holmstrom;n144338 said:
Spelarna slår alla slag. När det gäller färdighetsmätningar så modifieras spelarnas slag av fiendens. Så om en RP skall träffa en SLP med ett slag slår spelaren mot sitt värde i Träffsäker, modifierat av SLPs värde i Försvar. När SLP attackerar RP slår RP mot sitt värde i Försvar, modifierat av fiendens Träffsäker. Så det är alltid RP som "har hemmamatch" så att säga.
När det gäller skada och avdrag för skada med rustning. Spelarna slår skadetärning som vanligt, t.ex. 1T8 för ett svärd. Den skadas modifieras av SLPs rustningsvärde som är en fast siffra (t.ex. 3). Skadan från RP mot SLP blir alltså t.ex. 1T8 - 3. När SLP attackerar RP så har SLP ett fast skadevärde (t.ex. 4) och RP slår sitt rustningsvärde med en tärning (t.ex. 1T6). Skadan från SLP mot RP blir alltså t.ex. 4-1T6.
Så grundprincipen är att SLP alltid har fasta värden som bara *modiferar* slagen RP gör.
Har SL:at några rundor Symbaroum och tycker det funkar bra.
cogitare;n144357 said:
Tack alla för svar!
Grymt. Tackar! Detta verkar vara exakt de banorna jag suttit och funderat i.
Kanske att man skulle ta och investera i Symbaroum för att läsa in sig på reglerna.
Kan tillägga en liten finess som kanske inte annars är uppenbar, även om Holmströms sportmetafor ger en ledtråd.
Reglerna ger en icke obetydlig fördel till spelarna, utan att direkt fuska.
Detta beror på att variabilitet är dåligt för spelarna. Alltså stora variationer i resultaten. Varför då? Jo, spelarkaraktärerna förväntas (såklart) vinna de flesta fajter, och de förväntas slåss många fler gånger än ett individuellt monster. Allt som ger extrema värden (=mycket skada) är då till nackdel för den som förväntas hålla sig i livet, fajt efter fajt.
Åter till Symbaroums sätt att räkna ut skada.
Att SLP utdelar svärdets snittskada (4 i exemplet ovan), och inte utdelar 1 skada ena hugget
men 8 skador andra hugget, ger en icke föraktlig säkerhet och därmed fördel för spelarkaraktärerna.
(Att Symbaroum dessutom avrundar alla SLPs värden nedåt, alltså till 4 och inte till 5 i exemplet, gör sitt till. Men det är sekundärt i sammanhanget)
Om jag bär exemplets rustning kan jag alltså ta upp till 3 skador per hugg, eftersom fienden gör 4 i skada och min rustning skyddar minst ett (jag slår 1 på 1T6). Det känns väl relativt säkert? Om jag är någorlunda stabilt byggd har jag en Smärttröskel högre än så.
Jämför med hur det ser ut för min motståndare.
Samma svärd och samma rustning; vi bara byter plats mellan RP och SLP.
Svärdet gör nu 1T8 skador medan rustningen alltid skyddar 3.
Jag har nu kapacitet göra hela 5 skador med lite tur; eftersom jag kan slå 8 på min T8 och 8-3=5. Nu har många fiender som väljer att slåss högre Smärttröskel än så, men nu handlar det ju inte om fienden (som sannolikt bara är med om en fajt, den fajt där spelarna besegrar honom). Det handlar om hjältarna, och jag kanske är Alkemist eller Mystiker med Tålighet 10 och Smärttröskel 5 eller ännu lägre. Det är väldigt fördelaktigt för mig att min fiende inte kan nå upp till 5 skador.
Det finaste i kråksången är att allt detta uppnår Symbaroum utan att direkt "fuska".
Känslan är att detta är halv dolda och indirekta konsekvenser av "spelarna slår slagen", vilket alltså är bra gjort!