Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Det här inlägget täntke jag skriva redan i fredags, men då jag varit bortrest över helgen har jag inte hunnit det, och nu har Gurgeh snott delar av idén med det (hans häftiga superhjältespel går ju ut på att man spelar sig själv). Fan ta dig, Gurgeh!
Men låt oss återgå till ämnet. Det jag tänkte diskutera var era eventuella erfarenheter av att spela er själva som rollpersoner. Vi testade detta i torsdags, i form av ett AFMBE-äventyr som utspelade sig i en alternativ verklighet ("alternativ" innebar i det här fallet att mina spelare hade suttit och spelat TV-spel hela kvällen och att jag inte dykt upp och börjat spelleda AFMBE). Detta fungerade alldeles utmärkt på flera vis. För det första hävdade spelarna att de hade mycket lättare att identifiera sig med sina rollpersoner. För det andra startade äventyret med omedelbar aktivitet, då spelarna handgripligen fick springa runt i lägenheten och på kort tid rafsa åt sig den utrustning de ville ha med sig under flykten från det zombieangripna huset. För det tredje lyckades vi även få andra bekanta utanför spelet att engagera sig, så under spelets gång dök det upp SMS i stil med "Vi har barrikaderat oss på gården, här har vi skjutvapen och mat så vi klarar oss. Fullt med zombies utanför".
De problem jag upplevde var dels att spela personer som spelarna känner bättre än jag själv, dels att kontrollera vad som skedde utanför spelet (till exempel kunde jag inte låta spelarna ta sig till nämnda belägrade gård). Men i övrigt tycker jag att denna spelmetod mestadels har fördelar, vilka säkert kommer växa senare (vill man ha in nya spelare är det bara att låta dem hoppa in -- deras rollpersoner känner ju varandra sedan tidigare). Syftet med detta inlägg är alltså delvis att tipsa om denna spelstil. Dock är det även att fråga er om era erfarenheter av "spela dig själv". Har det gått bra? Dåligt? Några tips/varningar?
En annan sak som hade varit rolig är ifall någon annan vill delta i uppbyggandet av denna kampanj. Det är inte särskilt svårt. Allt ni behöver göra är att posta vad ni gör efter zombieapokalypsen, så finns chanser att detta inlemmas i kampanjvärlden. Ni får själva välja omständigheterna kring er överlevnad (eller avsaknad av, om någon nu vill bli zombie), och om ni så önskar även lägga upp era förmodade stats (helst i Unisystem). När man nu har chansen att skapa en levande (eller åtminstone vandöd) kampanjvärld kan man lika gärna göra det rejält!
Men låt oss återgå till ämnet. Det jag tänkte diskutera var era eventuella erfarenheter av att spela er själva som rollpersoner. Vi testade detta i torsdags, i form av ett AFMBE-äventyr som utspelade sig i en alternativ verklighet ("alternativ" innebar i det här fallet att mina spelare hade suttit och spelat TV-spel hela kvällen och att jag inte dykt upp och börjat spelleda AFMBE). Detta fungerade alldeles utmärkt på flera vis. För det första hävdade spelarna att de hade mycket lättare att identifiera sig med sina rollpersoner. För det andra startade äventyret med omedelbar aktivitet, då spelarna handgripligen fick springa runt i lägenheten och på kort tid rafsa åt sig den utrustning de ville ha med sig under flykten från det zombieangripna huset. För det tredje lyckades vi även få andra bekanta utanför spelet att engagera sig, så under spelets gång dök det upp SMS i stil med "Vi har barrikaderat oss på gården, här har vi skjutvapen och mat så vi klarar oss. Fullt med zombies utanför".
De problem jag upplevde var dels att spela personer som spelarna känner bättre än jag själv, dels att kontrollera vad som skedde utanför spelet (till exempel kunde jag inte låta spelarna ta sig till nämnda belägrade gård). Men i övrigt tycker jag att denna spelmetod mestadels har fördelar, vilka säkert kommer växa senare (vill man ha in nya spelare är det bara att låta dem hoppa in -- deras rollpersoner känner ju varandra sedan tidigare). Syftet med detta inlägg är alltså delvis att tipsa om denna spelstil. Dock är det även att fråga er om era erfarenheter av "spela dig själv". Har det gått bra? Dåligt? Några tips/varningar?
En annan sak som hade varit rolig är ifall någon annan vill delta i uppbyggandet av denna kampanj. Det är inte särskilt svårt. Allt ni behöver göra är att posta vad ni gör efter zombieapokalypsen, så finns chanser att detta inlemmas i kampanjvärlden. Ni får själva välja omständigheterna kring er överlevnad (eller avsaknad av, om någon nu vill bli zombie), och om ni så önskar även lägga upp era förmodade stats (helst i Unisystem). När man nu har chansen att skapa en levande (eller åtminstone vandöd) kampanjvärld kan man lika gärna göra det rejält!