Space 1889 - vilken version?

Nässe

Myrmidon
Jag har alltid varit sugen på Space 1889 och ser nu att det finns olika versioner, med någon form av remake av Moongoose. Någon som har koll på vilken version man ska försöka få tag på? Tveksam om jag någonsin kommer spela, nog mer för att läsa.

Christoffer

It's all pig.
Jag har alltid varit sugen på Space 1889 och ser nu att det finns olika versioner, med någon form av remake av Moongoose. Någon som har koll på vilken version man ska försöka få tag på? Tveksam om jag någonsin kommer spela, nog mer för att läsa.
When in doubt, first edition. :)

Nej jag har ingen aning, men är nyfiken också så följer tråden.

Bolongo

Herr Doktor
Tja, den stora skillnaden mekaniskt är att GDW-upplagan har ett krångligt system som fungerar på ett sätt i strid, och på två möjliga andra sätt utanför strid. Clockwork/Chronicle-upplagan använder Ubiquity-systemet (som finns i vissa andra spel också), vilket är enkla tärningspölar där man räknar antal lyck.

JohanL

Champion
Savage Worlds är ett utmärkt system, så versionen som använder det borde funka.

Bolongo

Herr Doktor
Savage Worlds är ett utmärkt system, så versionen som använder det borde funka.
Den hade jag glömt. Det potentiella problemet med den är att den aldrig fått några supplement, så man måste vara beredd att konvertera grejer från de andra utgåvorna.

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Jag har dem alla och måste säga att även om 1st ed har mest nostalgivärde så gillar jag reglerna i Ubiquity-versionen.

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Det är möjligt att de varit distributörer för Ubiquity-versionen, eftersom den är från ett litet förlag utan egen distribution.
Tråkig nog har de väl i stort sett clockwork publishing upphört pga problem med det ekonomiska. De hann dock ge ut väldigt många supplement till Space 1889 och de har verkligen försökt vara trogna till sittningen i GDW-utgåvan, samt ett fint soundtrack till spelet och en av de få specialträningar (för att minska tärningspölar) jag köpt till ett spel. Tror det mesta ska gå att få tag på relativt enkelt trots att de inte existerar längre.