Nekromanti Spela sig själv

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det här inlägget täntke jag skriva redan i fredags, men då jag varit bortrest över helgen har jag inte hunnit det, och nu har Gurgeh snott delar av idén med det (hans häftiga superhjältespel går ju ut på att man spelar sig själv). Fan ta dig, Gurgeh!

Men låt oss återgå till ämnet. Det jag tänkte diskutera var era eventuella erfarenheter av att spela er själva som rollpersoner. Vi testade detta i torsdags, i form av ett AFMBE-äventyr som utspelade sig i en alternativ verklighet ("alternativ" innebar i det här fallet att mina spelare hade suttit och spelat TV-spel hela kvällen och att jag inte dykt upp och börjat spelleda AFMBE). Detta fungerade alldeles utmärkt på flera vis. För det första hävdade spelarna att de hade mycket lättare att identifiera sig med sina rollpersoner. För det andra startade äventyret med omedelbar aktivitet, då spelarna handgripligen fick springa runt i lägenheten och på kort tid rafsa åt sig den utrustning de ville ha med sig under flykten från det zombieangripna huset. För det tredje lyckades vi även få andra bekanta utanför spelet att engagera sig, så under spelets gång dök det upp SMS i stil med "Vi har barrikaderat oss på gården, här har vi skjutvapen och mat så vi klarar oss. Fullt med zombies utanför".

De problem jag upplevde var dels att spela personer som spelarna känner bättre än jag själv, dels att kontrollera vad som skedde utanför spelet (till exempel kunde jag inte låta spelarna ta sig till nämnda belägrade gård). Men i övrigt tycker jag att denna spelmetod mestadels har fördelar, vilka säkert kommer växa senare (vill man ha in nya spelare är det bara att låta dem hoppa in -- deras rollpersoner känner ju varandra sedan tidigare). Syftet med detta inlägg är alltså delvis att tipsa om denna spelstil. Dock är det även att fråga er om era erfarenheter av "spela dig själv". Har det gått bra? Dåligt? Några tips/varningar?

En annan sak som hade varit rolig är ifall någon annan vill delta i uppbyggandet av denna kampanj. Det är inte särskilt svårt. Allt ni behöver göra är att posta vad ni gör efter zombieapokalypsen, så finns chanser att detta inlemmas i kampanjvärlden. Ni får själva välja omständigheterna kring er överlevnad (eller avsaknad av, om någon nu vill bli zombie), och om ni så önskar även lägga upp era förmodade stats (helst i Unisystem). När man nu har chansen att skapa en levande (eller åtminstone vandöd) kampanjvärld kan man lika gärna göra det rejält!

Troberg

Sinister eater
De problem jag upplevde var dels att spela personer som spelarna känner bättre än jag själv
Man får inte låta sig hållas gisslan av sådant. Om spelarna vet mer än spelledaren om en person eller plats och försöket utnytta det för hårt så får man helt enkelt konstatera att det är en alternativ verklighet och förklara hur man som spelledare anser att personen/platsen är.

En annan sak som hade varit rolig är ifall någon annan vill delta i uppbyggandet av denna kampanj. Det är inte särskilt svårt. Allt ni behöver göra är att posta vad ni gör efter zombieapokalypsen, så finns chanser att detta inlemmas i kampanjvärlden. Ni får själva välja omständigheterna kring er överlevnad (eller avsaknad av, om någon nu vill bli zombie), och om ni så önskar även lägga upp era förmodade stats (helst i Unisystem). När man nu har chansen att skapa en levande (eller åtminstone vandöd) kampanjvärld kan man lika gärna göra det rejält!
Något i stil med det här (hela tråden handlar om konceptet, det länkade inlägget som zombies)? I så fall har jag bara en sak att säga: "Väg ett huvud av dig!".

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jo, jag har läst på det där forumet, och var intresserad av det, men det verkar lite inaktivt. Sedan vet jag inte om jag planerade det som så väldigt inriktat på internetkontakt-delen -- jag tänkte mig mest att lägga in folk i cameoroller, men om någon vill bygga ut det mer än så är jag gärna med på det.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hitta då på lite om vad som händer där du bor. Som allmän information kan nämnas att märkliga saker börjar inträffa kring sju-åtta på kvällen torsdagen den tolfte oktober, och att utveckling sedan eskalerar på det fruktansvärda vis det brukar gå i zombiefilmer. Spelet befinner sig numera på dag tre (14 oktober, eller i går), och kommer antagligen stanna där tills om cirka två veckor. Om fler personer är intresserade kan jag tänka mig att dra igång ett eller flera PBP om det här.

AEGIS PRIME

Swordsman
Jag körde under min tid som SL i Wastelands ett scenario där spelarna fick spela sig själva när katastrofen kom. När samhället kollapsade och anarkin spred sig.
Det var en bra ide men så här efteråt blev det konstigt. Spelarna tyckte inte om det hela och kände det konstigt när deras föräldrar, syskon var döda i pesten. Det var en svår gräns och jag som SL bröt det i förtid då jag kände att det var fel.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jo, det där med familjer är ju alltid knivigt. För att ge spelarna en realistisk anledning att göra något annat än att genast söka sig till dem för att se att de mådde bra beslutade vi alla i början av spelet att de medelst mobilsamtal och liknande fått reda på att föräldrar, flickvänner och liknande var "utom fara". Annars hade spelet nog blivit tråkigare.

Troberg

Sinister eater
Jo, det där med familjer är ju alltid knivigt. För att ge spelarna en realistisk anledning att göra något annat än att genast söka sig till dem för att se att de mådde bra beslutade vi alla i början av spelet att de medelst mobilsamtal och liknande fått reda på att föräldrar, flickvänner och liknande var "utom fara". Annars hade spelet nog blivit tråkigare.
En variant jag funderat på är att låta spelarna vara på semester. På så sätt kommer man från hela anhörig-problemet (det är ju inte direkt som om internationella kommunikationer överlever en global zombiekatastrof) och kan dessutom förlägga det på en plats man känner väl men som är okänd för spelarna.

Hmm, come to think of it, Google Earth kan nog vara ett bra hjälpmedel där...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Problemet är att man då missar något av det som var roligast med vårt spelmöte -- att spelarnas situation var exakt samma som rollpersonernas. Äventyret började på samma tid och samma plats, men med zombies. Det möjliggjorde en del roliga saker i början, till exempel att de handgripligen samlade ihop de ägodelar de ville ha med sig under det att jag stressade dem (något som ledde till en del märkliga prioriteringar -- de tog med en tub glidmedel, men glömde sina skor).

Troberg

Sinister eater
Problemet är att man då missar något av det som var roligast med vårt spelmöte -- att spelarnas situation var exakt samma som rollpersonernas. Äventyret började på samma tid och samma plats, men med zombies. Det möjliggjorde en del roliga saker i början
Iofs, men det tar också bort lite utforskande senare. Dessutom slipper man allt "jag känner en som har ett hagelgevär, vi åker dit och hämtar det".

något som ledde till en del märkliga prioriteringar -- de tog med en tub glidmedel, men glömde sina skor
Berätta mer!

Rickard

Urverk speldesign
"Dessutom slipper man allt 'jag känner en som har ett hagelgevär, vi åker dit och hämtar det'."
Och personen sitter där, likt en datorstyrd person sitter i ett datorspel, och väntar?

/Han som tycker förändringar i bekant miljö är roligare än ovisshet i okända miljöer

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Berätta mer!"

Säker på att du vill veta? :gremwink:

(Skämt åsido finns det inte mycket mer att veta om det -- de grep vad som fanns till hands, och tuben låg bredvid en killes säng, i närheten av hans bajonett)

Nightowl

Champion
Det jag har hört är - för jag har aldrig provat det här själv - är att det kan uppstå problem vad gäller spelarnas uppfattning av sig själva rent speltekniskt. "Nej Pelle, du har inte Intelligens 18!" låter väldigt barnsligt, men en del som provat det här (bland annat i det gamla superhjälterollspelet Villains & Vigilantes, där "spela dig själv, fast med superkrafter!" var standardsättet att skapa en RP) har rapporterat mindre barnsliga men ändå besvärliga konflikter - när det gäller tolkningen av ens kapacitet kan det bli väldigt personligt. Spelarna är ändå bara människor. Dessutom kan det ju gå åt andra hållet - "vaddå, jag kan väl inget som är värt några poäng?"

Men det här är ju osedvanligt akademiskt i nån sorts Risingsk betydelse för ni verkar ju inte haft det problemet. Just sayin'.

Mer relevant: Jag är intresserad av att cameoa litegrann, fast de lär knappast kunna möta mig... men kan man få LITE mer basfakta? Det blir ju coco-bahia om jag rapporterar om de zombifierade renarna som anfaller Arvidsjaur om du bestämt dig för att det nekrotiska viruset bara drabbar människor...

Erik

Troberg

Sinister eater
Det jag har hört är - för jag har aldrig provat det här själv - är att det kan uppstå problem vad gäller spelarnas uppfattning av sig själva rent speltekniskt.
Låt dem spela sin egen bild av sig själva. Det stör inte spelet tillnärmelsevis lika mycket som att käbbla om det. Det är en fiktiv värld, det går att ta sig lite friheter.

Edit: I Hollywood-termer: "Inspired by actual events and persons", eller i klartext "Vi har lånat några namn och platser, resten har vi bastardiserat bortom all rim och reson".

Troberg

Sinister eater
Säker på att du vill veta?

(Skämt åsido finns det inte mycket mer att veta om det -- de grep vad som fanns till hands, och tuben låg bredvid en killes säng, i närheten av hans bajonett)
Glidmedel vid säng nära bajonett. Vill inte veta.

Rickard

Urverk speldesign
"Det jag har hört är - för jag har aldrig provat det här själv - är att det kan uppstå problem vad gäller spelarnas uppfattning av sig själva rent speltekniskt. 'Nej Pelle, du har inte Intelligens 18!' låter väldigt barnsligt,"
Enda gången jag kan tänka mig att det där händer är om man sätter sig själv i en annan miljö. Nu var det nutid, så vad spelar det för roll om spelaren tycker att denne ska få titulera sig att ha Intellekt 18 när denne ändå inte kommer på gåtans svar?

/Han som inte vet hur Unisystem fungerar

Troberg

Sinister eater
Och personen sitter där, likt en datorstyrd person sitter i ett datorspel, och väntar?
I de fall jag kört så har merparten av befolkningen varit borta, så det har mer handlat om tomma hus. Grejen är att man kan hindra dem från att få ett vapen, men när de envetet mjölkar alla möjligheter de kan hitta för att få vapen så blir det snart löjligt.

Det löjligaste är att de inte ens tjänar på det. Jag justerar, åtminstone till rätt stor del, kampanjen efter deras spelstil. Skaffar de så mycket boom-boom de kan så kommer de att möta hårdare motstånd, om de inriktar sig på lite intelligentare planering så är det den typen av problem de möter i första hand. Spelarinflytande är bra, men inte när spelarna inte lyckas få in det i sin skalle och faller tillbaka i dungeonbashingklyschan att största vapnet vinner.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Men det här är ju osedvanligt akademiskt i nån sorts Risingsk betydelse för ni verkar ju inte haft det problemet. Just sayin'."

Vi är alla mogna människor som inte har några större problem med vår självuppfattning. De problem som dök upp på detta plan bestod i stort sett av diskussionen huruvida en kille klassades som "Minority" på grund av att han var halvpolack (argumentet var "ni skämtar ju om det hela tiden"), huruvida man egentligen hade några fördelar värda namnet att spendera alla de där nackdelspoängen på (till slut tog alla någon nivå i Charisma, vilket dels är vagt nog, och dels stämmer ganska bra -- de är rätt utåtriktade typer), och att det fanns för få poäng för alla de där färdigheterna man borde ha 1 i (massvis med Myth & Legend och Humanities framför allt, men även ett helt gäng Hand Weapon -- jag spelar med en hoper kampsportsnördar). Till sist satte folk kring 2 (normalt) i alla fysiska stats utom Dexterity, där någon satte 3 (bra). Intelligence hamnade på 3-4 (bra till utmärkt), och Perception och Willpower hamnade på 2-3.

"Mer relevant: Jag är intresserad av att cameoa litegrann, fast de lär knappast kunna möta mig... men kan man få LITE mer basfakta? Det blir ju coco-bahia om jag rapporterar om de zombifierade renarna som anfaller Arvidsjaur om du bestämt dig för att det nekrotiska viruset bara drabbar människor..."

En hel del lämnas öppet, men grundreglerna är följande:
1: Ingen mänsklig ockultism eller religion fungerar. K-G Hammar, Runar, Alan Moore eller andra religions-/magiutövare har inte mer att sätta upp mot zombies än någon annan.

2: Spridning av zombiestatus sker till synes slumpmässigt till döda eller döende individer. Zombiebett är en näst intill hundraprocentigt säker källa till infektion, men ibland räcker det med att de vandöda finns i närheten för att döingar ska börja röra på sig, oavsett dödsorsak. Hur stark kroppens motståndskraft mot infektionen är beror också på mängden zombies i närheten -- i ett hus belägrat av zombies kan det räcka med en allvarlig skada för att man ska börja förändras och degenerera, medan man på mer zombiefria orter måste vara död för att vakna upp igen.

3: Individuellt är zombies dumma som stenar. Kollektivt kan de ha en kuslig insikt om hur en samling till synes slumpmässiga handlingar från varje individuell zombie kan leda till en imponerande slutpunkt. Stora zombiemassor är farligare än de verkar -- varje individuell zombie tycks ragla runt på måfå, och det är först när det är försent som du märker att alla flyktvägar är avskurna.

I övrigt är det fritt fram att hitta på, om folk nu skulle ta sig så långt som till Arvidsjaur (eller ifall du ramlar in på något annat vis).