entomophobiac
Low Prep High Play
Det här tycker jag är en väldigt bra poäng. Att "klippa" är i många grupper helt och hållet spelledarens ansvar. Spelare förväntas vänta på rätt tillfälle eller helt enkelt lyssna på den Ståry som Aeventyret serverar, sedan fortsätter saker kronologiskt. Kanske med undantag för långa resor eller interaktioner som kan kokas ned till tärningsslag. I den typen av spelande--som åtminstone i min erfarenhet är otroligt vanligt--så skulle klippandet ofta beröva spelare deras utrymme att faktiskt spela.Har man inte scen-tänket så är det ibland svårt att förstå når det är dags att klippa, så länge det fortfarande finns frågetecken öppna.
Risken med aggressivt klippande är helt enkelt att ni börjar anpassa er till personen i gruppen med sämst tålamod, och då kan det gå ut över andras kul.
För mig är det här helt enkelt ett sätt att spela. På samma sätt som taktiska rutnät, friformsteater, och rälsning är det. Inte bättre, inte sämre, inte egentligen någonting. Precis som valet av spel. Men precis som valet av spel kräver det också att hela gruppen faktiskt är med på det och tycker det är kul.