"Enda gången jag kan tänka mig att det där händer är om man sätter sig själv i en annan miljö. Nu var det nutid, så vad spelar det för roll om spelaren tycker att denne ska få titulera sig att ha Intellekt 18 när denne ändå inte kommer på gåtans svar?"
Ungefär den lösningen har vi också. Det spelar liksom ingen roll ifall en spelare satt "Zombie Lore 5", för om han inte vet vad som försigår "off" vet han det inte "in" heller.
"/Han som inte vet hur Unisystem fungerar"
Grunden i det: Man har sex grundegenskaper (Styrka/Smidighet/Fysik/Intelligens/Perception/Vilja), vilka rankas från 1 till 5, med 2 som "normalt" (det går att gå över dessa värden också, men det gäller endast för Hawking, Schwarzenegger och liknande extrema exempel på någon av egenskaperna). Dessutom har man ett gäng för- och nackdelar, vilka man egentligen kan tänka ut själv, så går de hyfsat lätt att överföra till speltermer. Därtill kommer färdigheterna, vilka är sådär Drakar och Demoner Expert-breda (separata färdigheter för olika kunskapsfärdigheter, vapengrupper och liknande) och även de rankas 1-5. Sedan är det inte mycket mer. Ett användarvänligt och lättförståeligt system.