Nekromanti Sparlåga

Arfert

Facit
Det undrar fag med. Vi får se. Jag har ingen relation till Svavelvinter, spelade andra saker då.

Arfert

Facit
Arfert said:
Det behövs ett Drakar och Demoner i butik för svenska rollspels skull. Däremot behövs inte Eon på samma sätt, det är bara kul om det också finns.
Det jag menar är att känner en icke rollspelare till ett spel så är det troligen DoD. Det är synonymt med just rollspel för många. Och en naturlig startpunkt.

rjonas

Hero
För mig är Drakar och demoner synonymt med Döda skogen.

"Vi skaffa ära!"

hakanlo

Hero
Arfert said:
Det behövs ett Drakar och Demoner i butik för svenska rollspels skull. Däremot behövs inte Eon på samma sätt, det är bara kul om det också finns.
Bra sagt! Det behövs ett flaggskepp.

Med det sagt skänker jag en tanke av tacksamhet till RiotMinds för det de gjort för spelarna och hobbyn. De har gjort ett ambitiöst och stort jobb med fina produktioner (jag känner främst till böckerna). De förtjänar cred för det!*

Man kan ju hoppas på att spelen lever vidare, men nog känns detta som en brytpunkt för dem i RMs regi.

Vad gäller Drakar och Demoner, vore det kul med en nystart, kanske både åter till rötterna, och en viss anpassning till tidsandan, så att det blir ett spel som både gamla uvar (som jag) och nya förmågor kan samlas kring. Eller är det en utopi?

* Mina åsikter om spelen i sig är dock delade.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Arfert said:
Det jag menar är att känner en icke rollspelare till ett spel så är det troligen DoD. Det är synonymt med just rollspel för många. Och en naturlig startpunkt.
Jo, precis. Kan inte göra annat än att hålla med om att det är så. Drakar & Demoner är Sveriges rollspelsikon varken man vill det eller inte. Det så att säga brännmärkte väl den svenska spelhobbyn under 80-talet, inte minst.

Max Raven

T12-kultist
Trist att höra att de lägger ner. Iofs trodde jag inte att deras online-satsning skulle slå, men man har ju haft fel förr.

Ymir

Liten kantbaron
Det var väl inte tvunget menat som skadeglädje så mycket som en viss förhoppning att det hela ska öppna upp nya möjligheter för Neogames, som ju då har en massiv overhaul av Eon på g. Neogames blir ju den sista "stora" aktören på marknaden nu somehow, och jag tyckte det var värt att uppmärksamma.

Ymir

Liten kantbaron
okeeeeeeeej....plis explain... Vad är det för egenskaper exakt som gör DoD så oumbärligt? För jag kan då inte se några.

Bunny

Crazy like a fool
Poseur said:
Det jag syftade på var: när började folk uppföra sig väl på wrnu?
Okej. Tack för förtydligandet, men en diskussion kring hur folk uppför sig på forumet hör uppenbarligen inte hemma i den här tråden.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Ymir said:
okeeeeeeeej....plis explain... Vad är det för egenskaper exakt som gör DoD så oumbärligt? För jag kan då inte se några.
Arfert said:
Arfert said:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Personligen så kändes Riotminds aldrig speciellt tilltalande då jag uppfattat dem som giriga. Dels har jag ett svagt minne av att de försökte komma åt Granströms alster i Ereb Altor. En annan gång läste jag någon diskussion på deras forum där det blev hetsk stämning för att någon menade att gamla äventyr (från 80-talet) gick att hämta på torrent-fil.

Kan mycket väl förstå att man kanske inte vill skänka bort nytt material (som man investerat pengar i) på PirateBay, men att tjafsa om licens till en spelvärld som man inte använder längre känns bara småaktigt.

Att sedan tro att man kan slå sig till ro och låta en online-tjänst göra jobbet är ett klassiskt missförstånd. Är själv delägare i en svensk community och har hört folk prata om hur mycket pengar man drar in i annonsintäkter bara genom att ha låta den stå. Kan väl bara summera med att det är inte RIKTIGT så enkelt...

Ovanstående intryck av Riotminds ger mig även en misstanke om att de förmodligen vill ha hutlöst betalt för samtliga licenser. Skulle hur som helst vara kul att höra vilka pengar man pratar om.

Ymir

Liten kantbaron
Bra sagt! Det behövs ett flaggskepp.
Och detta flaggskepp måste alltså tvunget vara DoD, en beklaglig kvarleva från 80-talet?

Vad gäller Drakar och Demoner, vore det kul med en nystart, kanske både åter till rötterna, och en viss anpassning till tidsandan, så att det blir ett spel som både gamla uvar (som jag) och nya förmågor kan samlas kring. Eller är det en utopi?
Det är ju då just en sån nystart Neogames har på g med Eon IV, vilket ju då var vad jag inte kunde hålla mgi från att uttrycka viss entusiasm över i början av det här sidospåret.

Ymir

Liten kantbaron
Det tror jag verkligen inte, absolut inte, inte längre. Den nya generationen, de som är tonåringar idag, har aldrig hört talas om DoD. Och i det osannolika fall att de har det, har de inte någon som helst relation till det whatsoever. De hade precis lika gärna kunnat börja med Eon, En Garde, Western, eller vad fan som helst.

Ymir

Liten kantbaron
Tss, mångfald är bra. Det är helt klart naturligt att uppfatta det som negativt att Riot försvinner, men jag undrar om det kommer påverka något överhuvudtaget, egentligen - det känns inte som om de synts på scenen de senaste åren oavsett.

Arfert

Facit
hur många gånger som helst har föjande konversation med en icke rollspelande utspelat sig:

X: rollspel, såna där datorspel?
Jag: nej, i bokform.
X: Aha, du menar typ Drakar och Demoner!

ALDRIG:
X: Aha, du menar typ Eon?

Och det har vart med både unga och medelålders. Som är en möjlig konsument av rollspel, antingen till sig själv eller till sina barn. När jag pratat med SF säger de samma sak, det är Drakar de frågar efter om.

Poseur

Swashbuckler
Skulle säga att de flesta som nämner Drakar och demoner är åtminstone inte tonåringar utan minst ett par år över 25.

Ungdomar idag som inte spelat rollspel tidigare har typ inte hört talats som ett enda.

Ditt resonemang är dock giltigt för en äldre grupp.

/Poseur menar dock inte att folk hört talats om Eon.

Ymir

Liten kantbaron
Och det har vart med både unga och medelålders. Som är en möjlig konsument av rollspel, antingen till sig själv eller till sina barn.
Jag har fortfarande svårt att tro att den grupp man rimligen helst skulle vilja nå, dvs de som är tonåringar idag, någonsin har hört Drakar och Demoner nämnas.

Vidare: Ja, DoD är mer berömt än Eon. So what? På vilket sätt innebär det, whatsoever, att Eon inte hade kunnat stiga in och fylla DoDs mantel, eller att DoD inte kan avvaras? Att påstå att DoD är oumbärligt på Sveriges rollspelsscen är typ som att påstå att Kd är oumbärligt i svensk politik...kom igen, liksom, låt saker förändras, och låt gammalt skit dö i fred.