Möller said:
Jag gillar spel om kamratskap och jag båda dessa spel, men inget av dem är egentligen sådär lysande på att lyfta fram kamratskapet i mekaniken.
Vad jag vill ha är något form av system där spelarna tjänar på att hjälpa gruppen.
Vilka andra spel där kamratskap, att överkomma problem i grupp*, finns det? Har de bra eller ens några mekaniker för temat?
Är Blå Himmel spelet jag pratar om?
Jag tror inte det.
Blå Himmel har ett värde Kamratskap som ger lika många kamratpoäng i spelmötets början. Värdet börjar på 1 och stiger med tiden. Kamratpoäng kan man göra två saker med: man kan lägga dem i den gemensamma handlingspotten, eller så kan man lägga dem i den privata ego-potten. De gör samma sak i båda: de kan användas som handlingspoäng när som helst. Skillnaden är att den kommunala potten är tillgänglig för alla spelare och du är därmed inte garanterad någon utdelning om poäng läggs där, medan egopotten är din egen.
Det leder ofta till ett subtilt outtalat socialt kontrakt, där gröngölingar ofta känner att de måste lägga alla poäng i den kommunala potten om de inte känner för att bli utfrysta, medan veteranerna kan göra lite som de vill. Gränsen verkar gå nånstans vid tre till fem poäng.
Det finns också sammansatta handlingar som helt enkelt består av tre till fem färdighetsslag. De kan ofta slås av olika personer, och behöver inte alltid slås vid ett och samma tillfälle utan kan vara utspritt i tiden.
Man kan aktivera sina kamraters karaktärsdrag, vilket belönas med kamratpoäng, och ett spelartips är att välja en annan rollperson och sen göra sig till sidekick till denne och ge allt för att den rollpersonens spelare ska känna sig awesome (vilket lönar sig för spelaren själv genom kamratpoängen). Du awesome-jag sidekick är en rätt kul grej som med fördel kan stoppas in nästan var som helst. (Och det är Debbies idé, så han är helt awesome!)
Utöver det finns det en stridsmanöver där man kan offra sig och ta smällen för någon som skjuter på en kamrat.
Det är ungefär de explicita regler som finns för att gruppen tillsammans löser problem, och det känns inte särskilt mycket och inte riktigt som det du frågar efter.
---
I övrigt så är nog mitt bästa exempel på kamratskap (och dess motsats) poppisomröstningen i Panty Explosion. I början på sessionen samt varje dag speltid röstar man om vem som är mest populär, och vem som är minst populär (flickor med psykiska krafter kan aldrig bli mest populära). Den som är mest populär får slå bättre tärningar, och den som är minst populär får slå sämre tärningar.
Det leder till att folk som är as, eller bara psyko och konstiga, bestraffas för det, medan folk som är kamratliga och trevliga, alternativt rika och inte allt för mycket as, belönas för det. Så där är poppisomröstningen inte en mekanik för problemlösning i grupp, utan en mekanik som uppmuntrar folk att inte vara svåra och emo, utan hjälpsamma eller på annat sätt fördelaktigt att lyfta fram för andra.