solvebring
Superhero
Re: Spel utan fokus på våld: definition
Okej. Schysst inlägg. Jag tycker dock att vissa saker är upp till spelgruppen i vissa av de där fallen. Men nu ska jag inte hårklyva och förstöra din tråd med gnäll. Jag har fått mitt svar och tackar för det. =)Olav said:Jag har märkt att jag antingen skriver för långt, eller för otydligt, så jag får helt enkelt jobba på saken. Nu kommer sent om sider en definition.Sant, sant. Jag tycker dock att ordvalen talar för att de flesta rollspelen skulle vara i överkant våldsamma. Något jag inte alls håller med om. ... Så jag ville mest ha en definition för att se hur det förhöll sig. Lite besserwisser kanske, men jag skulle annars tycka att det ställer rollspelen i onödigt dålig dager.
Vi kan anse att ett spel fokuserar på våld om ett eller flera krav är uppfyllda
- dess huvudsakliga diegetiska beståndsdel är våldsutövning
- dess regelsystem huvudsakligen är en mekanism för att reglera våldsutövning
- dess disposition lägger tyngdpunkten vid våld och våldsutövning, eller regler för att hantera våldsutövning
- dess centrala konflikt är knutet till våldsutövning eller en resurs som uteslutande påverkas genom våldsutövning
- dess centrala belöningssystem är knutet till våldsutövning
- våld eller våldsutövning, eller de regelmässiga aspekterna därav, rutinmässigt antas vara källan till spänning och/eller glädje i spelet
Givet ovanstående definition är våldsfokuserade spel sådana som kretsar runt "encounters" (alltså våldsfyllda monster-möten), eller spel som har ett utvecklat regelsystem för strider, eller spel som upplåter ett oproportionerligt stort sidantal åt bilder på strider, texter för strider och regler för strider, eller spel som har kampen om KP/HP/Wounds/Livspoäng som den centrala konflikten, eller spel som erbjuder XP för dödandet av monster.
Spel som I min skygge (som kretsar kring ett självmord) eller A taste for murder (som kretsar runt att nysta upp ett mord-mysterium, snarare än att utföra ett mord) räknar jag inte som "fokuserade på våld"
Sakfrågan är alltså
vilka är de spel som inte faller under definitionen ovan, och vad handlar de om?
på vilket sätt hjälper mekaniken till att göra så att de handlar om det de handlar om?