Spel i stil med Kampen om citadellet

McAber

Varulv
Nya utgåvan av Kampen av Citadellet? Iofs bara på engelska. Kanske lite svår att få tag på. Men med alla expansioner finns det mycket att spela.

Annars Descent, andra utgåvan.

Christoffer

It's all pig.
En svensk utgåva? Undrar om översättningen är bättre än den gamla. :D
Har bara den gamla så vet inte. Men den är väl duglig? Som barn när brorsan ägde den reagerade vi såklart inte på något sådant. Nu spelar jag den med min sexåring ibland och reagerar nog inte så starkt på det nu heller. Kan inte tänka mig att det på engelska var så högkvalitativ prosa heller. :)
Tänkte nog mer att poängen Kan vara att som barn påväg in i en ålder då man börjar lära sig att läsa så är ett svenskt spel jäkla coolt! Plötsligt känner man igen lite ord, plötsligt kan man läsa en mening, se vad som står på formuläret, osv.

Christoffer

It's all pig.

cogitare

Swashbuckler
Riktigt bra tips! Decent 3 ser sjukt gött ut
Har kört 50+ h Descent 3 och det är väldigt bra. Varje karta tar lite tid men det kan ju vara en feature om man gillar den man spelar med. Gillar också att appen håller reda på en massa saker åt en (resurser, vilka olika vapen man fått osv.).

Kostar en slant men väl värt det skulle jag säga.

Cog.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Hero quest är ju en given ingång, nya svenska jävla bra pris på just nu också

Stort tack för detta tips!!! :giggle:

Rickard

Urverk speldesign
Finns också Space Hulk, men det har jag bara spelat på datorn så jag kan inte säga någonting om denna utgåva. Topp 500 på Gameboard Geek är dock inte så tokigt. [edit] Glöm det. Det är ett tvåpersonsspel mot varandra.

zonk

muterad
Descent 3 känns som det är lite mer tungrott än kampen om citadellet? men ja, vem vet

Annars kanske Townsfolk Tussle kan passa? Eller är det för läskigt/obehagligt?

Myling

Vandöd pirat
Någon variant av Zombicide (enkla regler, lite text och relativt snabbspelat

Mice and Mystics (som gjort för att spelas med barn nästan)

HeroQuest

Advanced HeroQuest om du får tag i det

Warhammer Quest (finns nyare utgåvor i olika miljöer men de kräver figurbyggande)

Imperial Assault (kan köras fullt coop med hjälp av en program till datorn)

Shadows of Brimstone (kräver figurbyggande och blir lätt för mycket text för ett barn, speciellt om man levlar upp - Gates of Valhalla och Vallet of the Serpent King är bästa startlådorna när det gäller enkelhet)

Cthulhu: Death May Die (enkelt, rätt lagom med text, men kräver att man håller reda på sina förmågor och hur galen man är)

Massive Darkness 1 (lätt spel, i klass med HeroQuest, men blir kanske lite för lätt att klara uppdragen till slut - också anledningen till att de gjorde om reglerna till 2:an)

Massive Darkness 2 (snabbt och relativt enkelt med oftast enkelt uppbyggda uppdrag, men varje klass har sina egna regler och nästan små minispel för hur man hanterar dem)

JohanL

Champion
Är det gamla eller nya? Nya Siege of the Citadel har uppdrag så det borde räcka länge! Är engelskan ett problem?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Är det gamla eller nya? Nya Siege of the Citadel har uppdrag så det borde räcka länge! Är engelskan ett problem?
Jag har ett gammalt och riktigt slitet exemplar på svenska. Engelska är inget problem eftersom jag ändå måste läsa allt. Men nya Siege of the Citadel är bättre alltså?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag minns inte om det var Blood Berets eller Fury of the Clansmen jag läste, men överlag är mitt intryck av de spelen att de är typ… Kampen om Citadellet fast med mindre visuellt götte och mer regler.

Last edited:

JohanL

Champion
Jag har ett gammalt och riktigt slitet exemplar på svenska. Engelska är inget problem eftersom jag ändå måste läsa allt. Men nya Siege of the Citadel är bättre alltså?
Det är rätt likt, men det är en bit bättre, och har framför allt massvis med content och expansioner om ni har kört slut på det i det svenska.

JohanL

Champion
Jag minns inte om det var Blood Berets eller Fury of the Clansmen jag läste, men överlag är mitt intryck av de spelen att de är typ… Kampen om Citadellet men med mindre visuellt götte men mer regler.
De är rätt tunna som spel - Äventyrsspel rullade en crit när de gjorde Kampen om citadellet.