Är på nåt sätt fascinerad av spel som är gjorda för att på nåt sätt vara kompatibla med OSR-spel utan att vara speciellt OSR och i vissa fall (Monsters & Magic) går emot allt vad OSR står för.
Jag är så här… öh semantik-kluven inför huruvida jag spelleder OSR eller inte. Vi sitter med typ B4 The Lost City och Dyson’s Delves. Och ACKS. Och spelar i en 2e-stad med en 1e-dungeon inte långt bort. Men det är inte S&S, Lab Lord eller Moldvay-orginalet vi har framföross utan… femman!? Whiskey tango foxtrot…
“Är femman egentligen ett OSR-spel?” är en fråga jag är rätt glad så sällan kommer upp på forumet. Femman är ett mischmaschspel som går att lägga till en massa väldigt icke-OSR-iga regler. Och… en del av dom icke-OSR-iga reglerna har vi lagt till. Det är dessutom svårare att dö i femman än i B/X. Ist för att dö tre ggr per spelmöte så dör man en gång per var tredje spelmöte. Missförstå mig rätt, dom har dött supermånga gånger. Men mer sällan än i S&S / B/X. (PS om ni undrar vad “B/X” och sånt betyder så har jag försökt göra ett släktträd. B/X är en klassisk och mycket inflytelserik version av D&D som inspirerat Labyrinth Lord, Lamentations, ACKS och många andra.)
“Går femman att köra OSR-prylar med?” är en betydligt enklare fråga och där är svaret oh yes.
“Är jag en OSR-DM?” det beror på sammanhang. När jag pratar om typ sandbox-funderingar och sånt så tänker jag på mig själv som en OSR-DM. Det är så många frågor som OSR-DMs brottas med T_T som gäller också mig. Samtidigt som vi nu har driftat sönder spelet alldeles med en massa drama och sånt.
Vad är OSR…. och nu pratar jag om mitt spel snarare än “ett typiskt spel med femman”:
Preppad sandbox som DM ska referee:a snarare än improvisera:
check. Vi sitter med god damn Wilderness Survival Guide från 1e för vädertabellerna [har skrivit ut dom på lappar för jag har bara den boken som PDF]
Finchiskt fäll-letande:
check
Reaction rolls:
nja…
Drösvis med henches:
well… dom finns men men vi brukar inte använda dom. Just nu har dom tolv stycken bahriyin på sin båt, blandade lev
els 0-2. Jag har deras stats och namn (använder “NPC Crewmen” från Golden Voyages, som har 21 bahriyin att välja mellan, om dom dör får jag fylla på från donjon).
Domain game:
ja, det har vi, men… är det verkligen så OSR? Jag vet att GAZ9 och Companion-boxen fanns. Men ACKS och AER har gjort en hel del ändringar och det är inte gamla spel
Fokus på att inte gestalta en RP:
fail. Vi borde byta namn på vår D&D-grupp till “dramaklubben”. Men jag tycker om det. ska föreslå det på nästa samanträde!
Descending AC:
alltså jag bryr mig inte. men vi har ascending AC.
Retroprylar:
check. Delvis.
Minis (vilket Arneson använde men inte Gygax. Eller om det var tvärtom.):
Nej aldrig!!!
Mapping:
Nej! Klops, detta kommer vara den största skillnaden från Anths och Eksems lir!
Resurs- & logistik-spelet:
Japp! Fast det är inte så svårt dom brukar ha det dom behöver.
- Dungeons of Fate
- Monsters & Magic
- Dungeon World (typ…. rätt långsökt)
- Old School Hack kanske men den är inte alls speciellt kompatibel. Det är ett snyggt layoutat spel som jag lärt mig mycket av om design av hur ett spel ska se ut för att bli lättlärt. Sen tycker jag inte spelet i sig är så bra. (OSH kom innan DW och hela den massiva PbtA-vågen men var tidig med “playbooks”-tänket från AW.)
- The Black Hack [åh jag tycker inte om det!!!]
- och så min favorit.. Femman.
Jag är så här… öh semantik-kluven inför huruvida jag spelleder OSR eller inte. Vi sitter med typ B4 The Lost City och Dyson’s Delves. Och ACKS. Och spelar i en 2e-stad med en 1e-dungeon inte långt bort. Men det är inte S&S, Lab Lord eller Moldvay-orginalet vi har framföross utan… femman!? Whiskey tango foxtrot…
“Är femman egentligen ett OSR-spel?” är en fråga jag är rätt glad så sällan kommer upp på forumet. Femman är ett mischmaschspel som går att lägga till en massa väldigt icke-OSR-iga regler. Och… en del av dom icke-OSR-iga reglerna har vi lagt till. Det är dessutom svårare att dö i femman än i B/X. Ist för att dö tre ggr per spelmöte så dör man en gång per var tredje spelmöte. Missförstå mig rätt, dom har dött supermånga gånger. Men mer sällan än i S&S / B/X. (PS om ni undrar vad “B/X” och sånt betyder så har jag försökt göra ett släktträd. B/X är en klassisk och mycket inflytelserik version av D&D som inspirerat Labyrinth Lord, Lamentations, ACKS och många andra.)
“Går femman att köra OSR-prylar med?” är en betydligt enklare fråga och där är svaret oh yes.
“Är jag en OSR-DM?” det beror på sammanhang. När jag pratar om typ sandbox-funderingar och sånt så tänker jag på mig själv som en OSR-DM. Det är så många frågor som OSR-DMs brottas med T_T som gäller också mig. Samtidigt som vi nu har driftat sönder spelet alldeles med en massa drama och sånt.
Vad är OSR…. och nu pratar jag om mitt spel snarare än “ett typiskt spel med femman”:
Preppad sandbox som DM ska referee:a snarare än improvisera:
check. Vi sitter med god damn Wilderness Survival Guide från 1e för vädertabellerna [har skrivit ut dom på lappar för jag har bara den boken som PDF]
Finchiskt fäll-letande:
check
Reaction rolls:
nja…
Drösvis med henches:
well… dom finns men men vi brukar inte använda dom. Just nu har dom tolv stycken bahriyin på sin båt, blandade lev
els 0-2. Jag har deras stats och namn (använder “NPC Crewmen” från Golden Voyages, som har 21 bahriyin att välja mellan, om dom dör får jag fylla på från donjon).
Domain game:
ja, det har vi, men… är det verkligen så OSR? Jag vet att GAZ9 och Companion-boxen fanns. Men ACKS och AER har gjort en hel del ändringar och det är inte gamla spel
Fokus på att inte gestalta en RP:
fail. Vi borde byta namn på vår D&D-grupp till “dramaklubben”. Men jag tycker om det. ska föreslå det på nästa samanträde!
Descending AC:
alltså jag bryr mig inte. men vi har ascending AC.
Retroprylar:
check. Delvis.
Minis (vilket Arneson använde men inte Gygax. Eller om det var tvärtom.):
Nej aldrig!!!
Mapping:
Nej! Klops, detta kommer vara den största skillnaden från Anths och Eksems lir!
Resurs- & logistik-spelet:
Japp! Fast det är inte så svårt dom brukar ha det dom behöver.