entomophobiac
Low Prep High Play
Något som jag börjat kika på ur perspektivet regelskrivande är dels det journalistiska hjälpmedlet den inverterade pyramiden (https://en.wikipedia.org/wiki/Inverted_pyramid_(journalism)) och dels det pedagogiska konceptet 'spaced repetition' (https://en.wikipedia.org/wiki/Spaced_repetition).
En inverterad pyramid ser ut såhär, grovt förklarat:
Kungen är död!
Han blev skjuten.
Det var på en söndag.
Det viktigaste först, sedan gradvis mindre relevant information allt eftersom, till dess informationen börjar bli rena detaljer. Känns självklart, kanske, men om man strukturerar regler efter den här mallen inbillar jag mig att de blir mer pedagogiska:
Du har fem grundegenskaper.
Du slår alltid sexsidiga tärningar.
Du slår lika många tärningar som du har i relevant grundegenskap.
Slår du minst en sexa har du lyckats.
De fem grundegenskaperna heter Bla, Blä, Bly, Blö och Blo.
Någonstans måste man avgöra vad som är viktigast, givetvis. Det beror ju på systemet i sig. Många rollspel följer den här mallen oavsett om det är medvetet eller ej, för att det helt enkelt "känns" bra.
Spaced repetition i sin tur är ett verktyg för att information ska gå från kort- till långtidsminnet genom repetition i fyra steg, där varje steg har ett ökande intervall i tid. Det jag vill experimentera med är att helt enkelt repetera informationen och räkna med att läsaren läser texten, så att man påminner om vad för tärning och hur många man ska slå, med ökande intervaller i texten.
Inte helt säker på hur jag ska omsätta detta från tankeexperiment till konkret text, men jag antar att man får malla sig fram till någonting.
Hur skriver ni era regler? Försöker ni använda några fyndiga pedagogiska metoder, eller handlar det mer om att få ned tankar på papper?
En inverterad pyramid ser ut såhär, grovt förklarat:
Kungen är död!
Han blev skjuten.
Det var på en söndag.
Det viktigaste först, sedan gradvis mindre relevant information allt eftersom, till dess informationen börjar bli rena detaljer. Känns självklart, kanske, men om man strukturerar regler efter den här mallen inbillar jag mig att de blir mer pedagogiska:
Du har fem grundegenskaper.
Du slår alltid sexsidiga tärningar.
Du slår lika många tärningar som du har i relevant grundegenskap.
Slår du minst en sexa har du lyckats.
De fem grundegenskaperna heter Bla, Blä, Bly, Blö och Blo.
Någonstans måste man avgöra vad som är viktigast, givetvis. Det beror ju på systemet i sig. Många rollspel följer den här mallen oavsett om det är medvetet eller ej, för att det helt enkelt "känns" bra.
Spaced repetition i sin tur är ett verktyg för att information ska gå från kort- till långtidsminnet genom repetition i fyra steg, där varje steg har ett ökande intervall i tid. Det jag vill experimentera med är att helt enkelt repetera informationen och räkna med att läsaren läser texten, så att man påminner om vad för tärning och hur många man ska slå, med ökande intervaller i texten.
Inte helt säker på hur jag ska omsätta detta från tankeexperiment till konkret text, men jag antar att man får malla sig fram till någonting.
Hur skriver ni era regler? Försöker ni använda några fyndiga pedagogiska metoder, eller handlar det mer om att få ned tankar på papper?