Nekromanti Spel om kamratskap

Möller

Hubert Hortlax
Mouse Guard och Full Light, Full Steam är två spel om kamratskap (åtminstone för syftet med denhär tråden). Jag gillar spel om kamratskap och jag båda dessa spel, men inget av dem är egentligen sådär lysande på att lyfta fram kamratskapet i mekaniken.

Vad jag vill ha är något form av system där spelarna tjänar på att hjälpa gruppen.

Vilka andra spel där kamratskap, att överkomma problem i grupp*, finns det? Har de bra eller ens några mekaniker för temat?

Är Blå Himmel spelet jag pratar om?

Hur skulle en kamratskaps-mekanik kunna utformas?

*Jaja, trad i allmänhet och kanske OSG i synnerhet handlar om äventyrargruppen som överkommer problem tillsammans. Just nu är jag dock ute efter öppnare, »meta«-mekaniker. Kalla det neotrad eller vad ni vill.

Krille

Super Moderator
Möller said:
Jag gillar spel om kamratskap och jag båda dessa spel, men inget av dem är egentligen sådär lysande på att lyfta fram kamratskapet i mekaniken.

Vad jag vill ha är något form av system där spelarna tjänar på att hjälpa gruppen.

Vilka andra spel där kamratskap, att överkomma problem i grupp*, finns det? Har de bra eller ens några mekaniker för temat?

Jag tror inte det.

Blå Himmel har ett värde Kamratskap som ger lika många kamratpoäng i spelmötets början. Värdet börjar på 1 och stiger med tiden. Kamratpoäng kan man göra två saker med: man kan lägga dem i den gemensamma handlingspotten, eller så kan man lägga dem i den privata ego-potten. De gör samma sak i båda: de kan användas som handlingspoäng när som helst. Skillnaden är att den kommunala potten är tillgänglig för alla spelare och du är därmed inte garanterad någon utdelning om poäng läggs där, medan egopotten är din egen.

Det leder ofta till ett subtilt outtalat socialt kontrakt, där gröngölingar ofta känner att de måste lägga alla poäng i den kommunala potten om de inte känner för att bli utfrysta, medan veteranerna kan göra lite som de vill. Gränsen verkar gå nånstans vid tre till fem poäng.

Det finns också sammansatta handlingar som helt enkelt består av tre till fem färdighetsslag. De kan ofta slås av olika personer, och behöver inte alltid slås vid ett och samma tillfälle utan kan vara utspritt i tiden.

Man kan aktivera sina kamraters karaktärsdrag, vilket belönas med kamratpoäng, och ett spelartips är att välja en annan rollperson och sen göra sig till sidekick till denne och ge allt för att den rollpersonens spelare ska känna sig awesome (vilket lönar sig för spelaren själv genom kamratpoängen). Du awesome-jag sidekick är en rätt kul grej som med fördel kan stoppas in nästan var som helst. (Och det är Debbies idé, så han är helt awesome!)

Utöver det finns det en stridsmanöver där man kan offra sig och ta smällen för någon som skjuter på en kamrat.

Det är ungefär de explicita regler som finns för att gruppen tillsammans löser problem, och det känns inte särskilt mycket och inte riktigt som det du frågar efter.

---

I övrigt så är nog mitt bästa exempel på kamratskap (och dess motsats) poppisomröstningen i Panty Explosion. I början på sessionen samt varje dag speltid röstar man om vem som är mest populär, och vem som är minst populär (flickor med psykiska krafter kan aldrig bli mest populära). Den som är mest populär får slå bättre tärningar, och den som är minst populär får slå sämre tärningar.

Det leder till att folk som är as, eller bara psyko och konstiga, bestraffas för det, medan folk som är kamratliga och trevliga, alternativt rika och inte allt för mycket as, belönas för det. Så där är poppisomröstningen inte en mekanik för problemlösning i grupp, utan en mekanik som uppmuntrar folk att inte vara svåra och emo, utan hjälpsamma eller på annat sätt fördelaktigt att lyfta fram för andra.

Storuggla

Champion
"I övrigt så är nog mitt bästa exempel på kamratskap (och dess motsats) poppisomröstningen i Panty Explosion."

Men vafan. Nu vill jag ju spela igen. Trots oxkroppar.

Storuggla, ser att första utgåvan används

Storuggla

Champion
Nights Black Agents har en trust-mekanik som väl kan tolkas som kamratskapsmekanik. Jag minns dock inte hur den fungerar alls, så jag kan ha jättejättesuperduperfel.

Storuggla, es2589

God45

#PrayersForBahakan
Möller said:
Mouse Guard och Full Light, Full Steam är två spel om kamratskap (åtminstone för syftet med denhär tråden). Jag gillar spel om kamratskap och jag båda dessa spel, men inget av dem är egentligen sådär lysande på att lyfta fram kamratskapet i mekaniken.

Hur skulle en kamratskaps-mekanik kunna utformas?

*Jaja, trad i allmänhet och kanske OSG i synnerhet handlar om äventyrargruppen som överkommer problem tillsammans. Just nu är jag dock ute efter öppnare, »meta«-mekaniker. Kalla det neotrad eller vad ni vill.
Jag som ville peka ut ledarklasserna i D&D 4ed som ett bra exempel men det går inte om inte trad är tillåtet... Hmm... Mage the ascension ger en bonusar om man använder samma Paradigm (alltså att man håller med varandra om hur världen borde vara) och man har om man spelar technocrater en "lojalitet" till gruppen status. Inte riktigt kamratskap men det finns lite bra grejer att hämta från där.

Möller

Hubert Hortlax
Krille said:
Det är ungefär de explicita regler som finns för att gruppen tillsammans löser problem, och det känns inte särskilt mycket och inte riktigt som det du frågar efter.
Jo, det är precis vad jag efterfrågar! Det låter som en jättespännande mekanik. Att den inte är »stor« är inte sådär jätterelevant, många mekaniker lyckas påverka spelet utan att vara totalt dominerande.

Hur fungerar dethär med att aktivera medspelares karaktärsdrag? När gör man det?

Mogger

Hipsteranka
Det finns ett annat forumistspel, The Fog of War, som också behandlar kamratskap.

Metaregeln är sådan att om du delar med dig till en kamrat - matransoner, cigg, ammo, berättelser hemifrån - så får du ett "boost"-poäng (Adrenalin) och om du hjälper en kamrat utan tanke på egen säkerhet så får du också ett poäng.

Krille

Super Moderator
Möller said:
Hur fungerar dethär med att aktivera medspelares karaktärsdrag? När gör man det?
När man kan och kommer ihåg det, och för det mesta i början på spelmötet (för annars hinner man inte skörda karaktärsdraget och någon annan kan säkert hinna plantera det innan dig).

Man får normalt X förbättringspoäng per spelmöte, där X är antalet timmar man spelar (typ 3-5 häromkring). Utöver det kan man få ett till per karaktärsdrag som skördas.

Det går till så att man planterar ett karaktärsdrag genom att föra in det i ståryn, för att sedan skörda det när den lilla sidoståryn kommer till någon form av avslut. Vem som helst kan plantera ett karaktärsdrag, och planterar man någon annans karaktärsdrag så får man ett kamratpoäng.

Ett exempel var när en spelares rollperson hade karaktärsdraget Trolovad. En annan spelare skrev ihop ett brev från hans trolovade där hemma där flickan erkände att hon hade varit otrogen och nu var gravid. I början på spelmötet ropade han "fältpost" och slängde brevet på den första spelaren, och sen var det ångest galore. Klockren plantering och ett kamratpoäng är nog egentligen för lite belöning.

Svårigheten är mest att komma ihåg sina medspelares karaktärsdrag, och därför är grejen med du awesome-jag sidekick så praktisk. Då plockar man ut en spelare och lägger dennes karaktärsdrag på minnet, och fokuserar sedan på att försöka starta stårys med hjälp av hans karaktärsdrag.

Rickard

Urverk speldesign
Möller said:
I Thrice finns det en teamkänsla men inga regler för det. Det enda som finns är en resurs som kan bli spenderat på trick och att tricken kan aktiveras för varandra. I Thrice börjar spelarna diskutera med varandra för att lägga upp taktik.

Trice är världen bästa taktiska rollspel.

/Han som vet det, eftersom han har skrivit det

Möller

Hubert Hortlax
Schtajner said:
The One Ring med sitt fokus på fellowships?
Jag hade bett dig att utveckla om det inte varit för att Lu-kaazh uppdaterade mig på The One Rings kamratregler ansikte mot ansikte tidigare idag. Det är verkligen ett häftigt spel och jag vill gärna testa det nångång, inte minst för just detta.

Men vi tar och utvecklar dethär mot Krille: I The One Ring har varje spelare en medspelare vars rollperson man ska beskydda. Kunde inte det vara ett system, explicit eller inte, att alla tar ett lite större ansvar för att få in varsin medrollperons karaktärsdrag i spel? Hjälte-sidekick är säkert awesome, jag tänker mer som ett alternativ.

Krille

Super Moderator
Möller said:
Kunde inte det vara ett system, explicit eller inte, att alla tar ett lite större ansvar för att få in varsin medrollperons karaktärsdrag i spel? Hjälte-sidekick är säkert awesome, jag tänker mer som ett alternativ.
Det är ett system, och listas som en punkt i spelmötesuppstarten (det är dock lätt att skita i).

Det ägiga med "du awesome, jag sidekick" (som det tog mig ett tag att greppa) är gruppmekaniken. Det är inte att man lyfter fram varsin annan rollperson, utan en annan rollperson. Det får effekten att oftare mer än sällan så kommer två eller fler personer bli sidekick till en och samma awesome person. Och då blir den awesome personen jävligt awesome i det spelmötet!

Krille

Super Moderator
Jag har märkt att plantera-skörda-regeln för karaktärsdrag inte kommer i spel så ofta som jag vill och nästan aldrig så flytande som jag vill. Jag har ett alternativ på gång som dessutom bygger på "du awesome, jag sidekick" i lite mer formaliserad form.

Återkommer med mer detaljer och förslag med exempel.