Spel i stil med Kampen om citadellet

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Min grabb fyller 6 år snart och han älskar Kampen om citadellet. Vi har spelat alla uppdragen minst sjutton gånger - till en grad där jag knappt orkar se spelet längre. Finns det något annat spel som jag kan köpa åt oss som har lite samma känsla med små coola gubbar, vapen och grejer? Gärna ett som man spelar tillsammans snarare än mot varandra.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Mouse and Mystics - historiebaserat spel. En väldigt enkel mekanik som de gör sitt bästa att variera. Finns svenska översättningar av historien på boardgamegeek.

I Descent 3 spelar man mot en AI. Jag har bara kört tvåan mot en AI och det var superroligt.

Sedan finns det Dungesons and Dragons-brädspelen, men det kan vara rätt chockerande att komma in i, då man har många powers att börja med.

Lemur

Mouse and Mystics - historiebaserat spel. En väldigt enkel mekanik som de gör sitt bästa att variera. Finns svenska översättningar av historien på boardgamegeek.

I Descent 3 spelar man mot en AI. Jag har bara kört tvåan mot en AI och det var superroligt.

Sedan finns det Dungesons and Dragons-brädspelen, men det kan vara rätt chockerande att komma in i, då man har många powers att börja med.
Riktigt bra tips! Decent 3 ser sjukt gött ut

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag vill minnas att Hero Quest har ett upplägg som är rätt likt Kampen om Citadellet.

Genesis

Ni dés ni maître
Det här kanske är lite långt ifrån, men jag vill tipsa om Catacombs, tror jag det heter. Det är co-op mot en "spelledare" där man tillsammans ska besegra monstren, men det annorlunda är att man gör sina drag genom att knäppa på pjäserna så att de åker iväg och kolliderar med fienderna. Olika klasser har olika förmågor, men det är basfunktionen. Det som gör det bra är att det löser co-op-problematiken där en duktig spelare kan liksom styra hela spelet, för oavsett vad som beslutas är det du som ska knäppa iväg din pjäs, så det är en grej som inte kan delegeras, så att säga.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det finns ett Dark Souls-spel som är coop och har en kort-AI att spela mot. Men jag tycker inte att det är så roligt även om det har coola plastgubbar.

D&D-brädspelen är trevliga, men kanske lite mycket att läsa på engelska för att en 6åring skall tycka det är fräsigt?

guldfink

Hero
Visserligen inga plastgubbar, men hur är Karak? Det ger ju i alla fall sken av att vara mer riktat till barn.

Lemur

Ser att spelexperten rear ut Hero Quest just nu, kanske bara är att slå till eller? Men är det lika bra eller bättre än KoC?

Christoffer

It's all pig.
Hero quest är ju en given ingång, nya svenska jävla bra pris på just nu också

Theo

Hero
Hero quest är ju en given ingång, nya svenska jävla bra pris på just nu också

En svensk utgåva? Undrar om översättningen är bättre än den gamla. :D

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag vet inte hur Warhammer Quest är nu för tiden. det har väl kommit minst en ny utgåva tror jag som jag aldrig tittat på.

Men jag de en kompis som printade ut alla grejer till gamla Warhammer Quest, så samlade vi ihop alla våra warhammer minis för att täcka behovet och körde på. Det var jäkligt kul!

Minns inte om det spelet egentligen skulle ha en "spelledare", men vi körde på att vi satte ut monstret som vi tyckte kändes rimligt (tror vi turades om att sätta ut monster för monster) i varje rum, och de anföll den som var närmast.

Vi spelade mycket sånt! Spelplanen och målet slumpades fram med hjälp av kort. vi hade jäkligt kul!

Doktor Laser

Warrior
Hero Quest är ju helt enkelt den bästa gateway-drogen till rollspel som någonsin skapats... Blir ju dock nyfiken på vilken av versionerna som nyutgåvan bygger på, eftersom regler och äventyr väl skiljde sig en del mellan europeiska och amerikanska utgåvor.