Nekromanti Space Marines vs. Jorden. Fight!

Simon

Swashbuckler
Okej, vem skulle vinna? Space Marines, model Adeptus Astartes från Warhammer 40.000s värld, angriper vår jord, som den ser ut nu, med kärnvapen, hangarfartyg, UAVer, kryssningsmissiler och allt.

Hur stor eller liten styrka av Space Marines skulle det vara för att striden ska vara spännande att spekulera om? Hur skulle angreppet gå till, vad skulle deras taktik vara och hur skulle jordens supermakter bemöta den? Vi antar de inte har några egentliga mängder Imperial Guard, åtminstone inte som kan fylla på förrän planetens motstånd är helt knäckt. Vi kan också anta att vi skulle få något slags förvarning när de anländer till vårt solsystem men att de också skulle ha nästan fullständiga kunskaper om hur vår värld fungerar, teknologiskt och politiskt.

Kör! Hit me!

!Paxen

Swashbuckler
Simon said:
Okej, vem skulle vinna?
Ett skepp lastat med 200 space marines anländer till vår galax, rättare sagt anländer till jorden. Bara dyker upp, bara sådär *poff* där är dom, liksom. Jorden är inte beredd.

Om vi antar att dom attackerar via markstrider så beror det lite på storleken på landet. 2-3 squads a la 5 space marines, en Land Raider ev en dreadnought skulle nog klara av sverige väldigt enkelt. Ta bort land raidern och dreaden och det blir svårare.

Simon said:
Kör! Hit me!
*slå*

Unfair

Hero
Den stora frågan vore när jordens supermakter skulle förstå att det var illa. Skulle vi hinna slänga ett kärnvapen på dem innan de var totalt utspridda?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jorden skulle vinna utan några som helst problem. <div>
</div> <div>Space Marines må vara tuffare än fjäll- och kustjägare, men alla deras puffror, artilleri och stridsvagnsbeväpning har erbarmligt kort räckvidd (artilleripjäser som knappt skjuter ett par hundra meter – WTF?). </div> <div>
</div> <div>Vi skulle utplåna dem innan de kommit tillräckligt nära för att kunna skjuta tillbaka. </div>

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Va?

Om vi bara räknar jordiska arme-trupper som Imperial Guard, vilket på landbacken inte är en helt orimlig jämförelse.

Ett kompani av SM skulle bli MOSADE, även om de var kompanistora (100-150 pers), och inte tio pers som de är i figurspelet. Även om de har plåtburkar till skydd.

Möller

Hubert Hortlax
Varför angriper Space Marines jorden?

Olika fraktioner inom imperiet, däribland Space Marines, utplånar ju hela planeter med kärnvapen på rutin. Så om deras uppdrag är att förstöra jorden så skulle vi inte ens märka något förrän atombomberna börjar falla.

För att citera härifrån.
"/.../ observations are in general carried out from a distance, and it is rare for the society to have any direct contact with, or knowledge of, the Space Marines"

I.e., de har hyfsade möjligheter att gå stealth och göra vad de nu känner för. Bara att knäppa några presidenter här och var, behövs knappast någon större invasion för att skapa kaos på jorden.

Simon

Swashbuckler
Möller said:
Varför angriper Space Marines jorden?

Olika fraktioner inom imperiet, däribland Space Marines, utplånar ju hela planeter med kärnvapen på rutin. Så om deras uppdrag är att förstöra jorden så skulle vi inte ens märka något förrän atombomberna börjar falla.

För att citera härifrån.
"/.../ observations are in general carried out from a distance, and it is rare for the society to have any direct contact with, or knowledge of, the Space Marines"

I.e., de har hyfsade möjligheter att gå stealth och göra vad de nu känner för. Bara att knäppa några presidenter här och var, behövs knappast någon större invasion för att skapa kaos på jorden.
Ah, just det, intention var det ja. Deras objective är att ta kontroll över planeten, hela planeten (EDIT: någotsånär oförstörd också, kanske nån noble som vill ha den som garden planet eller nåt), eller åtminstone knäcka motståndet så väl att Imperial Guard sen i lugn och ro kan landsätta ockupationstrupper utan att dessa ska behöva hamna i alltför seriösa problem, typ skjutas ner på vägen ner.

De måste alltså knäcka fightingviljan hos alla stora krigsmakter, USA, Kina, Ryssland, Europa, ni vet.

Simon

Swashbuckler
Dante said:
Jorden skulle vinna utan några som helst problem.

Space Marines må vara tuffare än fjäll- och kustjägare, men alla deras puffror, artilleri och stridsvagnsbeväpning har erbarmligt kort räckvidd (artilleripjäser som knappt skjuter ett par hundra meter – WTF?).

Vi skulle utplåna dem innan de kommit tillräckligt nära för att kunna skjuta tillbaka.
Ah, men det här är naturligtvis fluffets space marines, som är sådär hårda som de beskrivs i spelets berättelser, beskrivningar och romaner! Inte tunnisarna i brädspelet som blivit schmalanserade mot alla andra arméer! De har alltså både orbital bomardment och thunderhawk gunships och annat.

Jag är dock orolig för hur dras droppods skulle klara sig mot våra robotförsvarssystem. Förmodligen skulle dessa behöva orbitalstrikas innan landsättningen.

G

Guest

Guest
Simon said:
Förklara för mig vad jag tittar på!
Som Korpen sa så är det just en MQ-9 Reaper. CIA och diverse andra amerikanska lösnäsor går lös på talibaner i Pakistan med såna här.
Bisarrt koncept egentligen då piloterna sitter framför en dator i Las Vegas...

XKCD förklarar konceptet rätt bra:
http://xkcd.com/652/

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Simon said:
Ah, men det här är naturligtvis fluffets space marines, som är sådär hårda som de beskrivs i spelets berättelser, beskrivningar och romaner! Inte tunnisarna i brädspelet som blivit schmalanserade mot alla andra arméer! De har alltså både orbital bomardment och thunderhawk gunships och annat.

Jag är dock orolig för hur dras droppods skulle klara sig mot våra robotförsvarssystem. Förmodligen skulle dessa behöva orbitalstrikas innan landsättningen.
<div>
</div> <div>Vitulv, som har läst en massa 40k-böcker, förklarade för mig att det vid någon belägring i någon bok framkommer att Imperiets artilleri har en räckvidd på500 meter eller så. De pjäser som användes underförsta världskriget skjuter flera mil. </div> <div>
</div> <div>Men om de bombarderar oss från omloppsbana blir det förstås bökigare. </div>

Det skulle nog kräva ett helt chapter plus allt de kan uppbringa om de ska ta Jorden i ett någorlunda fint skick. Troligtvis skulle de behöva ha med sig några successor chapters, säg följande.

Aurora, Black Consuls, Brotherhood of a Thousand, Doom Eagles,Eagle Warriors, Fire Angels, Genesis Chapter, Heralds of Ultramar, Howling Griffons, Inceptors, Iron Snakes, Liberators, Marines Errant, Metamarines, Mortifactors, Nemesis, Novamarines, Patriarchs of Ulixis, Praetors of Orpheus, Silver Eagles, Silver Skulls, Sons of Guilliman, Sons of Medax, Sons of Orar, White Consuls

Då snackar vi om ca 10 000 Spacemarines + all den pansar och flyg den kan uppbringa.

Plus att jag tror att de skulle behöva hjälp av en Titan Legion, typ Legio Metalica eller liknande, så har de nog en rätt hård fight framför sig endå.

Jarre

Swordsman
Simon said:
De har alltså både orbital bomardment och thunderhawk gunships och annat.
I det fallet skulle jag nästan säga att det är luftangreppen som kommer att knäcka stridsförmågan och viljan. Har man någon man kan se att strida emot är det en sak, men om hela Stockholms innerstad bara raderas under några våldsamma minuter av en osynlig fiende ...

Ett ytterligare problem med Space Marines är ju att de inte har några reservmagasin ... okej, jag överdriver utifrån figurerna nu, men även om de bar med sig en säck magasin, skulle de tvingas återutrusta sig efter varje patrull. Och att färdas per fot skulle innebära att de inte kan ta sig några längre sträckor (ska de knäcka fienden i det fria kriget, antar jag att det måste göras med manskap på marken), och därmed inte ta och kontrollera några större landområden.

Just storleken på ytan som måste kontrolleras och antalet länder som måste besegras medför att jag uppskattar att det krävs flera kompanier i strid samtidigt runt om på planeten.

Uppskattningsvis är de första timmarna på angreppet mest betydelsefulla för utgången. Använder de EMP-bomber för att slå ut våra kommunikationer och elektroniska system, tja, då blir det i det närmaste omöjligt för världens stater att samarbeta och kanske speciellt identifiera fienden och uppskatta hotbilden. Vem vet vad USA eller Kina tror sig hända om någon osynlig fiende plötsligt slår ut deras satelliter, kommunikationer och första försvarslinje? Angriper varandra? I så fall gör vi Space Marinesen en stor tjänst...

Om majoriteten av Jorden högteknologiska försvarssystem är utslagna, kommer nog hela planeten dras in i ett gerillakrig på de platser Space Marines försöker projicera kraft. För att vinna ett sådant behövs stora mängder manskap, och jag antar att det är där Imperial Guard kommer in i bilden. Om de både utgör lösningen på problemet och det nästa steget i invasionsplanen, så kommer de att sättas in och i det skedet vet jag inte om någonting kan hindra dem från att vinna.

Men för att svara på trådstarten, så skulle jag tänka mig att det skulle behövas ett antal kompanier, och dessa måste sättas in mot viktiga försvarscentrum, ledningsplatser och huvudstäder (vilka måste ha identifierats i förväg mer rätt stor precision), vilket kombineras med EMP-attacker och annat samarbetsförstörande sabotagearbete. Lyckas detta, tror jag att Imperial Guard har stora chanser att lyckas landsätta inom några dagar; misslyckas det och Jordens stater agerar "rätt", kan Space Marinesen komma att tvingas retirera med stora förluster under veckor av strider, men med stora förluster av materiel och manskap hos jordborna. I slutändan spelar det nog ingen roll egentligen: Space Marines förlorar inte och om inte ens en Imperial Guard-invasion lyckas (mot all förmodan), så stavas nog lösningen exterminatus ... Vi har knappast något skydd mot rymdbaserade angrepp idag.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Draugen said:
Det skulle nog kräva ett helt chapter plus allt de kan uppbringa om de ska ta Jorden i ett någorlunda fint skick. Troligtvis skulle de behöva ha med sig några successor chapters, säg följande.

Aurora, Black Consuls, Brotherhood of a Thousand, Doom Eagles,Eagle Warriors, Fire Angels, Genesis Chapter, Heralds of Ultramar, Howling Griffons, Inceptors, Iron Snakes, Liberators, Marines Errant, Metamarines, Mortifactors, Nemesis, Novamarines, Patriarchs of Ulixis, Praetors of Orpheus, Silver Eagles, Silver Skulls, Sons of Guilliman, Sons of Medax, Sons of Orar, White Consuls

Då snackar vi om ca 10 000 Spacemarines + all den pansar och flyg den kan uppbringa.

Plus att jag tror att de skulle behöva hjälp av en Titan Legion, typ Legio Metalica eller liknande, så har de nog en rätt hård fight framför sig endå.
10.000 space marines? Nigga please!

CromX

Veteran
Jag tror som någon skrev innan, dom skulle inte ens komma nära :gremtongue: på sin höjd skulle dom kunna ta ett mindre land men efter det skulle bli sönderbombade i småbitar.

problemet är ju att Space Marines vapen är designade för stora fältslag och inte så som våra egna vapen som är designade för att man ska kunna sitta mjukt och bekvämt i nån fotölj någonstans och bara behöva trycka på en knapp för att spränga fienden i småbitar på flera mils avstånd :gremtongue:

kefka

Hero
Det är tràdar som den här gör att jag aldrig kommer kunna sluta lurka pà WRNU. Jag vet inte om det är bra eller dàligt.

För att svara pà fràgan, jag tror hotet att bomba sönder jorden fràn omloppsbana skulle räcka efter att space marines visat att de verkligen är villiga att gà sà làngt.

!Paxen

Swashbuckler
CromX said:
Jag tror som någon skrev innan, dom skulle inte ens komma nära :gremtongue: på sin höjd skulle dom kunna ta ett mindre land men efter det skulle bli sönderbombade i småbitar.

problemet är ju att Space Marines vapen är designade för stora fältslag och inte så som våra egna vapen som är designade för att man ska kunna sitta mjukt och bekvämt i nån fotölj någonstans och bara behöva trycka på en knapp för att spränga fienden i småbitar på flera mils avstånd :gremtongue:
Och därför så skulle dom ta ut alla såna ställen som kan skicka iväg massförstörelsevapen.

Ryssland skulle säkert bli totalförstört alltså