Tänkte på en grej… vi har ofta haft småonda karaktärer i vårt spel och det har aldrig varit nåt större problem. Men ser ju gång på gång online folk som berättar om hur dom har haft väldigt extrema situationer med helt överdrivna personer som vill typ döda hundvalpar och allt möjligt T_T
Undrar varför?
Har en hel del teorier men dom är väldigt lösa och jag vet verkligen inte om nån eller några av dom stämmer eller om det är nåt helt annat:
Men kan det vara nåt annat? Varför har det funkat så bra?
Det är inte som att alla är onda men då och då. Såsom nu när vi rullat upp ett all Yuan-Ti party; dom har ju lika stort intresse i vår maguffin som alla andra.
Undrar varför?
Har en hel del teorier men dom är väldigt lösa och jag vet verkligen inte om nån eller några av dom stämmer eller om det är nåt helt annat:
- Det har inte varit ett tabu att vara ond och därför blir det inte ett jättekliv (inte “Äntligen får jag vara ond, då ska jag göra slafs-Jason som mördar alla i byn”)
- Vi är vana vid Magic the Gathering där typ Lilly är lite småsjälvisk men ändå slåss mot the greater evil, och spelar ofta likadant. (“OK, du har sålt din själ till Asmodeus men du vill ändå rädda dom kidnappade byborna. Uppfattat!”)
- Vi kör ibland väldigt sandboxigt snarare än målinriktat så det är inte upp till SL att hitta på en massa “onda mål” och “onda äventyrs-arcs”. (inte “Ni måste störta paladinerna som styr i byn med sin sliskiga godhet”)
- Dom få mål som finns är ofta såna som passar onda. Hitta guld & haffa guzz ex vis.
- Onda och goda mål kan ibland aligna. (“Vi vill båda hitta maguffinen; du vill försvara den jag vill sno den. Men vi kan väl så följe en bit på vägen.”)
- Vi har inte nåt tabu mot PvP, men inte heller spelare som kör PvP jämt och ständigt.
- Vi har säkerhetstänk, ffa lines. Ingen vill egentligen göra nåt ultraont. Dvs är mycket mer typ som Lilly Vess eller Mr Ripley än som The Book of Vile Darkness eller Fatal.
Men kan det vara nåt annat? Varför har det funkat så bra?
Det är inte som att alla är onda men då och då. Såsom nu när vi rullat upp ett all Yuan-Ti party; dom har ju lika stort intresse i vår maguffin som alla andra.