Nekromanti Specialisering

Feilin

Veteran
Joined
1 Jul 2011
Messages
5
Location
Linköping
Jag tycker att specialiseringar i Eon borde kunna fungera "starkare", skulle man kunna säga. Enligt mina erfarenheter ger en +1-bonus ingen märkbar skillnad för spelet, med undantag för färdigheter som används frekvent (stridsfärdigheter är nog det främsta exemplet på detta).

Jag funderar på att istället höja kostnaden för en specialisering till 5-10 och göra så att den sänker Svårighetsgraden med 1 tärning.

Alternativt kanske de borde kosta 3-5 men då säga att den Höjer svårighetsgraden då specialiseringen Inte kan tillämpas. Tänker mig främst typ en jägare som är kunnig i hur man spårar i en skog, då han bott där ett halvt liv, men så fort han kommer till en djungel är det helt andra miljöer och plötsligt mycket svårare. Eller en lönnmördare som är bra på att gömma sig i stadsmiljö men blir lika ohjälpligt synlig som en elefant då han befinner sig i ett snölandskap.

Det sista alternativet jag fick var att göra specialiseringar mer övergripande, och säga att de påverkar Alla färdigheter som påverkas av en viss specialisering. Då kanske den inte bör kosta utan komma automatiskt. Säg t ex att en vaktkapten är bra på att marschera så länge det handlar om plan mark eller fina vägar och är bra på att bemöta härdade kriminellas hot och falskspel, men om han skulle komma ut i vildmarken och stöta på banditer kanske det blir svårare att tillämpa det han lärt sig i staden och jobbigare att marschera i kuperade terräng.

Tankar kring dessa? Finns det nån trovärdig husregel som gör specialiseringar lite mer effektfulla?
 

Scullicon

Veteran
Joined
27 Mar 2011
Messages
44
Location
Göteborg
Var tvungen att titta i boken efter ditt inlägg, hade ingen aning om att de stod så där, Har under 4 år alltid sänkt svårigheten med en nivå med en färdighetspoäng.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Well en husregel som vi kör med som ifrån början kommer från Marco, tror jag, är att slå en extra tärning och sedan ta bort en valfri.

Exempel: svårighet ob3t6.
slå följande: :t6b-3: :t6r-4: :t6b-1: :t6r-6:
Då tar man ju förmodligen bort :t6r-6:



/poseur
 

Feilin

Veteran
Joined
1 Jul 2011
Messages
5
Location
Linköping
Raspar said:
[...]Har under 4 år alltid sänkt svårigheten med en nivå[...]
Makes more sense, doesn't it? Tror vi kört med det ett tag också, men problemet är väl bara att det blir lite hårt om det bara skulle kosta 1 poäng (då den är värd 3.75 i färdighetschans, eller snarare mer om man tar hänsyn till crit, fummel och lägre varians); varför skulle man liksom inte ta två säkra specialiseringar för alla färdiheter man planerar att använda när man kommit till värde 10?
 

Scullicon

Veteran
Joined
27 Mar 2011
Messages
44
Location
Göteborg
Resultatet av att använda en enhet är att man sitter med 15-25 spec. Men de är så de jag lärde mig av har spelat under många år.... Tror en höjning till 5 enheter på varje skulle göra tricket, 1 mindre T6 vill man ju ha.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vi kör med samma husregel, men specialiseringarna kostar två poäng. De är lite för bra för den kostnaden dock, även om Poseurs kanske är i högsta laget.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vi hade 5 ifrån början, men sedan började folk köpa idiotiska specialiseringar till höger och vänster så då höjdes den, nu har ändå de flesta ett par specialiseringar.
Den höga kostnaden baserar jag personligen på ökad chans för perfekt, lyckat och mindre chans för fummel.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,164
Att få ta bort en tärning på slag som slås emot en specialisering tycker jag låger vettigt.

Men sen måste man hitta en balans emellan att köpa en specialisering och att förvärva en via ett perfekt slag. Som det är ny behöver man väl bara slå ett perfekt slag för att specalisera. Är väl ingen vettig spelare som då bränner tio bakgrundspoäng på att skaffa en specialisering från början.
 

Scullicon

Veteran
Joined
27 Mar 2011
Messages
44
Location
Göteborg
Har själv aldrig lagt till specialisering på något efter själva skapandet.
Förvärva via ett perfekt slag? Husregel?
Nej 10 enheter är lite väl saftigt tycker jag, då är de ju bättre att lägga de på färdigheten i sig.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Feilin said:
Jag tycker att specialiseringar i Eon borde kunna fungera "starkare", skulle man kunna säga. Enligt mina erfarenheter ger en +1-bonus ingen märkbar skillnad för spelet, med undantag för färdigheter som används frekvent (stridsfärdigheter är nog det främsta exemplet på detta).

Jag funderar på att istället höja kostnaden för en specialisering till 5-10 och göra så att den sänker Svårighetsgraden med 1 tärning.

Alternativt kanske de borde kosta 3-5 men då säga att den Höjer svårighetsgraden då specialiseringen Inte kan tillämpas. Tänker mig främst typ en jägare som är kunnig i hur man spårar i en skog, då han bott där ett halvt liv, men så fort han kommer till en djungel är det helt andra miljöer och plötsligt mycket svårare. Eller en lönnmördare som är bra på att gömma sig i stadsmiljö men blir lika ohjälpligt synlig som en elefant då han befinner sig i ett snölandskap.

Det sista alternativet jag fick var att göra specialiseringar mer övergripande, och säga att de påverkar Alla färdigheter som påverkas av en viss specialisering. Då kanske den inte bör kosta utan komma automatiskt. Säg t ex att en vaktkapten är bra på att marschera så länge det handlar om plan mark eller fina vägar och är bra på att bemöta härdade kriminellas hot och falskspel, men om han skulle komma ut i vildmarken och stöta på banditer kanske det blir svårare att tillämpa det han lärt sig i staden och jobbigare att marschera i kuperade terräng.

Tankar kring dessa? Finns det nån trovärdig husregel som gör specialiseringar lite mer effektfulla?
Oj... jag har alltid kört med att specialiseringar kostar 1 enhet, de ger +1 på färdighetsvärdet och man kan ha flera specialiseringar som stackar upp till +2 på vanligt vis. Enligt min erfarenhet så spelar det där +1 jättemycketroll i vissa situationer, så det har fungerat för oss.

Något jag däremot funderat på att göra är att säga att man kan specialisera hur långt som helst (dock max +1 från början) och att förbättringsslag för att få en specialisering görs med en extra tärning.

Dvs. om han Svärd 13 (Slagsvärd), vilket då ger ett Fv på 14 med just slagsvärd, så gör man normala förttringsslag för att höja färdighetsvärdet med Ob3T6, men om man vill bättra på sin specialisering, eller skaffa sig en ny specialisering, slår man med Ob4T6 istället.

Den största nackdelen med detta är att det kommer leda till karaktärer som är jättespecialiserade efter ett tag, men det är något jag faktiskt kan köpa, så länge SL håller lite koll på vilka färdighetsvärden och specialiseringar rollpersonerna har.

Imo så är specialiseringarna det som gör en karaktär unik. Jag köper alltid en massa specialiseringar till min karaktär då jag skapar den.

--------------
Angående att minska svårigheten med Ob1T6 så tycker jag att det är en dum ide. Inte bara leder det till att karaktärerna blir vansinnigt mycket bättre (det är enorm skillnad mellan Ob2T6 och Ob3T6 i min erfarenhet).

Granted, gillar man mer high-powered än vad jag gör (där spelarna verkligen bara är vanliga människor, må så vara adelsmän eller liknande men de är inte speciella) så är den här specialiseringen utmärkt (jag menar, svärd med Ob2T6 och sköld med Ob1T6... det kommer ju vara så gott som omöjligt att träffa den där spelaren om han har över 12 i färdighetsvärde med sin sköld... fast gillar man att bygga en seriös tank så.... med de reglerna blir ju dessutom min roghan-dvärg med dubbla sköldar ett fungerande koncept på riktigt)
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Gemstone said:
Angående att minska svårigheten med Ob1T6 så tycker jag att det är en dum ide. Inte bara leder det till att karaktärerna blir vansinnigt mycket bättre (det är enorm skillnad mellan Ob2T6 och Ob3T6 i min erfarenhet).
Marcos husregel går inte ut på att minska svårigheten med ob1T6 utan att du får slå en extra tärning och sen välja bort ett resultat. Så ett slag på ob3T6 slås med 4T6 varvid man tar bort den sämsta tärningen. Poser förklarade ännu tydligare tidigare i tråden
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
sesk said:
Gemstone said:
Angående att minska svårigheten med Ob1T6 så tycker jag att det är en dum ide. Inte bara leder det till att karaktärerna blir vansinnigt mycket bättre (det är enorm skillnad mellan Ob2T6 och Ob3T6 i min erfarenhet).
Marcos husregel går inte ut på att minska svårigheten med ob1T6 utan att du får slå en extra tärning och sen välja bort ett resultat. Så ett slag på ob3T6 slås med 4T6 varvid man tar bort den sämsta tärningen. Poser förklarade ännu tydligare tidigare i tråden
Det var mer en allmän kommentar på det att någon föreslog att man kunde lägga -Ob1T6 på en specialisering, vilket enligt min åsikt är en dålig ide.

Att slå en extra tärning och ta bort en är jag tveksam till, men jag tror det fungerar bättre.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,327
Location
Helsingborg
Jag tycker att systemet skulle ha fungerat tvärtom istället. Man måste specialisera sin färdighet och om man går utanför specialiseringen får man +ob1T6 på slaget. Att skaffa en ny specialisering kostar fortfarande ett.

/Han som alltid kört med att specialiseringar ger +1
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Han said:
Jag tycker att systemet skulle ha fungerat tvärtom istället. Man måste specialisera sin färdighet och om man går utanför specialiseringen får man +ob1T6 på slaget. Att skaffa en ny specialisering kostar fortfarande ett.

/Han som alltid kört med att specialiseringar ger +1
Det kanske vore något... Fast samtidigt så skulle det göra specialiseringar till ett måste för varje färdighet och det blir väl lite klumpigt? Jag gillar iden, men det känns lite som att ta i för mycket.
 
Top