Jag skrev ju mest om MG:s system för färdigheter. Som inte alls innehåller några som helst pudelpoäng. Det känns som om det riskerar att bli lite förvirrat när du citerar hela mitt inlägg och sen svarar på en liten detalj.God45;n324461 said:Problemet med Mouse Guard versionen är att det blir popularitets tävling. Det finns mer än en person som skrivit online om sådana här system att de aldrig fick den XP:n och att det kändes som att det var för att det var den enda kvinnan/rasifierade personen i gruppen.
Ingen XP alls är min preferens i typ alla rollspel utom D&D. Speciellt superhjältar blir nonsens när man blir starkare med tiden. Det är ju inget i genren som funkar så.Gurgeh;n324491 said:Jag föredrar Allmän erfarenhet nu för tiden. Specifik erfarenhet skulle behöva ett bättre system än något av de jag sett hittills för att jag ska tycka om det. Som flera varit inne på uppmuntrar det omotiverat användande av färdigheter. Och om man inte spelar så blir det nästan bara vapenfärdigheterna som förbättras, eftersom de används hela tiden, medan andra färdigheter bara används lite då och då. (Grovt generaliserande baserat på Drakar och Demoner Expert.)
Men det jag skulle föredra idag är spel utan någon erfarenhet alls, eller i alla fall med väldigt lite. De flesta rollspel har en utvecklingskurva som gör att man lär sig mer på att äventyra i två veckor än på 30 år av uppväxt, träning och yrkesutövande. Normalt är det ju tänkt att en rollperson ska börja som ganska inkompetent och sedan bli bättre och bättre. Jag föredrar att rollpersonerna börjar som ganska kompetenta och sedan blir lite bättre, men väldigt långsamt. Men den åsikten är jag nog ganska ensam om.
Det vet jag inte om jag kan hålla med om. Det är väldigt många superhjältar som har haft rätt mycket powercreep med årens lopp. Jämför t ex Wolverines läkefaktor i X-men på 70- och 80-talen där det handlade om att läka saker på dagar istället för veckor eller månader, med de senare där han i princip kan ta en kulsvärm i magen, spotta ut kulorna, och sedan vara läkt. Förvisso, superhjälter brukar inte bli bättre i samma hastighet som en typisk D&D-figur, men de är sällan statiska.God45;n324494 said:Ingen XP alls är min preferens i typ alla rollspel utom D&D. Speciellt superhjältar blir nonsens när man blir starkare med tiden. Det är ju inget i genren som funkar så.
Min favorit är FATE, som det används i Diaspora, där du egentligen aldrig blir "bättre" strikt matematiskt men däremot kan välja att flytta runt dina siffror. Byt plats på en 2:a och en 4:a exempelvis, som någon sorts representation av att du anpassar din kompetens.Gurgeh;n324491 said:Jag föredrar att rollpersonerna börjar som ganska kompetenta och sedan blir lite bättre, men väldigt långsamt. Men den åsikten är jag nog ganska ensam om.
Inte bara det.entomophobiac;n324516 said:Däremot är det många spelgrupper som ser "character progression" som just att sätta ut fler poäng, har jag lärt mig.
Jag tänkte ut ett erfarenhetssystem för superhjältar som jag aldrig har orkat implementera eftersom det skulle kräva att jag ritar en serie som är en hel sida lång.God45;n324494 said:Ingen XP alls är min preferens i typ alla rollspel utom D&D. Speciellt superhjältar blir nonsens när man blir starkare med tiden. Det är ju inget i genren som funkar så.
Det här är faktiskt riktigt briljant!Gurgeh;n324526 said:Jag tänkte ut ett erfarenhetssystem för superhjältar som jag aldrig har orkat implementera eftersom det skulle kräva att jag ritar en serie som är en hel sida lång.
I Supergänget finns det en regel som säger att varje hjälte en gång per äventyr kan få en bonus på ett tärningsslag genom att referera till en erfarenhet från ett gammalt äventyr som kan vara användbar i den pågående situationen. Jag tänkte att det kunde utökas så att hjälten kan göra det en gång för varje äventyr han eller hon upplevt tidigare. På rollformuläret skulle det då finnas en lista med tidigare äventyr:
O Ödlemännen från Mars
O Doktor Dödsmolns hämnd
O Dubbelligan slår till två gånger
O Spökskurken i Globen
Så under ett äventyr får hjälten referera till varje gammalt äventyr en gång för att få en bonus på ett slag, och kryssar sedan i att det äventyret är förbrukat för den här gången. Hjältarna blir inte bättre, men de blir mer erfarna.
Nej, det är inte absurt. Möjligen är det däremot absurt att man inte lär sig av misslyckanden i BRP, som man gör tex i MG. Det förefaller mig vara ett bättre sätt att simulera verklig inlärning att man lär sig både av framgång och motgång. Så BRP kanske snarare är rätt medioker simulationism, där OSR inte ens försöker.Måns;n324458 said:BRP och många klassiska spel är ju till stor del simulationistiska och försöker emulera verkligheten där man blir bättre genom att öva. Syftet är inte att uppmuntra till någon specifik handling.
Men jag säger inte att det ena är bättre eller andra. Jag säger att devisen att "övning ger färdighet" inte är det minsta absurd.
Fast är det inte så den fungerar idag? Man får ett förbättringsslag när man använder färdigheten meningsfullt, oavsett om det lyckas eller misslyckas.Bolongo;n324537 said:Nästa gång jag spelar Hjältarnas Tid tänkte jag testa en ny husregel för erfarenhet. Ett kryss ges om färdigheten rullas i en situation där misslyckande har konsekvenser, oavsett om slaget lyckas eller ej.
Detta dels av simulationism: som påpekats i tråden kan man lära sig något även av att misslyckas. Dels eftersom mina spelare tycker det tar väldigt lång tid att bli bättre - specifikt tycker de att det inte känns meningsfullt att försöka bli bra på något man inte är bra på från början.
Jag vill minnas att det i Hjältarnas Väg ändras till "kryssa om man lyckas med ett slag".Zire;n324608 said:Fast är det inte så den fungerar idag? Man får ett förbättringsslag när man använder färdigheten meningsfullt, oavsett om det lyckas eller misslyckas.
Mea culpa. Faran med att ha spelat för många olika spel är att man fortsätter göra som gammalt, fast det står något annat i den nya boken....Zire;n324608 said:Fast är det inte så den fungerar idag? Man får ett förbättringsslag när man använder färdigheten meningsfullt, oavsett om det lyckas eller misslyckas.
Det där upplever jag som ett rätt vanligt fenomen i BRP. Den enda BRP-klon jag har spelat som det inte stämmer för är Pendragon, som har ett generöst system för färdighetsträning.Bolongo;n324537 said:... eftersom mina spelare tycker det tar väldigt lång tid att bli bättre - specifikt tycker de att det inte känns meningsfullt att försöka bli bra på något man inte är bra på från början.
Jag har Hjältarnas Väg här, men hittar inte att det skulle ha gjorts någon ändring. Jag hittar bara information om de nya reglerna för användande av kryss. Det vore mycket ologiskt att bara bli bättre vid lyckat slag eftersom det tar bort klockkurvan för förbättring som är så snygg i Järn/HT.Bolongo;n324614 said:Mea culpa. Faran med att ha spelat för många olika spel är att man fortsätter göra som gammalt, fast det står något annat i den nya boken....
Jag har inte Hjältarnas Väg tillgänglig just nu, men kan inte minnas att den alls berör hur man får kryssen, bara vad man får använda dem till.