Man Mountainman
Storsvagåret
En idé som jag fick för rätt länge sedan och som jag fortfarande är lite kär i är att man spelar djur. Det vi snackar om är alltås inte fabeldjur ála Kalle Anka, utan hel vanliga djur som besitter mänsklig intelligens.
Spelvärlden skulle vara vildmark. Beroende på smak och tycke skulle man kunna välja på ett antal miljötyper; tundra, regnskog, djuphav m.m., men spelet skulle fokusera på vår nordeuropeiska miljö (eller möjligtvis nordamerikansk dito). Varje djurart skulle ha ett eget samhälle oche n egen kultur, som dock hade de begränsningar som man kan förvänta sig av varelser utan motsatta tummar. Det intressanta är att alla djur skulle ha samma språk, men ändå skulle de leva i ett fullt normalt ekosystem. Räven skulle alltså kunna äta kaninen utan moraliska betänkligheter, även fast kaninen bönar och ber om nåd under tiden. Kampanjens riktning skulle därför variera rätt mycket beroende på om man spelade växtätare eller rovdjur.
Låter det trist? Tvärtom, tror jag. För det första har man ganska stora valmöjligheter; nästan alla djur står ju till buds. sedan tror jag att näsdtan alla berättelser i grund och botten är desamma var de än utspelar sig. Vill man ha lite flexibilitet kan man ju alltid centreras kampanjen kring djurens möte med den mänskliga civilisationen, men tills dess finns det gott om äventyrligheter och sociala intriger som går att få in i t.ex. en lejonflock eller bland ett gäng kaniner.
Regelsystemet skulle förstås tvunget vara mycket flexibelt för att kunna simulera en så lång rad av olika varelser med olika förutsättningar. Man skulle t.ex. vara tvungen att hålla rollpersonsskapandet på en låg nivå av komplexitet för att öak flexibiliteten. Man skulle också bli tvungwen att bygga in ewtt system som hanterar väldiga storhetsskillnader mellan alla potentiella rollpersoner: näbbmus-elefant spelar ju inte precis i samma liga. Stridssystemet skulle nog bli ganska intressant med alla olika sätt som djur slåss på.
Jag hade ingen egentlig fråga. Det hela är bara en presentation av en idé. kommentera gärna.
Spelvärlden skulle vara vildmark. Beroende på smak och tycke skulle man kunna välja på ett antal miljötyper; tundra, regnskog, djuphav m.m., men spelet skulle fokusera på vår nordeuropeiska miljö (eller möjligtvis nordamerikansk dito). Varje djurart skulle ha ett eget samhälle oche n egen kultur, som dock hade de begränsningar som man kan förvänta sig av varelser utan motsatta tummar. Det intressanta är att alla djur skulle ha samma språk, men ändå skulle de leva i ett fullt normalt ekosystem. Räven skulle alltså kunna äta kaninen utan moraliska betänkligheter, även fast kaninen bönar och ber om nåd under tiden. Kampanjens riktning skulle därför variera rätt mycket beroende på om man spelade växtätare eller rovdjur.
Låter det trist? Tvärtom, tror jag. För det första har man ganska stora valmöjligheter; nästan alla djur står ju till buds. sedan tror jag att näsdtan alla berättelser i grund och botten är desamma var de än utspelar sig. Vill man ha lite flexibilitet kan man ju alltid centreras kampanjen kring djurens möte med den mänskliga civilisationen, men tills dess finns det gott om äventyrligheter och sociala intriger som går att få in i t.ex. en lejonflock eller bland ett gäng kaniner.
Regelsystemet skulle förstås tvunget vara mycket flexibelt för att kunna simulera en så lång rad av olika varelser med olika förutsättningar. Man skulle t.ex. vara tvungen att hålla rollpersonsskapandet på en låg nivå av komplexitet för att öak flexibiliteten. Man skulle också bli tvungwen att bygga in ewtt system som hanterar väldiga storhetsskillnader mellan alla potentiella rollpersoner: näbbmus-elefant spelar ju inte precis i samma liga. Stridssystemet skulle nog bli ganska intressant med alla olika sätt som djur slåss på.
Jag hade ingen egentlig fråga. Det hela är bara en presentation av en idé. kommentera gärna.