Nekromanti Spel för unga med koncentrationssvårigheter

Cassandra

Veteran
Jag har spelat rollspel under många år. Det var därför som en bekant hörde av sig med detta mejl. Jag själv vet inte något bra spel. Jag tänker att om några vet, så är det folk på ett forum som detta. Jag har bifogat mejlet, det gör inlägget långt, men jag hoppas att det angelägna i att hjälpa dessa unga genom något som vi alla uppskattar ursäktar längden. : )
-----------------------------------------------------
Mejlet:
Jag jobbar på ett stödboende för unga vuxna. Vi satt idag och spånade på vilka aktiviteter vi ska ha i höst samt vilka sällskapsspel vi skall köpa in. Fick idén om att rollspel kan vara något.

Det gäller ungdomar 18-25 som vi kallar hyresgäster. De flesta ligger efter i sin sociala utveckling. Vissa koncentrationssvårigheter förekommer och de har ofta en historia av att misslyckas i skolan och livet och att inte ha kontroll över sin situation.

Anledningen till min tanke om rollspel (vill tillägga att jag själv har begränsad erfarenhet) är möjligheten till att öva social samvaro, ge hyresgästerna möjlighet att vara med och påverka skeende, öva på koncentration och att lyssna under underhållande former.
Men finns det ett rollspel som kan passa?

Det skall behöva gå att spela i 1-2-timmarspass. Så att hyresgästerna har möjlighet att genomföra något och slutföra det. Samt att de ska ha möjlighet att hålla uppe koncentrationen.
Bra om historien, kapitlen gör det möjligt för nya deltagare att hoppa in.
Inte allt för komplicerade regler, inte så många komponenter och variablar att hålla reda på.
Och det ska vara möjligt för en oerfaren personal att vara ledare utan allt för mycket tid för förberedelse.
Min chef tillägger även en önskan om att det inte ska innehålla våld.
tack på förhand
------------------------------------------------------

Vad tror ni, finns det ett sånt spel? Är tacksam för alla idéer!
Cassandra,

Möller

Hubert Hortlax
Välkommen till forumet, Cassandra!

Svår frågeställning! Få rollspel är ju skrivna för att fungera under de förutsättningar du nämner.

Jag hade tänkt tipsa om Null State för att det spelas på under 2 timmar, har rätt gedigna instruktioner för hur det ska spelas och är enkelt att spela. Men det urartar lätt till väldigt mycket våld.

Kanske Sagolek kan vara något istället. Det är inte ett rollspel per se, men kan kanske fungera som ett ramverk kring vilket man kan berätta en berättelse.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Zombie Cinema!

http://www.arkenstonepublishing.net/zombiecinema

Fantastiskt zombie-rollspel. En timme är lite optimistiskt, men på 2 timmar hinner man absolut spela. Och den som blir uppäten av zombies får spela zombisarna, dvs även om det går "dåligt" har man kul och får vara med till slutet.

Regel"boken" är ett dubbelsidigt ark papper, så det går snabbt att läsa in.

Användaren Solvebring här på forumet har jobbat länge med en svensk översättning av det, om språket skulle vara ett hinder.

(Ouups, våld... tja, zombieberättelser har ju en tendens att bli rätt våldsamma. Nå, fram till dess var det mitt tips i alla fall.)

Eksem

Champion
De här spelen som kom ut från Västerås Stift kanske kunde vara nåt? Har inte läst dem, så jag vet inte riktigt, men inbillar mig att de varken borde vara regeltunga eller våldscentrerade.

Krille

Super Moderator
Inom inte allt för avlägsen framtid kommer Golden Sky Stories: Heartwarming Roleplaying (det finns redan nu som PDF, som synes).

Fördelen är att det tar ca 1-2 timmar att spela ett scenario, är väldigt enkelt att hantera med ett fåtal värden och poäng som kan representeras av glaspärlor, och inte innehåller våld.

Nackdelen är att det är på engelska. Men å andra sidan är engelska ett stort steg framåt i förståeligheten för oss svenskar: originalet var på japanska.

Jag har spelat några av dem en del.
Reglerna är enkla jämfört med de flesta andra rollspel (3T6-baserat, grundegenskaper, färdigheter, skador räknas med förlust av UTH-poäng).

Däremot finns det ungefär lika mycket öppning för våld som i de flesta andra spel. För det mesta är det settingen som gör att våld straffar sig, vilket ju inte håller våld borta från spelet.

Som svar på startinlägget så känner jag mig lite pessimistisk, men jag har nog aldrig spelat något rollspel som lever upp till alla de önskemålen.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Itras By

http://itrasby.com

Norskt rollspel som finns i engelsk översättning.

Ett surrealistiskt spel med enkla regler och det har en väldigt bra och tydlig introduktion till rollspel. Om jag skulle introducera någon utan att ha möjlighet att vara med själv på plats skulle jag hänvisa till just Itras By.

terje

xenomorf mystiker
Det du skriver stämmer ganska väl, men det finns två undantag.

SF-rollspelet Tellus utspelas i en framtid som förröts av krig och miljöförstöring, men handlar om att lämna detta bakom sig och bygga upp en bättre värld. Spelet saknar uttryckligen regler för strid. Innehåller två äventyr.
Här finns en recension av Tellus

Sägen är ett fantasyspel om magiska krafter och väsen i vårt nutida Sverige. Det använder regler liknande Itras by som nämndes tidigare - ett mycket enkelt system: när rollpersonerna gör något (där handlingen är intressant i berättelsen och där ett misslyckande skulle spela roll) används en speciell kortlek. Dessa kort ger svar typ "ja du lyckas, men bara om du får hjälp" eller "nej, och något dåligt händer". Innehåller tre äventyr (som inte är av speciellt våldsam natur).
Här finns en kort recension av Sägen

Båda spelen innehåller etiska diskussionsfrågor med utgångspunkt i äventyren. Trots att de är utgivna av Svenska kyrkan är de ickekonfesionella, det vill säga de innehåller inte några strikt religiösa inslag.
De kan köpas från Västerås stifts webshop här!

Cassandra

Veteran
Milda makter! Trodde aldrig att jag skulle få så många svar, det stärker min tro på mänskligheten : ) Jag ska vidarebefordra dem efter att ha kollat lite själv. Själv tror jag den största svårigheten ligger i att ingen i personalen har spelat själva. Tyvärr har jag ingen möjlighet att visa själv, vi bor för långt från varandra.

Uppriktigt tack till er som tog er tid med detta!

Genesis

Ni dés ni maître
Hm, svårt. Här är mina tips:

InSpectres: Ghostbusters-spel. Man bekämpar spöken och gastar. Det brukar bli en del "action", men det handlar mer om att suga upp spöken i dammsugare och utföra mystiska ritualer än om att slå ihjäl folk.

Keep it Sunny: Baserat på en TV-serie och handlar om några korkade vänner som driver en bar och hamnar i trångmål. Det är nog lite för lite stöd i reglerna för att spelas av personer som helt saknar erfarenhet, dock.

Happy Birthday, Robot: Kan utan problem spelas under två timmar, stöder att man byter ut spelare och innehåller inget våld. Dock kanske lite barnsligt?

(Jag skulle rekommendera Drakar & bananer om jag hade det nedskrivet. :gremfrown: Och Arvids Berättelser från Staden, men det finns nog inte heller att få tag på.)

The Extraordinary Adventures of Baron Münchaussen, kanske? Historieberättandespel. Kort och inte våldsamt om man inte ger sig in för att göra det våldsamt. Mer "äventyrligt".

Jag skulle föreslå Sea Dracula, men det finns ingen chans att de skulle gå med på att spela det. :gremsmile: Man måste dansa.

Best Friends. Kan gå snabbt, om man spelar med det i åtanke. Ganska våldsfritt. Dock måste alla spela tjejer.

Kanske något Emily Care Boss-spel? Dejtingspelen är kanske inte helt rätt, men Sign in Stranger kan nog vara något. Jag har dock inte spelat det, så jag vet inte så mycket.

Pilzeman här på forumet har skrivit Mumins värld, men då käanske vi är inne på barnsligt territorium igen ...

Ska fundera mer.

Cissi

Up to no good.
Hej och välkommen till att börja med och vilket fantastiskt initiativ att fortsätta med.

Det jag tänker att man ska börja fundera på är att i princip alla rollspel är så våldsamma som man gör dem och att din bekants chefs önskan om att det inte ska innehålla våld nog tyvärr är ett exempel på förutfattade meningar och en inre syn om att deras ungdomar kommer fastna i sin rollperson. Jag har mött det förut.

Något man kan börja med, även om det kan kännas barnsligt och lite larvigt är Äventyr. Det ger en bra känsla för rollspelets uppbyggnad och är ju tillverkat för att vara lättbegripligt även för nybörjare, barn i det här fallet, och kan kännas lite barnsligt. Men som sagt, ett rollspel är vad man gör det till. Sen kan man bygga vidare därifrån om det skulle visa sig att det här är en aktivitet som faller de boende i smaken.
Äventyr är ett äventyrsrollspel och man kan möta monster och drakar i det som man måste slåss emot men det är en samberättande saga, ingen våldsglorifiering.

Inom fantasygenren finns sedan Fantasy! som är lite mer regeler och som riktar sig mot vuxna snarare än barn. Detta system är dock fortfarande lättbegripligt och inte alls speciellt jobbigt att arbeta med. Fördelen med Fantasy! och flera andra spel som nämnts ovan är också att det använder sig av ett T6-system så att ungdomarna och boendet inte behöver införskaffa specialtärningar.

Sen funderar jag vidare på om inte du, eller om det finns någon annan, skulle kunna ha en liten kurs med personalen där ni spelade och de fick hjälp med att komma igång.

Var ligger det här boendet? Finns det några gamers på rollspel.nu som kan tänka sig att ställa upp med en introduktion? Såna här initiativ måste premieras! Jag skulle kunna tänka mig att göra det, som sagt, var håller de hus?

/Cissi

Genesis

Ni dés ni maître
Cissi said:
Det jag tänker att man ska börja fundera på är att i princip alla rollspel är så våldsamma som man gör dem och att din bekants chefs önskan om att det inte ska innehålla våld nog tyvärr är ett exempel på förutfattade meningar och en inre syn om att deras ungdomar kommer fastna i sin rollperson. Jag har mött det förut.
Jag håller inte alls med. Majoriteten rollspel är i grunden våldsamma och handlar till stor del om att slå ihjäl folk. Här är en fem år gammal tråd i ämnet. Situationen är något bättre idag, men våld som centralt element finns i de flesta rollspel och att säga att det är så våldsamt man gör det tycker jag är missvisande. Men det är inte det den här tråden handlar om.

Var ligger det här boendet? Finns det några gamers på rollspel.nu som kan tänka sig att ställa upp med en introduktion? Såna här initiativ måste premieras! Jag skulle kunna tänka mig att göra det, som sagt, var håller de hus?
Jag minns en gång när jag och en till på Sveroks uppdrag åkte och spelade med en förening för unga handikappade. Jag spelade Best Friends och InSpectres. Det var jättelyckat och roligt.

Troberg

Sinister eater
Supergänget känns som lagomt. Lättlärt, snabbspelat, okomplicerat. Visst, det förekommer en del våld, men det är superhjältar, så det blir ju väldigt serietidningsaktigt, och man väljer ju själv vilken stämning man vill ha i spelet. Man kan mycket väl ha lite mer detektivande hjältar som på sin höjd knockar skurken och sätter honom i fängelse.

Sodivra

Champion
Mitt topptips: Archipelago.

http://norwegianstyle.wordpress.com/2012/09/20/archipelago-iii/

Det uppfyller alla dina kriterier. Eller, precis som livet självt kan man inte garantera våldsfrihet, men spelet i sig stödjer sig inte på våldsam konflikt eller ägnar specifika regler för det. Man kan dock vänta sig att spelare kommer föra in våld någon gång i nästan allt gemensamt berättande eftersom det är ett så klassiskt och enkelt sätt att bygga dramatik på, men det borde väl inte vara ett problem för personalen om spelet inte i sig uppmanar till våld, tänker jag. Okej, bla bla, åter till spelet.

Det finns ingen spelledare eller föreskrivna scenarion (precis som många (alla?) av Genesis tips), så ingen behöver förbereda mötet i förväg. Det man behöver förbereda i förväg är att tillsammans diskutera och rita en karta över platsen (världen/landet/staden) där spelet ska utspela sig, men det kan man göra på ett av de där 2-timmarspassen. Alternativt att någon annan förbereder en värld åt spelarna, men det ger inte samma känsla av samarbete, tänker jag. Vill man ha med en ur personalen som ledare så kan man ändå ta någon som är extra inläst och har en mer modererande och dirigerande roll så att säga.

Kartan är också en schysst artefakt att samlas kring och hålla kvar spelet i det gemensamma utrymmet och kidsens minne, man kan sätta upp den på en anslagstavla eller så, hänga upp den mellan spelpassen, göra något snyggt av det.

Väldigt lätt på regelsystemet. Det är några fraser man ska komma ihåg, vilket kan vara bra att skriva ut till alla deltagare, och så finns den några spelkort. Åh, DeBracy eller wilper här på forumet har ju faktiskt översatt allt snyggt till svenska:

http://www.nordnordost.se/?p=182

Det är inte så speligt, handlar mer om berättande, bra träning i samspel och bejakande. Poängtera det gemensamma ansvaret att göra berättelsen tillsammans och vikten av att bejaka (peppa) varandra och ta tillvara på varandras bidrag till storyn. Okej, du har inte kontakt med ungdomarna själv, du får väl bifoga min uppmaning. :gremsmile:

Åsså är det gratis!

...

Sedan håller jag med Genesis om att Berättelser från Staden också är ett schysst val. Det finns inte utgivet, men jag kan skicka textfilerna om du vill.

.113

Swashbuckler
Eftersom jag nyligen börjat spela mouseguard måste jag ju nästan tipsa om det, fast å andra sidan verkar det svårt att få tag i böckerna just nu så kanske inte är aktuellt ändå.

Och reglerna är ju lite sisådär när man börjar, lite klurigt att förstå tills man kommit in i det. Men eftersom det handlar om att hjälpa varandra och att lösa problem som uppstår, och är mycket som går runt i att ta hand om varandra så tänkte jag det vore kanske bra.

Finns så klart våld i det också, men ofta i form av att driva bort djur som försöker äta upp mössen, man kan ju faktiskt inte ens döda de flesta djur utan man måste driva bort dom. Likadant i strid så blir man kanske skadad men väldigt sällan död.
Plus att man inte måste slåss över huvud taget, man kan ju kämpa mot väder, vildmarken, översvämmningar, hunger, trötthet, tiden osv.

Vi som kör det är bland annat två trötta föräldrar med 3 barn, varav en 3månader gammal, så spelande hinns med ungefär på vardagar mellan 19-21 alltså inte alltför långa pass. Sen är uppdragen klara och man kan slänga runt spelare och möss om man vill.

Fördelar:
*Korta sessioner,
*sammarbete,
*lite (eller inget) våld,
*enkelt variera grupp (varje spelomgång ska avklara ett uppdrag så sen kan en eller flera av mössen gå vidare till nya uppdrag med en eller flera nya möss).
*Finns flera färdiga karaktärer.

Nackdelar:
*Lite klurigt göra äventyren (om man är ovan, iaf tror jag det. men finns ju färdiga också).
*Svårt få tag på böckerna
*på engelska (men finns fina översättningar här :gremsmile: )

PS: Det gäller att vara noga med att förstå och förklara att det här spelet kan man inte riktigt misslyckas med heller (mer eller mindre) eftersom tanken är att man vid misslyckande kan få lyckas ändå med en liten negativ effekt, t.ex. Istället för att gå vilse för att man misslyckats med ett slag så hittar man fram men blir Trött.
Eller så leder ett "misslyckande" till att man stöter på något annat, t.ex. man stöter på ett nytt problem istället för att hitta fram fort.

Vad tänker andra om det? :gremsmile: Är som sagt lite osäker på hur enkelt man kan knåpa ihop det om man är lite ovan, men tror att det borde gå bra.