Spel där du giller en äldre edition bättre?

Ivan NWG

Warrior
Oldschool MegaTraveller is probably the most enjoyable version of Traveller, even though its rules have some flaws.
WEG's Star Wars (system d6) is better than the d20 versions.
Megatraveller is massively underrated.

Botulf

Hero
Finns massa spel där jag nog hellre väljer en äldre utgåva än en nyare. Ibland finns det inte så mycket anledning att uppdatera ett spel som man äger mer eller mindre komplett som ligger ospelat och gå och köpa senaste nya.

Men det är något speciellt med gamla TSR D&D jag tycker WotC aldrig lyckades återskapa.

Jag föredrar en mix av D&D Basic och AD&D 2ed framför nyare versioner. Modernare D&D känns för överdesignat på något sätt. För mycket helt enkelt.

För mig duger CoC 6ed(+ gamla gula BRP boken) och Trail of Cthulhu gott nog och har inte känt någon anledning att köpa nyare versioner.

Fria Ligans Mutant har aldrig lyckats fånga mitt intresse som Mutant UA gjorde, även om jag har en del problem med de gamla reglerna.

Jag tycker även DoD6+DoD6Expert+DoD6 Reviderade var roligare än DoD Trudvang och de som kom efter. DoD6 kändes fortfarande DoDigt och BRPigt. Även om de gamla versionerna av DoD6 lämnade mycket att önska så kändes dom mer som något man använde för att bygga sitt eget DoD6. Samt att det gick att känna igen som något som härstammade från gamla DoDExpert och DoD91. Systemet i senare versioner med Fördjupningar gjorde allt mer plottrigt och för mycket att hålla reda på, men var för inkodat i regelmotorn för att enkelt kunna plockas bort. Kändes även inte helt rätt med att inte ha grundegenskaperna kvar.

Last edited:

Anarchclown

Swashbuckler
Warhammer Fantasy Roleplay har verkligen inte blivit bättre med varje utgåva. Vampire 5E är inte bättre än tidigare utgåvor även om skaparna mer fått lov att plocka upp andras skit än att de gjort något superfel själva. Cyberpunk 2020 är bättre än Red. Paladium 1st edition är bättre än de senare versionerna. Senare utgåvor av GURPS blir inte bättre. Talislanta peakade nog speltekniskt runt 2nd eller 3rd edition men har haft typ 7 vid detta laget. Så mycket som Fria Ligan förmodligen gjort den bästa version av Drakar & Demoner jag sett än så länge utan husregler så är År Noll av Mutant inte lika bra som Undergångens Arvtagare.

Jag föredrar Drakar och Demoner: Chronopia (1994) framför någon av de senare utgåvorna, och har extremt begränsad relation till de tidigare.

Föredrar helt klart Mutant 2089 (1989) framför samtliga tidigare och senare utgåvor (pga Judge Dreddig Cyperpunk är roligare är massa muterade djur, och År Noll funkade verkligen inte alls för mig).

För Dungeons and Dragons föredrar jag BECMI framför någon senare utgåva.

Föredrar Vampire the Masquerade 3rd ed framför senare utgåvor.

Spelar nog på många sätt hellre Eon 3 än Eon 4.

De flesta övriga spel jag spelat som överhuvudtaget har mer än en utgåva så har jag antingen bara spelat en utav dem och kan därför inte jämföra, eller så tycker jag att den senaste utgåvan är bättre än de tidigare (exempelvis anser jag att både Call of Cthulhu 7th ed och Delta Green är betydligt bättre än tidigare utgåvor av Call of Cthulhu, med rätt stor marginal dessutom, även fast de är det på lite olika sätt och av olika orsaker).

Diveman68

ArcaneTurtle
När det gäller D&D som jag historiskt spelat mest så kommer alltid AD&D 1st ed. ligga mig närmast om hjärtat, inte minst med tanke på alla fantastiska omslag på core böckerna samt alla klassiska äventyrsmoduler från den tiden. Rent regelmässigt landar jag nog ändå i att AD&D 2.5 lagom modifierat och utbyggt är något jag skulle vilja säga tilltalar mig mycket.

Runequest 2nd ed. är också en utgåva jag föredrar om man ska spela något äldre BRP baserat, bör väl vara den som låg som grund till DoD Expert reglerna (något som Anders Blixt säkert kan utveckla närmare) - i alla fall fick jag den känslan när jag läste Expert reglerna första gången och bl.a. såg reglerna för hur skada kan fördelas utifrån olika kroppsdelar.

Sedan undrar jag om alla utökningar som gjorts för 2nd ed. för alla OSR inspirerade Hack, som ges ut nu, verkligen tillför något väsentligt eller snarare motverkar själva grundidén som drivit denna företeelse inom OSR communityn?

Hundenilunden82

Warrior
Whfrp 2:ed föredrar jag framför nyare versioner

Jag föredrar star wars d6 framför senare versioner

Jag föredrar DoD fram tills chronopia framför nyare versioner

Jag föredrar gamla kult framför nya

Jag föredrar mutant 2 framför senare versioner.

A.DnD 2:ed framför nyare versioner

Jag tror att mycket av att jag föredrar dessa versioner är att det var dom jag spelade när jag var yngre så dom har fått ett nostalgiskt värde för mig och behöver nödvändigtvis inte vara bättre än nyare versioner av samma spel.

Mogger

Hipsteranka
Tvåan är alltid bäst. Sagan om de två tornen är den starkaste i trilogin, Imperiet slår tillbaka är den bästa filmen och Aliens spottar syra på övriga uppföljare (1:an är visserligen sjukt bra men min tankesmedja har sagt att jag måste hävda detta för att bevisa min tes).

Western 2nd ed är vida överlägsen alla andra utgåvor. Vi har spelat dem alla oerhört mycket och 2:an är utan tvekan mest spelbart. Nu vet jag inte riktigt hur utgivningen ser ut. För mig finns det bara tre utgåvor men den senaste kallas ju Western IV så jag antar att 1:a eller 2:a trycktes om.

WFRP 2nd ed är vida överlägsen alla andra utgåvor. Ja, det är fortfarande ett småtrasigt system men här lagar man det så gott det går. Vad som hände i senare utgåvor vet jag inte riktigt, men det känns som att spelet självt har muterat efter att varit i kontakt med warpstone (den svenska översättning är f.ö varpa).

Star Wars 2nd ed är vida överlägsen alla andra utgåvor. Givetvis vill man ha mer stats, fler rymdskepp, mer av allt! Tror man att Star Wars handlar om minimalism har man inte sett filmerna. Det ska vara bloated! Här får jag dock erkänna att jag inte har spelat de senare utgåvorna så jag kan ha fel. Men sannolikt har jag inte det eftersom det är ett närmast perfekt spel. Och ja, REUP är ännu bättre (men det är ju lite fusk).

Mutant: Undergångens arvtagare är den bästa settingen. Men systemet kommer inte i närheten av YZE (när det är som bäst). Men oavsett gillar jag det mer. Men, MUA är ju inte tvåan, men då säger jag, jo! Det beror på hur man räknar. Järnringen var nämligen den andra utgivaren av Mutant (det riktiga Mutant, @krank får ursäkta ;) ) så min tes håller!

Bifur

Veteran
Western 2nd ed är vida överlägsen alla andra utgåvor. Vi har spelat dem alla oerhört mycket och 2:an är utan tvekan mest spelbart. Nu vet jag inte riktigt hur utgivningen ser ut. För mig finns det bara tre utgåvor men den senaste kallas ju Western IV så jag antar att 1:a eller 2:a trycktes om.
Du pratar om Western III. Western II är mycket riktigt en en omtryckning av första versionen (möjligen med några rättningar och kanske ändrad layout, vet inte så noga). Verkar jämförbart med DoD 1984 och 1985.

Bifur

Veteran
Star Wars d6 är ju bättre än de SW-spel som kommit efter. Men är 1st ed bättre än 2an? Jo, men det är den väl, 2an tar det nog i slutändan för långt i regelutbyggnad tror jag (säger jag efter att kört en kampanj för några år sedan, innan dess hade jag nog inte tyckt så). Samtidigt finns det några grundmekanismer i reglerna jag tycker 2an fixar och den tillför ju mycket i form av världsutbyggnad som på det stora hela är kul (inte för att 1an är dålig på det heller).

Mogger

Hipsteranka
Du pratar om Western III. Western II är mycket riktigt en en omtryckning av första versionen (möjligen med några rättningar och kanske ändrad layout, vet inte så noga). Verkar jämförbart med DoD 1984 och 1985.
Tack för att du sabbar min teori! ;)

Organ

Out of time, out of mind
Den första utgåvan av Traveller tycker jag är bäst. (Eller det kanske inte räknas eftersom att den senaste utgåvan är nära på identisk med den första.) Och eftersom att den exakta ordalydelsen i ursprungsfrågan är "bättre" och inte "bäst" så måste jag även svara Drakar och Demoner. Den version jag gillar bäst är DoD23 men efter det så föredrar jag DoD2. Jag gillar även Riotminds andra utgåva av DoD bättre än RMs senare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag föredrog också första utgåvan av Oktoberlandet före den andra. Mer i min smak, systemmässigt. Och jag gillade greppet med ett spel som i princip kräver att spelgruppen läser skönlitteratur och diskuterar den för att skaffa en gemensam bild av spelvärlden =)

God45

#PrayersForBahakan
FASERIP är bästa Marvel Spelet. Men även Marvel Heroic är bättre än den nya versionen. Är det editions? Jag vet inte.

Ulfgeir

Swashbuckler
Instämmer till stor del, även om jag nog skulle köra 3e rakt av, med några små modifikationer (och skippa allt som har med Matrix att göra, då det slöar ned spelet så mycket).
Störst orsaken jag inte vill ha 3e reglerna är att de ändrade hur initiativ funkar. Vet att de gjorde det gör "spelbalans". Men det nya sättet bryter mot in-world beskrivningarna av hur wired reflexer funkar.

Sedan gillar jag inte hur karma poolen som kom i 2e funkar.