Det jag menar är att känner en icke rollspelare till ett spel så är det troligen DoD. Det är synonymt med just rollspel för många. Och en naturlig startpunkt.Arfert said:Det behövs ett Drakar och Demoner i butik för svenska rollspels skull. Däremot behövs inte Eon på samma sätt, det är bara kul om det också finns.
Bra sagt! Det behövs ett flaggskepp.Arfert said:Det behövs ett Drakar och Demoner i butik för svenska rollspels skull. Däremot behövs inte Eon på samma sätt, det är bara kul om det också finns.
Jo, precis. Kan inte göra annat än att hålla med om att det är så. Drakar & Demoner är Sveriges rollspelsikon varken man vill det eller inte. Det så att säga brännmärkte väl den svenska spelhobbyn under 80-talet, inte minst.Arfert said:Det jag menar är att känner en icke rollspelare till ett spel så är det troligen DoD. Det är synonymt med just rollspel för många. Och en naturlig startpunkt.Arfert said:Det behövs ett Drakar och Demoner i butik för svenska rollspels skull. Däremot behövs inte Eon på samma sätt, det är bara kul om det också finns.
Coolt ju. Funkar alltid.Ram said:Precis. Och den svarte riddaren med morgonstjärnan.
okeeeeeeeej....plis explain... Vad är det för egenskaper exakt som gör DoD så oumbärligt? För jag kan då inte se några.Det behövs ett Drakar och Demoner i butik för svenska rollspels skull. Däremot behövs inte Eon på samma sätt, det är bara kul om det också finns.
Okej. Tack för förtydligandet, men en diskussion kring hur folk uppför sig på forumet hör uppenbarligen inte hemma i den här tråden.Poseur said:Det jag syftade på var: när började folk uppföra sig väl på wrnu?
Ymir said:okeeeeeeeej....plis explain... Vad är det för egenskaper exakt som gör DoD så oumbärligt? För jag kan då inte se några.Det behövs ett Drakar och Demoner i butik för svenska rollspels skull. Däremot behövs inte Eon på samma sätt, det är bara kul om det också finns.
Arfert said:Det jag menar är att känner en icke rollspelare till ett spel så är det troligen DoD. Det är synonymt med just rollspel för många. Och en naturlig startpunkt.Arfert said:Det behövs ett Drakar och Demoner i butik för svenska rollspels skull. Däremot behövs inte Eon på samma sätt, det är bara kul om det också finns.
Och detta flaggskepp måste alltså tvunget vara DoD, en beklaglig kvarleva från 80-talet?Bra sagt! Det behövs ett flaggskepp.
Det är ju då just en sån nystart Neogames har på g med Eon IV, vilket ju då var vad jag inte kunde hålla mgi från att uttrycka viss entusiasm över i början av det här sidospåret.Vad gäller Drakar och Demoner, vore det kul med en nystart, kanske både åter till rötterna, och en viss anpassning till tidsandan, så att det blir ett spel som både gamla uvar (som jag) och nya förmågor kan samlas kring. Eller är det en utopi?
Det tror jag verkligen inte, absolut inte, inte längre. Den nya generationen, de som är tonåringar idag, har så aldrig hört talas om DoD. Och i det osannolika fall att de har det, har de inte någon som helst relation till det whatsoever. De hade precis lika gärna kunnat börja med Eon, En Garde, Western, eller vad fan som helst.Det jag menar är att känner en icke rollspelare till ett spel så är det troligen DoD. Det är synonymt med just rollspel för många. Och en naturlig startpunkt.
Jag har fortfarande svårt att tro att den grupp man rimligen helst skulle vilja nå, dvs de som är tonåringar idag, någonsin har hört Drakar och Demoner nämnas.Och det har vart med både unga och medelålders. Som är en möjlig konsument av rollspel, antingen till sig själv eller till sina barn.