Spela snabbare! (Morgonstjärnande)

entomophobiac

Low Prep High Play
Har man inte scen-tänket så är det ibland svårt att förstå når det är dags att klippa, så länge det fortfarande finns frågetecken öppna.
Det här tycker jag är en väldigt bra poäng. Att "klippa" är i många grupper helt och hållet spelledarens ansvar. Spelare förväntas vänta på rätt tillfälle eller helt enkelt lyssna på den Ståry som Aeventyret serverar, sedan fortsätter saker kronologiskt. Kanske med undantag för långa resor eller interaktioner som kan kokas ned till tärningsslag. I den typen av spelande--som åtminstone i min erfarenhet är otroligt vanligt--så skulle klippandet ofta beröva spelare deras utrymme att faktiskt spela.

Risken med aggressivt klippande är helt enkelt att ni börjar anpassa er till personen i gruppen med sämst tålamod, och då kan det gå ut över andras kul.

För mig är det här helt enkelt ett sätt att spela. På samma sätt som taktiska rutnät, friformsteater, och rälsning är det. Inte bättre, inte sämre, inte egentligen någonting. Precis som valet av spel. Men precis som valet av spel kräver det också att hela gruppen faktiskt är med på det och tycker det är kul.

Rickard

Urverk speldesign
Ta lite tid att läsa igenom dina inlägg eller gör som nu och förklara att du tänkt fel istället, vi vill höra dina åsikter.
Man kan också läsa generöst och istället för att anta - "Men jag ska hälsa deltagarna i de grupperna att de är inkompetenta på det här med rollspel." - fråga "varför är de inkompetenta?". Alla skriver inte perfekt alla gånger, av diverse anledningar.

Att anta på forumet är banne mig en av huvudsakerna varför det blir gräl på forumet. Försöker fortfarande lära mig att undvika anta.

Rickard

Urverk speldesign
Tekniker som är bra för att spela snabbare
Fokusera på att lyfta fram skillnaden i miljön när folk rör sig, snarare än att spela varenda sekund av den.

Det är OK att sammanfatta. De behöver inte gå omkring och fråga tio folk om rykten. Sammanfatta och låt en person svara för tio personer.

Det är OK att retconna, om något har glömts.

Ge alltid spelarna mål. Ge de gärna flera mål. Ge gärna olika spelare olika mål.

Spelare som är engagerade i en uppgift är bra, oavsett vad de är engagerade av.

Se till att engagera deltagare som inte är med. Ge dem ett mål.

Fråga dig "varför misslyckas dem?". Använd dig av dina förberedelser som svar på frågan.

Våga låta de ta stora kliv. Sättet de gör något på är mindre intressant för utvecklingen än vad konsekvensen av agerandet blir.

Om något går att göra på ett enkelt sätt, går det att göra på ett svårt sätt. Ge inte negativ modifikation för att de gör något överkomplext.

Slå tärningar sällan. Rulla enbart när något står på spel. I 95% av fallen står det något på spel om det är någon annan inblandad.

När någon drabbas av analysparalys, ge betänketid genom att klippa till en annan spelare. Funkar till och med bra i stridsrundor.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Jag kom på att jag faktiskt skrivit en lista om speedrunning. Jag körde två första böckerna i kampanjen Undergångens arvtagare på sju spelmöten. Jag har även kört Svavelvinter på fem spelmöten.

Informationsutdelning, Plantering, Kapa utan att förlora, Vägledning, När fel sker

chrull

Stockholm Kartell
Det här tycker jag är en väldigt bra poäng. Att "klippa" är i många grupper helt och hållet spelledarens ansvar. Spelare förväntas vänta på rätt tillfälle eller helt enkelt lyssna på den Ståry som Aeventyret serverar, sedan fortsätter saker kronologiskt. Kanske med undantag för långa resor eller interaktioner som kan kokas ned till tärningsslag. I den typen av spelande--som åtminstone i min erfarenhet är otroligt vanligt--så skulle klippandet ofta beröva spelare deras utrymme att faktiskt spela.
Ja, och då blir det ju en fråga om att känna igen när det är lämpligt att klippa.
Jag är mycket bättre på att klippa tight när det finns annat man kan klippa till, det är (imo) inte lika dramatiskt att inte få spela ut en hel NPC-dialog efter att man fått den infon man var ute efter om man klipper till vad en annan rollperson gör tre rum bort, då kan man eventuellt komma tillbaka till dialogen om man verkligen vill, eller stryka den utan att man känner sig snuvad över något.
Bara en reflektion

Lanina

Oneironaut
Jag gillar den här tråden! Det här med att anpassa tempot, antingen långsammare eller snabbare, är verkligen en sån där färdighet en SL eller en grupp kan öva upp. Jag brukar få beröm från @Zeedox för att jag kan upprätthålla ett hyfsat tempo när jag spelleder oneshots, men jag blir ändå alltid lite tvär på konvent och dylikt om jag får en för kort tid. Ska ta en titt på den här tråden nästa gång jag blir inbjuden till att spelleda ett kortare pass. Och om man vill dra ut på något är det ju bara att följa en del av tipsen fast tvärtom. :D