
Eller ha tokens som man köper narrativ och relationer för in game.