Nekromanti Spelar Grupper

Riddar Ficon

Veteran
Jag läste ett tidgare inlägg om att man inte skulle blanda olika raser och yrken i samma grupp. Detta anser jag personligen vara blaha blaha... Visst okej att det står i de olika modulerna att alver, tiraker och dvärgar verkar ha det största triangeldrama som någonsin ägt rum. Men detta utesluter ju inte att jst dessa två spelare som valt att spela alv, tirak eller dvärg inte råkat ut för nått som gör att dessa två individer kan lita på varandra. Eller kanske åtminstonne inte hugga varandra i ryggen så fort de får möjlighet. Det är ju så att varje individ har ju sin egen åsikt och behöver inte följa kollektivet i alla åsikter. Våran grupp som vi ska spela med nu har t.ex. en riktig idiot sammansättning om man läser regler och moduler. Vi kan börja med den Cerifalske tempelriddaren Ficon (jag själv). Med en tro på 20 så borde han ju egentligen frälsa allt och alla... det är faktiskt det jag har tänkt att göra också... så det kan bli ganska kul :)= Dessutom är det mitt jobb att medla i gruppen eftersom jag lyckades få PER 20 så har jag en naturligt bra övertalningsförmåga. Brukar inte vara några problem att få de andra att lugna ned sig. Går ju alltid att dra undan folk en bit.
Den andra personen är en mänsklig schaman som på grund av sina dåliga grundegenskaps slag valde att vara schaman för att så snabbt ta över en biff i nått äventyr. Att denna biffen råkade bli en Frakk Thrukh var bara ett olyckligt sammanträffande... men alla i gruppen vet att det äe samma människa som förut förutom att han luktar dåligt :)=
Lera´m alven ska vi inte tala om... vapenmästare och en stropp... han är t.o.m. drygare än jag själv :)= Men han har valt att lita på mig och jag på han eftersom vi båda besitter olika stridstekniker som vi kan lära av varandra. Ett utbyte av kunskap gör att vi håller ihop. Dessutom har han vägrat att lära sig Ashariska utam talar endast Felya Allarina och Faliska (Det heliga språket enligt mig).
Dessutom lyckadess vi klämma in en vapenmästare från Muhad. Granashfäktning är hans peciallité. Även där har vi ett utbyte.
Den mycket kraftiga Zorian riddaren med en PER 4 kryddar också gruppen genom att bara vara irriterande och otrevlig. Men det är också kul :)=
Sist men också minst klämmer vi in en galen Ghordvärg som vi någonstans på vägen räddade ur en knipa och han blev därför tacksam mot oss... t.o.m. mot Schamanen... däremot brukar de inte talas vid så mycket utan han håller sig mest till mig och Muhadden.

Detta skulle kanske inte kallas en "bra" grupp men för att spelarna ska få spela det de vill så får det bli så här. Dessutom så kan det ju faktiskt hänt saker som gör att de åtminstonne inte dödar varnadra.

// Riddar Ficon

Devram

Veteran
Låter rätt kul faktiskt, jag tycker man kan ha mer kul inom gruppen än att fara runt och göra en massa fåniga äventyr :)

"En kung är människans bästa skydd mot dess värsta tyrann, dem själva"

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Det håller jag med om HELT Fullständigt!
Fasen vad trött jag är på orden "quest", "uppdrag" och "äventyr".
När vi kör, kör vi ofta bara helt planlöst. Vi bara strövar omkring, samtalar med SLP och varandra, har kul, och kanske slåss lite ibland (ett barslagsmål är ju nästan aldrig fel).
Det kallar jag äkta rollspelande. Inte att gå ner i en grotta och döda,döda,döda,döda,döda,döda,döda,samla pengar, köp ny utrustning, döda,döda,döda,döda,döda, få ett magiskt föremål, döda,döda,döda,döda,döda... osv.
(Ähum, syftar inte alls på AD&D, kom ihåg det...)

Förresten lät det som en jävligt kul spelgrupp ni hade. Men ingen magiker?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.

Vindhand

Myrmidon
Det bör kanske påpekas att det är fullt möjligt att spela med något som kan kategoriseras som "quest", "uppdrag" och "äventyr" utan att det degenererar till gå ner i en grotta och döda,döda,döda,döda,döda,döda,döda,samla pengar, köp ny utrustning, döda,döda,döda,döda,döda, få ett magiskt föremål, döda,döda,döda,döda,döda... osv.

...
Jag förstår inte varför det skulle vara mer "äkta rollspelande" att virra omkring planlöst, prata med folk och delta i slumpmässiga barslagsmål än att vara på väg någonstans, ha drivkrafter och viktiga saker att göra.

Devram

Veteran
Jag vet inte hur man ska definiera "äkta rollspel" men att fokus för ofta hamnar på hack n' slash rollspelande tyvärr. Jag själv älskar stadskampanjer där jag ofta låter spelarna själva styra åt vilket håll dom ska gå och jag bara anpassar storyn till vad som hander. Kanske verkar lite virrigt för många men det kan också ge drivkrafter för att ge sig ut på en mängd olika eskapader och förvecklingar.

Det är också ett bra sätt att låta spelarna lära sig ta lite egna initiativ :)

"En kung är människans bästa skydd mot dess värsta tyrann, dem själva"

Orchson

Veteran
Jag instämmer, till en viss del.

Jag tycker att du har helt rätt att det SKULLE kunna finnas en hel del omständigheter som gör att de kan lita på varandra. Och det är ganska tråkigt som spelledare att inte kunna låta spelarna få spela vad de nu vill spela.

Däremot är det osannolikt. Alver och dvärgar är ju direkt motsatsen i både mentalitet och allmän kultur. De har inte samma etikett och inte samma uppfattning om rätt och fel alls. Det är värt att tänka på att de också är uppfostrade med olika syn på världen. Dvärgar har fått lära sig om de skumma alverna och de nesliga tirakerna, och alverna har fått lära sig om de griniga dvärgarna och de korkade tirakerna. Samma sak med olika religionsuppfattningar. Religion har ett väldigt stort inflytande i mundana, och olika religionsuppfattningar är en mycket stor källa till regelrätt mord. Att umgås dagligen med en hädare, någon kanske skulle kunna tänkas att sälja din själ till djävulen är antagligen om inte omöjligt, så i alla fall väldigt frustrerande.

Nu vet ju inte jag varför eran spelargrupp lyckas hålla sig samman utan att slå ihjäl varandra. Men jag är säker på att det finns helt logiska skäl till det.

Generellt sett så tror jag nog att det är bäst att vara restriktiv i vilka raser och religioner som umgås med vilka. Detta för att det skall kännas en smula sannolikt att de i huvudtaget skulle stå ut med varandra. Dessutom, om alla alltid är en uppsjö med olika saker börjar det bli lite kobold-varning i mina ögon. Det börjar kännas som om spelarna väljer den bästa rasen för sitt yrke och sedan försöker alla ha sin nisch...

Enstaka udda spelargrupper kan säkert förekomma, men det skall nog vara en raritet och dessutom mycket speciella omständigheter. Tänk er själva (om ni nu är anti-rasister) att dagligen tvingas umgås med en nazist som med största sannolikhet hela tiden propagerar för hur hemska och onda negrer är... Det skulle bli ohållbart i längden.

Å en tredje sida, vem är jag att bestämma vad som är rätt sätt att spela och vad som är fel?

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"

Riddar Ficon

Veteran
Klart vi har magiker... beskrev inte rollpersonerna så väl bara. Det finns faktiskt ytterligare en man med... en Sanari alv som är magiker... men det är väldigt oklart om han ska vara med och spela så vi har nog ingen riktig magiker. Men Riddar Ficon själv håller just på att lära sig biotropi... så att vi har en helare i gruppen. Dessutom så kan schamanen Morgoth (som hans person heter) biotropi och vi har också tänkt att få in han på någon akademi så han kan lära sig diverse nyttobesvärjelser. Det enda svåra nu kommer att få in en 240 frakk thrukh på en magiakademi... men det ska säkert gå :)= Så helare finns det iaf... det måste man nästan ha...

tevligt med alla inlägg föresten... kul att folk tyckte att mina argument lät vettiga :)=

// Riddar Ficon... den helige (Quadosh 16 från start)

Belzambix

Warrior
Katta-(strofalt)

Tycker värkligen inte att det är någon bra grupp... det går inte att hålla i längden, ghor-dvärg?? alv?? tirak?? phaa... låter som rena skämtet... och det är inte allt?? en cirefalisk som dessutom är tempelriddare?? var det allt?? nääää.... utan en soldisk riddare också! phaa... tycker ni borde fundera om lite!

men om ni tycker att det är kul så... jag kan inte hindra er

PS. Min grupp består av: Zur-Khan mästare (ghor-dvärg) från Narekh-Renk-Ghor, en ung stigfinnare från consaber (de slog följe när båda skulle till fjärran Asharien) och en soldisk riddare. Tyvär sprack gruppen när en legoknekt kom in i ilden och när ghor-dvärgen rammlade ner i en runn och fick en stenkil rätt i genom hjärtat =)

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)

Riddar Ficon

Veteran
De logiska skälen som finns är att de alla kan olika saker och både har och kommer att rädda livet på varandra vid ett flertal tillfällen. Brukar alltid bli så när döda döda döda ingår i kampanjen. Dessutom tycker jag personligen att det skulle vara ganska tråkigt att spela för liknande karaktärer. Då kommer alltid någon att bli bäst och då kan lätt avundsjuka uppstå. Så som vi har det nu så är alla bra på något och allas karaktärer kan ingå i att lösa ett problem för att t.ex. jag har nån färdighet som inte alven har osv.

Men annars håller jag med dig om man ska gå efter vad som står i modulerna så ska det naturligtvis vara så gott som omöjligt att uppföra en sådan här grupp... men då får man heller inte den mångfald av karaktärer som kan vara kul... och om man dessutom kan störa sig till och från på någon annans religion eller ras så kan det bli roliga slagsmål i gruppen... så länge ingen hugger med vapen så kan det vara ganska kul faktiskt :)=

// Riddar Ficon

Riddar Ficon

Veteran
Re: Katta-(strofalt)

Jag hänvisar till neogames egen "testgrupp" bestående av en tempelriddare innom Circa orden, en sabrisk riddare, en leram kvinna, en ghor dvärg och en mänsklig magiker... en salig blandning :)=

Dessutom så var våran schaman människa från början... hela gruppen vet att han fortfarande är en människa innerst inne... säger inte att det löser allt men vi vet iaf att det inte är en "riktig" tirak som står framför oss...

// Den helige Riddar Ficon

Orchson

Veteran
Jo... Men...

Just blodsvite är det hög risk för. Jag instämmer i att alla skall ha en nisch de är duktiga med. Problemet är att i den spelargrupp som uppvisades här verkar det vara som så att spelarna valt de raser som är bäst för det yrket som de har valt. Det är det som jag anser vara koboldaktigt.

Det kan finnas en vapenmästare, en magiker, en tjuv, en präst och en riddare som allihopa är sabrier. Du får precis samma mångfaldhet, men inga kulturkrockar, inga fientligheter alls (kanske mellan tjuven och riddaren och prästen, men tjuven kan lätt bli bortbytt mot en spion.)... Jag tycker att det verkar lite lurigt att ha en mûhadin, granashfäktare... En tempelriddare, en soldisk riddare var det också va? Och en dvärg, en alv och till råga på det learam... Alltså. Jag vet ju inte varför de umgås, men om de inte alla är väldans fromma eller har högt i diplomati så verkar det som om de skulle hamna i slagsmål. Speciellt med tanke på att de flesta i gruppen är krigare och sannolikt har ganska höga aggressionsvärden... De borde mycket snabbt råka i luven på varandra...

Men som sagt, jag vet ju inte varför de håller ihop.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"

Riddar Ficon

Veteran
Re: Jo... Men...

Jag tror inte alls att de andra i gruppen valt de raser som är bäst för yrket. Utan de har valt en ras som de tycker är rolig... sedan så har det valt ett yrke som deras ras kan tänkas relatera till. Sedan att vi har valt de bästa stridskonsterna m.m har att göra med att våran galna sl har valt att skicka in oss i drakar och demoner äventyr... lätt att spöa en massa tiraker (orcher) om man inte kan slåss :)=

Personligen så valde jag cerifalier för jag tycker det är en bra och intressant ras i övrigt... sedan att han fick en VÄLDIGT lyckad karriär med både quadosch 16 och en personligeht på 20 m.m det var ju bara ren tur. Sedan så valde jag också cerifalier för att det finns tillgång till ett flertal svärds stridskonster... innan slog jag också fram en dvärg men sedan så sa min sl att svärdspelen i hadarlon (eller vad det heter) Skulle vara med. Tävlingsmänniska som jag är så måste jag ju bara vara med... och då kan man ju inte vara dvärg heller. Att han fick så knepiga värden på tro och lite sånt det är ju ren slump... så nu får vi spela karaktärerna efter bästa förmåga... jag har ju inte suttit och slagit fram en gubbe i 6 timmar för att bara skrota den för att den råkade bli för religös. Utan det får man leva med :)=

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Det låter inte riktigt som om du förstår vad jag menar. Vad jag menar är att jag tycker det är roligare att bara agera en vanlig dag i RP:ns liv än att ständigt vara på uppdrag. Och förresten är barslagsmålen ganska ovanliga inslag, då de barer som våra RP:s håller till på brukar vara alltför farliga att börja slåss på.

Våran grupp RP har en Taverna i Davals skummare kvarter som de jämt och ständigt besöker, hör rykten, umgås med likasinnade (läs: skummisar) och sådant som hör deras vardag till.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.

Riddar Ficon

Veteran
Jag får nog säga att en blandning av båda är att rekomendera... visst tackar jag inte nej till ett barslagsmål... fast jag tänker mig för först... det finns ju faktiskt ett fungerande rättsystem i Mundana till skillnad från på erebaltor. Men visst är det vardagliga kul också... att leta grejer och köpa saker och att studera m.m. Men att kötta en drake är aldrig fel (även om jag inte testat... verkar farligt :)=

// Den magnifike Riddar Ficon

Koboldjägaren

Veteran
Hörru Balzamvinäger

VA fan snackr du om. Vad i gruppen är det du hänger upp dig på. Som alla vet så måste ju varje grupp, för att bli perfekt, ha en Cirefalisk tempelriddare. Jag hoppas att Don Balzamico vet om att det finns cirefaliska tempelriddare (Cirzaordern) och att dessa i det stora hela är precis som vanliga cirefalier (nonchalanta, högmodiga, otrevliga mm)

En kobold kommer sällan ensam

Riddar Ficon

Veteran
Re: Hörru Balzamvinäger

???

Det låter som du är på min sida... Ficon blir glad :)=

Men varför måste varje grupp ha en cerifalsik tempelriddare för att bli perfekt? Bara en rent undrande fråga.. skulle vara kul att veta mer exakt vad du menar.. jag har mina aningar men ändå... så om du kunde svara mig på det så skulle jag bli tacksam.

// Den perfekte Riddar Ficon

Den magnifike, den helige Riddar Ficon

DEATH

Veteran
ungefär som det där med gå omkring planlöst (eller vad du sa).... Så ser var 4e äventyr ut för oss typ !

/ Ðea†h (Nekromankiker)

DEATH

Veteran
precis !!

när spelare(som jag själv)får magiska artefakt(även om dom är värdelösa)så uppskattar spelarna det j*vligt mycket

/ Ðea†h (Nekromankiker)

Vindhand

Myrmidon
Vad jag menar är att jag tycker det är roligare att bara agera en vanlig dag i RP:ns liv än att ständigt vara på uppdrag.

Mjo, det är ju upp till dig. Det var att det nödvändigtvis skulle vara mer "äkta rollspel" jag tvivlade på. Man kan nog uppnå minst lika "äkta rollspel" med A: icke-vardagliga händelser eller B: personer vars vardag är ytterst ovanlig.

Sir Foilan

Hero
Varning!

Först en sak som inte hör till detta forum, men som ger mig kalla kårar. Får man inte lära sig stava i skola idag? Särskrivningar färekommer in i det svenska språket. Snälla nån, hur uttalar du ordet "spelargrupper"? JO, som ett ord. Således skall det också skrivas som ett ord. Svårt? Nej, inte särskilt!

Annars så tycker jag att spelargruppen som du beskriver högst osannolik för att hålla mig till ämnet!

Ett tips! http://skrivihop.nu/

/Foilan, King of Warriors of Odin