Nekromanti Sparlåga

Arfert

Facit
Vitulv said:
Arfert said:
Undrar vad de tänker göra med varumärkena. Alltså alla tre: DoD, Trudvang respektive Götter.
*Drömmer sig tillbaka några år till då vi här på forumet och på forumsölarna fantiserade om ett Trudvang d20*
Skiter i Trudvang, det är en annan licens. Sära på licenserna, Trudvang är ett spel, Drakar ett annat.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Arfert said:
Vitulv said:
Arfert said:
Undrar vad de tänker göra med varumärkena. Alltså alla tre: DoD, Trudvang respektive Götter.
*Drömmer sig tillbaka några år till då vi här på forumet och på forumsölarna fantiserade om ett Trudvang d20*
Skiter i Trudvang, det är en annan licens. Sära på licenserna, Trudvang är ett spel, Drakar ett annat.
Ja? Det var ju det jag menade :gremsmile:

Eftersom du omnämnde Trudvang som en licens så drömde jag om ett Trudvang d20.

solvebring

Superhero
Mekanurg said:
Arfert said:
Känner du några risk-kapitalister? :gremsmile: Ska vi slå oss ihop?
Jag känner tyvärr ingen som riskerar pengar på rollspel. :gremsuck:

Men om möjligheten yppar sig, samarbetar jag gärna.
Nu önskar jag istället att jag hade pengar, så jag kunde stödja er. Hade lätt velat se DoD i era händer. =)

Arfert

Facit
...gärna med några till som kan spel. Och kan göra det awsome. :gremwink:

Sen är det bara att köra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mekanurg said:
Arfert said:

Jag gav förslaget i praten, men har ni funderat något på nåtslags donations/kickstartermodell?

Kickstarter har ju rätt nyligen dragit in en hel del pengar till rollspelsprojektet TechNoir. Visserligen internationellt, men jag tror att något liknande tillsammans med nån artikel om saken i Fenix skulle kunn göra susen. Säg en summa, och så kan sveriges alla rollspelare bidra med lite stålar.

Det fina med Kickstartermodellen är ju då att pengarna inte dras om man inte kommer upp i summan man behöver. Nackdelen med just Kickstarter specifikt är ju att man tydligen måste ha ett amerikanskt bankkonto för att få pengarna i slutänden.

Men, kort sagt, låt oss hjälpa till! Om vi snackar 50 laxar så betyder det att 500 nördar behöver lägga en hundring var. Eller att 250 nördar lägger 200 var.

Tror vi att det finns 250 såna nördar i det här landet? Jag tror det. Evolutionens Barn är nästan uppe i 100 exemplar sålda, och vem är jag? jag är en nobody. Och EB är knappast ett starkt varumärke. DoD av två rävar, som många vet vilka de är? Heck yes.

claes

Swordsman
krank said:
Mekanurg said:
Arfert said:

Jag gav förslaget i praten, men har ni funderat något på nåtslags donations/kickstartermodell?

Kickstarter har ju rätt nyligen dragit in en hel del pengar till rollspelsprojektet TechNoir. Visserligen internationellt...
http://www.indiegogo.com
Funkar i alla länder.

solvebring

Superhero
Arfert said:
intressant. ett sånt här projekt kräver resurser.
Det gör det. Men borde inte också nörd-Sverige kunna ställa upp på den punkten? Visst, ni kommer att få sålla rätt så mycket, men jag tror att varje frivillig själ som inte ratas med glädje skulle lägga ned sin själ mer eller mindre. Jag skulle i alla fall lägga ned bra mycket slit för att bidra till det om jag hade något att bidra med. Som exempel bara. Dessutom borde väl era år som spelmakare, skribenter och illustratörer ha gett er en del vänner och kontakter? =)

... solvebring är optimistisk till att leka med den här tanken.

Arfert

Facit
hitta bra folk som skriver är inga problem. Men hitta illustratörer av den klass jag vill ha är svårare. Nåt proffsigt OCH personligt. Inte " me too".

solvebring

Superhero
Arfert said:
hitta bra folk som skriver är inga problem. Men hitta illustratörer av den klass jag vill ha är svårare. Nåt proffsigt OCH personligt. Inte " me too".
Ah, me too, kan ju bli knivigt. Jag kan dock komma på en del namn som iaf imponerar på mig.

Ulfgeir

Swashbuckler
Höjer också en bägare. Sedan kan man tycka en hel del om deras produkter, men Drakar har väl typ nästan alltid varit det svenska "nybörjarspelet"

/Ulfgeir

Botulf

Hero
Tråkigt men detta är beskedet jag förväntat mig ända sedan de gjorde planerna på sin onlinetjänst offentliga. RM´s sista riktiga fysiska produkt kom ut 2007(eller var 2008?). Det är ett bra tag sedan.

Jag känner mig besviken över att de aldrig färdigställde Trudvang efter flera års väntan och efter att ha investerat i näst intill alla deras böcker. Lägg även till de uppenbara problemen i den väldigt osammanhängande produktlinjen.

Riotminds drog upp Drakar och Demoner igen, fixade en mängd nya spelare och skapade den för mig bästa svenska kampanjvärlden hittills med en urläcker estetik. För de ska de ha stort tack.

Hoppas att både Drakar och Demoner och Trudvang kommer leva vidare. Även om de skulle gå sina skilda vägar.

Osbjer

Warrior
Sno de bästa maknikerna från de bästa spelen och slipa ihop dem till en välsvarvad maskin. Fast håll det enkelt. Gå ihop med Granström och gör Trakorien till spelvärld. Spela på den gamla dod-känslan med illustrationer av Ackegård och ge ut ett nytryck av svavelvinterkampanjen. Detta vore en bra start, och jag skulle köpa det.

/j

Jarre

Swordsman
Tja.. Med tanke på att ett Svavelvinter-rollspel är i görningen borta hos Fria Ligan, är nog både Granström som medskribent och Trakorien som spelvärld inte aktuellt just nu. Men följ gärna det spelets utveckling!

solvebring

Superhero
osbjer said:
Sno de bästa maknikerna från de bästa spelen och slipa ihop dem till en välsvarvad maskin. Fast håll det enkelt. Gå ihop med Granström och gör Trakorien till spelvärld. Spela på den gamla dod-känslan med illustrationer av Ackegård och ge ut ett nytryck av svavelvinterkampanjen. Detta vore en bra start, och jag skulle köpa det.

/j
Frågan är bara hur framgångsrikt Drakar & Demoner skulle bli om man går bakåt istället för framåt. Det är säkerligen många som skulle gilla det, likväl har jag personligen svårt att se ett framgångsrikt spel om man tillåter sig backa över tjugo år.

Gamla Drakar & Demoner har sina moments, men det har trots allt hänt en hel del sedan de dagarna, och med handen på hjärtat kan man väl ändå som nostalgispelare säga det att de var produkter av sin tid - liksom allt annat. Det känns förlegat.

Visst kan man ta delar av det som verkligen var bra förr, men jag tror egentligen inte på mer än att kanske söka samma stämning. Varför upprepa sig när det finns så många andra möjligheter?

Skulle det vara jag bakom spakarna skulle jag satsa på en ny stark värld istället för att återuppliva gamla moduler och kampanjer. Om inte annat skulle jag modernisera dem såpass mycket att det ändå skulle bli en stor skillnad. Varje spel behöver vara sitt eget. Sedan hoppas jag för allt i världen att det inte blir BRP nästa gång. BRP är trevligt, men det är segt och har många nackdelar - till exempel att man inte kan skala det, vilket skulle behövas i ett sådant spel. Nytt blod i baljan, helt enkelt.

... Det är min personliga åsikt.

... Förövrigt är Svavelvinter redan på återmarsch.

Jarre

Swordsman
Tråkigt och faktiskt oväntat från min sida. Saker hände ju fortfarande hos RiotMinds och i deras senaste bloggpost så anade jag ingen förestående nedläggning.

Tackar för deras tid, engagemang och insatser för spelsverige, och önskar dem all lycka till i framtiden!

Mycket har spekulerats kring Drakar och Demoner, men vad ska man tro om Götterdämmerung? Den världen känns inte tillräckligt utforskad ännu och en ny version var på gång.. Tråkigt om det inte blir någonting alls av det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jarre said:
Saker hände ju fortfarande hos RiotMinds och i deras senaste bloggpost så anade jag ingen förestående nedläggning.
Nä, de har varit någorlunda OK på att hålla uppe sina potemkinkulisser. Jag hade trott att de åtminstone skulle klämma ur sig nya Götter innan de klappade ihop.

Vad gäller götter är jag helt övertygad om att det går att göra "skräck+1700-tal" lika bra och bättre.

Jag misstänker dessutom att de i nya versionen skulle göra samma fel som i den första: tro att wikipediakunskap och färdighetslistor är lika med ett färdigt spel+spelvärld.

Jag ser gärna någon skriva ett 1700-talsskräckspel, med lite mer sammanhållen metaplot och mytologi, lite bättre och mer äventyrscentrisk världsbeskrivning, och lite mindre fladdrigt fokus.