Nekromanti Spela badguys och bekämpa äventyrarna?

solvebring

Superhero
Ja, den idén kom från Gäst. i denna tråden här.
Låt mig citera honom:
Vänd på steken. Låt dem spela onda underhuggare som skall komma undan ett äventyrargäng. Det blir en för dem bekant miljö men med helt nya förutsättningar. Då kan du väva i nya aspekter i spelet utan att någon kan klaga över att du inte gör som du brukar.
Men då är min fråga. Hur betraktar man sig själv som ond och vad gör skillnaden?
Jag menar, ja, de flesta i vår värld anser en person som Adolf Hitler som en ond person. Låt oss då se det från Hitlers synvinkel. Enligt honom själv var han säkert otroligt god, han ville ju - enligt hans åsikt - förändra världen till det ultimat bästa. Finns det någon bättre gärning än det?
Nå, hoppas ni förstår. Jag tycker alltså inte att Hitler var en schysst, trevlig kille med goda framtidsplaner, men han själv och hans sympatisörer tyckte det. Säkerligen såg han alla sina motståndare och alla de "rasbiologiskt felaktiga" som de onda.

Det är just det. Ondskan ligger i betraktarens ögon, och avgörs alltså av vad betraktaren uppfattar som ont och gott. Nazisterna ansåg utrotningen av "destruktiva raser" som någonting gott, medan de flesta av oss anser det som en fasligt ond och sjuk gärning.

Så, hur styr man upp det så att ett scenario på bästa sätt vinklas på det vis som Gäst. föreslår?

Skall man kort och gott göra upp med spelarna vad de står för och vad de utför, och vinkla detta som att: "Yepp, så är det. Ni försöker utrota alla halvblod, men folk försöker stoppa er"..? Direkt kommer ju spelarna, vid "försöker utrota alla halvblod", förstå att de spelar ondingar och har därför förståelse för att folk vill stoppa dem. De förstår hela sammanhanget med en gång och börjar lira. Det är ju det enklaste sättet. Det är väl också på det viset det för det mesta gått till då rollpersonerna varit onda.

Ja, det har hänt många gånger. Nu var det dock längesedan, men det har funnits vissa perioder då spelarna gått in för att spela onda följen. Dock har jag aldrig vinklat det så tydligt som det här förslaget. Nej, har de spelat onda har det varit samma visa, kan man säga. Ett scenario med en klassisk äventyrsplott, typiskt grottkräl och DoD ni vet. Skillnaden har varit den att spelarna har varit mer råa, egoistiska och baksluga vid sina val och ageranden under äventyren, men i stort sett har det sett ut som vilket äventyr som helst. Däremot kanske det blev så att istället för att snyggt stjäla kartan så har de utpressat och dödat för att få tag i den. Och istället för att rädda den stackars alven från fienden så kanske de gjorde upp en affär med fienden istället, eftersom att rädda alven inte gav någon större, tydlig vinst i alla fall osv.

Nå, jag vill helt enkelt höra era åsikter och vinklingar på en sådan idé. Främst intressant vore det med idéerna kring att rollpersonerna MEN även spelarna sitter och tror att det är de som är goda, när de av en majoritet av världen omkring dem uppfattas som raka motsatsen.

Ulfgeir

Swashbuckler
Har spelat en gång där vi var elit-stormtroopers som skulle upprätthålla lag och ordning, och skydda folket mot de ondskefulla rebellerna. Höll ett par spelmöten sedan dog den kampanjen pga ingen hade tid.

/Ulfgeir

Storuggla

Champion
Vad säger Wick?
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/BRrXeMoJAAo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/BRrXeMoJAAo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Storuggla, säger mindre

Genesis

Ni dés ni maître
Jag trodde att grejen var att ni bara lirade DoD? I fantasy är onda folk onda, och de vet om det. Det känns som den enklaste lösningen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det borde inte vara så svårt. I fantasy går det ju att vara Hitler ganska enkelt - tänk alla de där smutsiga orcherna som bara dödar och förstör, borde det inte gå att göra sig av med dem en gång för alla?

Fantasyrollspel brukar ju ha etynisk rensning i nästan varenda kampanj, det är bara det att det av nån anledning är OK eftersom det ju är "onda raser"... ser du vart jag vill komma?

Det är en grej jag alltid har svårt att köpa i dåligt skriven fantasy: Alltså inslaget av såkallat "absolut gott" och "absolut ont". Kacklande nekromantiker, ständifgt våldsamma orcher..

vad är en orsch om inte en undermänniska, som ger efter för sina drifter påde sexuellt och våldsamt, som inte är civiliserad... Ja, kort sagt, en korsning mellan alla folkgrupper som setts ner på genom tiderna. Arbetarklassnegrer, typ.

solvebring

Superhero
Jag trodde att grejen var att ni bara lirade DoD? I fantasy är onda folk onda, och de vet om det. Det känns som den enklaste lösningen.
Njaej... Läs tråden jag länkar till ovan, det där om att jag inte trivs med allt mitt spelande längre, så förstår du.

solvebring

Superhero
Det borde inte vara så svårt. I fantasy går det ju att vara Hitler ganska enkelt - tänk alla de där smutsiga orcherna som bara dödar och förstör, borde det inte gå att göra sig av med dem en gång för alla?

Fantasyrollspel brukar ju ha etynisk rensning i nästan varenda kampanj, det är bara det att det av nån anledning är OK eftersom det ju är "onda raser"... ser du vart jag vill komma?

Det är en grej jag alltid har svårt att köpa i dåligt skriven fantasy: Alltså inslaget av såkallat "absolut gott" och "absolut ont". Kacklande nekromantiker, ständifgt våldsamma orcher..

vad är en orsch om inte en undermänniska, som ger efter för sina drifter påde sexuellt och våldsamt, som inte är civiliserad... Ja, kort sagt, en korsning mellan alla folkgrupper som setts ner på genom tiderna. Arbetarklassnegrer, typ.
Jepp, jepp. Allt det där klassiska fantasyglabbret kan jag.
Men snälla, låt oss utgå ifrån olika rollspel, eller något som kan funka för de flesta rollspel. Bara för att det är jag så behöver vi inte snöa in allt på fantasy. Snälla?
... Jag är inte så fantasytokig som ni tror, faktiskt. :gremsmile: Eller, jag har inte varit det på se senaste 2-3 åren i alla fall, och blir allt mindre.

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Jepp, jepp. Allt det där klassiska fantasyglabbret kan jag.
Men snälla, låt oss utgå ifrån olika rollspel, eller något som kan funka för de flesta rollspel. Bara för att det är jag så behöver vi inte snöa in allt på fantasy. Snälla?
... Jag är inte så fantasytokig som ni tror, faktiskt. :gremsmile: Eller, jag har inte varit det på se senaste 2-3 åren i alla fall, och blir allt mindre.
Ah. Jag trodde att du ville ha något att spela med dina kompisar, som inte vill spela något annat än fantasy. Ursäkta mig.

solvebring

Superhero
Ah. Jag trodde att du ville ha något att spela med dina kompisar, som inte vill spela något annat än fantasy. Ursäkta mig.
Mja, jo, men jag har ju en rollspelgrupp till, så allmänna förslag är mer välkommet, så att man kan få flera uppslag. Då kan jag göra roligt material till både grupperna. Kanske även får en idé så bra att man kan smyga över mina gamla polare till något nytt, så fort och makabert bra att de inte märker det. :gremwink:
Ursäkta dig förresten inte Genesis, det kan inte vara så lätt att veta, med tanke på hur pass grottkrälare jag varit förr.

Kaigon

Helmgast
Om även spelarna ska tro att rollpersonerna gör gott så känns det helt klart lättast ifall det som "goda" och "onda" tvistar om inte är av denna värld, eller åtminstone är så främmande för spelarna att de inte har några förutfattade meningar. Förutom det som redan nämnts; halvblod och arbetarklassnegrer (svartblod alltså), så tänkte jag mig även magi.

Det kanske är så att de flesta är eniga om att magi är farligt - kanske som följd av snedtändningar eller att en ensam magiker kunnat besegra armeer med explosioner, eldar, blixtar, jordbävningar och hela köret. Magi kanske en gång i tiden användes för att anförskaffa sig makt genom väldigt smidiga genvägar. De icke-magikunniga lyckades ena sig i ett uppror och stoppade magin, yada-yada...

Magi är obekant, alltså är det farligt. Magi skulle kunna vara religionens fiende, eller inte. Magi är ondskan själv och skulle magin och magikerna få makten skulle deras ondska slutligen förtära själva världen.

Karaktärerna skulle kunna ha växt upp under isolerade förhållanden, tillsammans med magiker, och på så sätt övertygats om deras godhet, eller åtminstone att magikerns verk beror på om denne är god eller ond. Eventuellt kan man låna lite av tankarna från TV-serien Heroes (där de med förmågor givetvis är magikerna).

Det kanske fortfarande finns mycket att forska inom magi och de icke-magikunniga ser detta som det största hotet, jämförelser kanske kan göras med futuristiska berättelser där robotar tar över människans roll (men kanske med magiker eller magiska (element?) varelser istället) eller helt enkelt med hela konceptet kring genmanipulering och hur det relaterar till att "leka gud".

Karaktärerna kommer då att kunna se sig som att de kämpar för sin minoritets existensberättigande och det svåra kan bli att långsamt få dem att göra "värre" handlingar för att rädda sig själva och sina magikervänner. Det kan röra sig om allt från att försöka starta små rörelser och dela ut magivänliga pamfletter till att mörda magifientliga makthavare eller annordna statskupper.

Bara några tankar - själv har mina spelare aldrig gjort särskilt goda karaktärer utan vi har spelat med en ständig grådaskig skala.

Genesis

Ni dés ni maître
Kaigon said:
Karaktärerna kommer då att kunna se sig som att de kämpar för sin minoritets existensberättigande och det svåra kan bli att långsamt få dem att göra "värre" handlingar för att rädda sig själva och sina magikervänner. Det kan röra sig om allt från att försöka starta små rörelser och dela ut magivänliga pamfletter till att mörda magifientliga makthavare eller annordna statskupper.
Dude ... Det där är typ hela poängen med Sorcerer. Skall man spela den kampanjen så är ju Sorcerer givet.

Och det kan vara ett tips till solvebring, också. Sorcerer centreras kring frågeställningen "Vad är du villig att göra för att nå dina mål?" Det är fullt av rollpersoner som gör allt hemskare saker.

Gäst.

Veteran
Min tanke var att dina spelare skall komma fram till svaren dessa frågor. Det är ju de som skall spela ondingarna. Genom att spela ”motståndarna” i samma gamla spel som de vanligen spelar så får de en bekant miljö som inte är knepig eller svår att sätta sig in i. Samtidigt gör de nya utmaningarna, förhoppningsvis, att situationen är så spännande att spelarna nappar på konceptet.
Nu menar jag inte att spelarna skall sitta och göra djupanalyser. Börjar de spela så kommer det mesta av sig självt (eller inte, men det är inte meningen att du skall göra deras jobb och berätta för dem hur de skall gestalta sina rollpersoner).

Huvudsaken är att du som SL nu kan få tillfälle att prova nya grepp. För nu kan ju ingen klandra dig för att du inte gör som du brukar.

Det var ett förslag på en kompromiss, spelarna får spela sitt favoritspel och du får en ny utmaning.

solvebring

Superhero
Tackar Uggla. Hade inte sett den Wick'en ännu. Jobbar dock på att dra igenom dem. Den var värd att kolla på.
Fast jag stör mig lite på att han inte säger exakt spelarna bör spela ut kartan mot SL. Skall de då ha kartan och "SL:a" mig när jag för följet framåt via gångarna där, så att man typ byter roll där när det handlar om att föra SLP's i grottan?
Ja, jag fattar ju att de - spelarna - skall sitta på kartan, men hur skall själva utagerandet av detta ske sedan då?

solvebring

Superhero
Ah, jag gillar hela snacket. Det där skulle ju kunna bli ett helt, jävligt bra scenario, eller en jävligt kool grundplott till ett helt spel, där man är det är olagligt att vara besvärjare - typ som att vara rebel i Star Wars eller så. :gremlaugh:

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Aha, där ser man. Det är ett helt spel som går ut på det eller, eller menar du nu bara klassen sorcerer allmänt?
Ett helt spel. Det heter Sorcerer och är skrivet av Ron Edwards. Kom ut 2000, tror jag. Jag har spellett det en gång och misslyckats, men jag vet vad jag gjorde fel, så nästa gång jag spelleder det så kommer det att bli toppen.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag lät spelarna komma undan med rollpersoner som inte hade klart definierade mål. I Sorcerer är det viktigt att rollpersonerna vill något, strävar mot något. Frågeställningen är "Vad är du villig att göra för att nå ditt mål?" och om man inte har ett klart mål så skiter det sig.

Trollkjeft

Veteran
Frågan är om någon icke-sjuk individ vill betrakta sig som ond. Oavsett, här kommer ett förslag på hur en sådan plattform kunde te sig för en spelgrupp, i form av två förslag med en socio-politisk grund:
1. Rollpersonerna har en uppdragsgivare de hyser lojalitet till med flera folkligt populära fiender. Oavsett hur rollpersonerna agerar kommer de ses som ondskans hantlangare då de måste korsa deras väg.
2. Rollpersonernas egna agendor (makt, kunskap, religion, kärlek whatever) leder dem i konflikt med erkända och välmenande gruppers intressen.
Oavsett vilken av de två varianterna man väljer krävs det lite arbete och planering från spelledarens sida, men därefter kan man utforska ondskan på otaliga sätt. Det enda som sätter begränsningarna är spelarnas rolltolkningar och spelledarens känsla och intresse för intriger och rävspel.

/Trollkjeft från sin nalle.