Nekromanti [Space Hulk] Tyranider!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har börjat fundera på, och experimenterat med, ett nytt färgschema till mina tyranider. Det nya är i stort sett en inventering av det gamla; jag hade tidigare försökt till benvit hud och så någon mer mörk ryggsköld; den nya har en brun/rödaktig ton i huden och en ljus vit bensköld istället.

Nu försöker jag bestämma mig, typ. Eller ja, jag gillar nog den nya bättre - delvis för att den är lättare att måla.

Fotona är tagna med bra kamera, men ljuset var inte det bästa - ganska för mycket varmt ljus, och rätt dåligt. Har pillat lite med levels för att få bilderna att på ett ungefär motsvara det jag själv ser...

De flesta är, som ni ser, ljusa med mörkare sköld.

Vad är era åsikter om färgschemat? Gillar ni något bättre än det andra? Är båda asfula och tråkiga?

//Krank, måste öva på det här med att fota minis

Attachments

Möller

Hubert Hortlax
Först målningen:
Jag gillar båda färgschemana. Möjligtvis föredrar jag de vitas lite slemmigare känsla, men det är marginellt. Utförandet är riktigt skickligt. Mindre är mer, eller vad nu översättningen ska vara, har aldrig varit sannare. Knappt några detaljer, bara kontrast i jordnära färg. Helvete, rent ut sagt.

Fotot då.
Även här är jag riktigt imponerad. Det syns att du vet hur du ska placera motivet och och beskära fotot för att få ett effektfullt slutresultat. Det förhållandevis korta skärpedjupet på t.ex. andra bilden ger också en riktigt bra effekt. Jag hade dock sett en mindre bländare på några.

Jag skulle gärna ta en titt på originalen för att få en känsla av hur du redigerat dem om det skulle vara möjligt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tyvärr så håller jag inte med dig - som vanligt. Jag tycker de vita är mycket snyggare än försök två. Det känns som de fått mer energi nedlagda på sig och detaljer sticker ut mer, vilket jag inte får intrycket av den andra är.

Överlag tycker jag det är solitt målade figurer, så jag tycker båda fungerar.

Möller

Hubert Hortlax
Robert Jonsson said:
Jag tycker de vita är mycket snyggare än försök två. Det känns som de fått mer energi nedlagda på sig och detaljer sticker ut mer, vilket jag inte får intrycket av den andra är.
Fast det har ju inget med färgschemat att göra. Okej, så den bruna är lite mindre tid nerlagd på. 1 är inte en trend.

Robert Jonsson

Alltså, jag kan bara döma utifrån vad jag ser. Inte vad som möjligen kan komma att produceras i en eventuell framtid. Säger sig själv.

Överlag tycker jag att den vita färgen gör att krank arbetar mer med detaljer, än att gömma sig bakom en ganska... brun färg. Färgschemat verkar, imo, inte stimulera kranks fantasi. Bättre så?

krank

Robert Jonsson said:
Överlag tycker jag att den vita färgen gör att krank arbetar mer med detaljer, än att gömma sig bakom en ganska... brun färg.
Det är precis vad som händer. Från 4-7 timmar per tyranid så kan jag gå ner på 1-2.

Och eftersom jag har sammanlagt 22 tyranider/genestealers att måla så... tycker jag att det är något bra att det tar kortare tid =)

Sen ska jag försöka bli bättre på att göra snygga vita ryggsköldar. Den här är helt klart rushad.

Robert Jonsson

Kvantitet framför kvalité? :gremwink:

Men jag förstår. Det är ett himla mastodontarbete att tråckla sig igenom figurer sådär. Lycka till i fortsättningen. :gremsmile:

Jarl

Hero
krank said:
Fotona är tagna med bra kamera, men ljuset var inte det bästa - ganska för mycket varmt ljus, och rätt dåligt. Har pillat lite med levels för att få bilderna att på ett ungefär motsvara det jag själv ser...
Köp ett par fotolampor på ebay som har 5500K färgtemperatur, då behöver man inte peta speciellt mycket med färgbalansen i efterhand. Alternativt, skaffa ett gråkort att balansera utefter, då blir det garanterat rätt färger!

krank

Jarl said:
Köp ett par fotolampor på ebay som har 5500K färgtemperatur, då behöver man inte peta speciellt mycket med färgbalansen i efterhand.
Typ såna här?

Jarl said:
Alternativt, skaffa ett gråkort att balansera utefter, då blir det garanterat rätt färger!
Ska se mig om efter gråkort min ekonomi håller för. Alternativt får jag använda ett tips jag såg, att göra ett eget med hjälp av skrivaren =)

Jarl

Hero
krank said:
Ja typ. Fast du kanske inte behöver riktigt så starka. Dom där lär ju bränna en vanlig lampsockel :gremsmile:

krank said:
Ska se mig om efter gråkort min ekonomi håller för. Alternativt får jag använda ett tips jag såg, att göra ett eget med hjälp av skrivaren =)
Utskrivna kort funkar nog att exponera efter, men antagligen inte färgbalansering.

krank

Jarl said:
Ja typ. Fast du kanske inte behöver riktigt så starka. Dom där lär ju bränna en vanlig lampsockel :gremsmile:
Kan du ge nåt exempel?

Jarl

Hero
krank said:
Jarl said:
Kan du ge nåt exempel?
Menade bara att de flesta vanliga lampsocklar är ju max 60W, och dessa lampor är 125W. Man kan ju köpa liknande lampor fast lite svagare bara.

krank

Jarl said:
Menade bara att de flesta vanliga lampsocklar är ju max 60W, och dessa lampor är 125W. Man kan ju köpa liknande lampor fast lite svagare bara.
Som typ de här?

Fast kanske inte nödvändigtvis just från den säljaren... 51 punds frakt heh.

krank

Hm; så tre av tre gillar de vita mer.

Kanske kan vara värt att fundera på sätt att effektivisera målandet av den stilen, då.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Hm; så tre av tre gillar de vita mer.

Kanske kan vara värt att fundera på sätt att effektivisera målandet av den stilen, då.
Nej, jag har bytt åsikt. Jag gick och tänkte på detdär, och funderade på om inte de coolare kontrasten i den bruna vägde tyngre än de vitas slemmighet

Sen så dök lillebrorsan ut och jag visade bilderna för honom. Han föredrog den bruna starkt. Kontrasten, plus att det faktiskt är ganska oortodoxt med ljusare sköldar än hud.

krank

Möller said:
Nej, jag har bytt åsikt. Jag gick och tänkte på detdär, och funderade på om inte de coolare kontrasten i den bruna vägde tyngre än de vitas slemmighet
Du får kolla på den fysiska produkten vid tillfälle =)

KamiFisk

Hero
Har suttit och gluttat ett bra tag nu.
De vita är fortfarande snyggast, dock tror jag ryggskölden är i behov av att modifieras.

krank

McFisk said:
Har suttit och gluttat ett bra tag nu.
De vita är fortfarande snyggast, dock tror jag ryggskölden är i behov av att modifieras.
Kan du vara mer precis än så? Och vilken ryggsköld? - på bilderna syns minst två olika sätt att göra ryggsköld för de vita...