Jag tycker att specialiseringar i Eon borde kunna fungera "starkare", skulle man kunna säga. Enligt mina erfarenheter ger en +1-bonus ingen märkbar skillnad för spelet, med undantag för färdigheter som används frekvent (stridsfärdigheter är nog det främsta exemplet på detta).
Jag funderar på att istället höja kostnaden för en specialisering till 5-10 och göra så att den sänker Svårighetsgraden med 1 tärning.
Alternativt kanske de borde kosta 3-5 men då säga att den Höjer svårighetsgraden då specialiseringen Inte kan tillämpas. Tänker mig främst typ en jägare som är kunnig i hur man spårar i en skog, då han bott där ett halvt liv, men så fort han kommer till en djungel är det helt andra miljöer och plötsligt mycket svårare. Eller en lönnmördare som är bra på att gömma sig i stadsmiljö men blir lika ohjälpligt synlig som en elefant då han befinner sig i ett snölandskap.
Det sista alternativet jag fick var att göra specialiseringar mer övergripande, och säga att de påverkar Alla färdigheter som påverkas av en viss specialisering. Då kanske den inte bör kosta utan komma automatiskt. Säg t ex att en vaktkapten är bra på att marschera så länge det handlar om plan mark eller fina vägar och är bra på att bemöta härdade kriminellas hot och falskspel, men om han skulle komma ut i vildmarken och stöta på banditer kanske det blir svårare att tillämpa det han lärt sig i staden och jobbigare att marschera i kuperade terräng.
Tankar kring dessa? Finns det nån trovärdig husregel som gör specialiseringar lite mer effektfulla?
Jag funderar på att istället höja kostnaden för en specialisering till 5-10 och göra så att den sänker Svårighetsgraden med 1 tärning.
Alternativt kanske de borde kosta 3-5 men då säga att den Höjer svårighetsgraden då specialiseringen Inte kan tillämpas. Tänker mig främst typ en jägare som är kunnig i hur man spårar i en skog, då han bott där ett halvt liv, men så fort han kommer till en djungel är det helt andra miljöer och plötsligt mycket svårare. Eller en lönnmördare som är bra på att gömma sig i stadsmiljö men blir lika ohjälpligt synlig som en elefant då han befinner sig i ett snölandskap.
Det sista alternativet jag fick var att göra specialiseringar mer övergripande, och säga att de påverkar Alla färdigheter som påverkas av en viss specialisering. Då kanske den inte bör kosta utan komma automatiskt. Säg t ex att en vaktkapten är bra på att marschera så länge det handlar om plan mark eller fina vägar och är bra på att bemöta härdade kriminellas hot och falskspel, men om han skulle komma ut i vildmarken och stöta på banditer kanske det blir svårare att tillämpa det han lärt sig i staden och jobbigare att marschera i kuperade terräng.
Tankar kring dessa? Finns det nån trovärdig husregel som gör specialiseringar lite mer effektfulla?