Nekromanti Spel utan fokus på våld

solvebring

Superhero
Svarte faraonen said:
Arfert said:
Jag tycker att spel med HOT om våld, även om det inte utövas annat än ibland, också fokuserar på våld. Allt annat är hårklyverier.
Jo, det är sant. Däremot kanske man borde skilja på två olika sorters fokus på våld -- våld som hot kontra våld som förväntad aktivitet?
Det är lite det där jag är inne på. Min tanke var den att bara för att våldrelaterade saker kan användas som "hinder"/spänningsmoment/hot osv. så behöver det inte betyda att våld är en aktivitet som måste förekomma. Fast som Gurgeh sade, vilket jag tycker han har rätt i, så blir det svårt att göra en schysst objektiv bedömning av ett spel om man tittar på subjektiva detaljer - och det här med förväntan av ett spel är väl i vissa fall ganska subjektivt.

Men ja, man bör nog möjligen skilja på närvarande våld och brukat våld. Det kan vara en idé i alla fall.

Mogger

Hipsteranka
solvebring said:
o_O ... I don't get that.

Våld är ju brett. Ett knytnävslag är våld, ett krig är våld, en strid är våld, en våldtäkt är våld... Det finns både psykiskt och fysiskt våld. Kort sagt förstår jag inte hur man kan dela dem åt när strid är något som snarare bör innefattas i våld?

... solvebring som öppet reflekterar över orden och som möjligen tror han förstår vad Måns och w176 vill säga - men inte riktigt...
I rollspel har du i allmänhet stridsregler, men som du säger är våld mycket mer än bara två snubbar som fäktas (eller en snubbe och ett monster, vilket kanske är det vanliga?). Därför tycker jag att man bör skilja på strid och våld. Eller iaf påpeka att rollspel fokuserar på strid, inte nödvändigtvis våld.

Spitfire

Swordsman
w176 said:
Våld och strid är DRAMATURGIST helt olika saker och fyller helt olika dramaturgiska roller.
Exakt. Från en film/teater vinkel.
Tortyr och misshandel är våld.
Det är menat att betraktaren ska må illa.

En sjyst duell eller actionscen är strid.
det är menat att betraktaren ska bli exalterad.