Nekromanti Spela sig själv

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det där med vapen, ja... i mitt fal lbegränsas det av att de flesta av spelarna inte vet vad som är bak och fram på ett eldvapen, så de håller sig till vad de kan -- svärd, stavar, nunchakus, knivar och liknande. Nästa omgång kommer vi dock att få tillskott av ytterligare spelare som är pyrotekniker, så då lär det bli en hel del boom.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Enda gången jag kan tänka mig att det där händer är om man sätter sig själv i en annan miljö. Nu var det nutid, så vad spelar det för roll om spelaren tycker att denne ska få titulera sig att ha Intellekt 18 när denne ändå inte kommer på gåtans svar?"

Ungefär den lösningen har vi också. Det spelar liksom ingen roll ifall en spelare satt "Zombie Lore 5", för om han inte vet vad som försigår "off" vet han det inte "in" heller.

"/Han som inte vet hur Unisystem fungerar"

Grunden i det: Man har sex grundegenskaper (Styrka/Smidighet/Fysik/Intelligens/Perception/Vilja), vilka rankas från 1 till 5, med 2 som "normalt" (det går att gå över dessa värden också, men det gäller endast för Hawking, Schwarzenegger och liknande extrema exempel på någon av egenskaperna). Dessutom har man ett gäng för- och nackdelar, vilka man egentligen kan tänka ut själv, så går de hyfsat lätt att överföra till speltermer. Därtill kommer färdigheterna, vilka är sådär Drakar och Demoner Expert-breda (separata färdigheter för olika kunskapsfärdigheter, vapengrupper och liknande) och även de rankas 1-5. Sedan är det inte mycket mer. Ett användarvänligt och lättförståeligt system.

Nightowl

Champion
vad spelar det för roll om spelaren tycker att denne ska få titulera sig att ha Intellekt 18 när denne ändå inte kommer på gåtans svar?
Man kan slå för Intellekt för andra grejer än att lösa gåtor. Eftersom just Unisystem består av grundegenskap + färdighet + 1t10 har jag inga problem att tänka mig situationer där man slår för grejer som inte representeras av spelarens faktiska kunskaper, eftersom de innebär praktisk interaktion med omvärlden. Dessutom gällde observationen spel i allmänhet och alla egenskaper; om spelaren säger att han har Karate 100% uppstår samma möjliga konflikt.

Notera att de som jag pratat med om sådant här har använt system där man INTE balanserar med poäng och så, eftersom folk inte är balanserade i verkligheten. Man har dom fördelar/nackdelar/egenskaper etc man har, så är det med det. Jag har t.ex. ett flertal psykiska och fysiska handikapp i verkligheten, men inte särskilt många fördelar, så jag hamnar under genomsnittet för en startkaraktär i de flesta system.

Erik

Nightowl

Champion
Det spelar liksom ingen roll ifall en spelare satt "Zombie Lore 5", för om han inte vet vad som försigår "off" vet han det inte "in" heller.
Så ni använde alltså inte "kunskapsfärdigheter" över huvud taget? Om man aldrig slår för dem behövs knappast några värden...

Erik

Nightowl

Champion
huruvida man egentligen hade några fördelar värda namnet att spendera alla de där nackdelspoängen på
Så alla hade samma poäng ändå, i slutändan?

Tack för bakgrunden! jag ska nu kolla hur många renkadaver som kan tänkas befinna sig på renslakteriet samtidigt, så ska jag skicka en rapport sedan... :gremwink:

Erik

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
jag ska nu kolla hur många renkadaver som kan tänkas befinna sig på renslakteriet samtidigt, så ska jag skicka en rapport sedan... :gremwink:
Hmm. Plötsligt började jag önska att Bobbys kampanj lever fram till mitten på december så vi får se dig som tomten med 2d6 odöda mördarrenar framför släden. :gremcrazy:

F.ö. verkar det fasen som en riktigt kul kampanj. Jag som aldrig varit intresserad i nåt dylikt blev rakt sugen på zombieröj själv. :gremshocked:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vi satte värdena för att "det ska vara på det viset". Det kan ju komma till användning när det gäller något rollpersonerna ska lista ut med hjälp av info i spelvärlden, i kontrast mot något de förväntas känna till.

Big Marco

Läskig
bland annat i det gamla superhjälterollspelet Villains & Vigilantes, där "spela dig själv, fast med superkrafter!" var standardsättet att skapa en RP)

Time Lords likaså - det var ett rätt ball RP-skapande. Man fick lyfta hinkar med vatten, svara på frågeformulär, etc för att få fram sina stats. Många drömmar sprack för många. ,-)

Troberg

Sinister eater
Komplettering

Låt dem spela sin egen bild av sig själva. Det stör inte spelet tillnärmelsevis lika mycket som att käbbla om det. Det är en fiktiv värld, det går att ta sig lite friheter.
Det är ju dessutom så att de flesta har en bild av sin egen "huvudinriktning". Är man en fysisk person, en mental person eller en social person? Stark? Rörlig? Bildad? Analytisk? Charmig? Om någon tycker att han är alltihopa så ställer man motfrågan "Vad är du bäst på?".

Sätt gränserna så att de får fokusera på det som de anser vara deras personliga drag, om det sedan leder till att karaktären blir en karikatyr så är det ingen katastrof, det är ju fortfarande en igenkänningsbar bild av personen.